دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 404 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
مبانی نظری آترواسکلروسیس، بیماری های قلبی و عروقی
توضیحات: 26 صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه پزشکی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
مقدمه
آترواسکلروسیس[1] یک بیماری ژنراتیو[2] شریانی است که منجر به سفت شدن لایه اینتیما[3] شریان های بزرگ و متوسط از طریق تشکیل پلاک که غنی از کلسترول است، می شود.پارگی پلاک باعث ترومبوز[4] می شود که شدت جریان خونی که اکسیژن را به سمت ارگان های مهم حمل می کند را مسدود می کند.
شیوع بالای این بیماری مسئول میزان بالای ناخوشی و مرگ و میر در جوامع غربی است.کلسترول عامل اصلی در ایجاد آترواسکلروسیس است ، که توسط ذرات LDL [5]حمل می شود و از میان اندوتلیوم[6] عبور می کند و در اینتیما انباشته می شود.
..................
- لیپوپروتئین های کم چگال(LDL)
لیپوپروتئین های کم چگال متعلق به خانواده پنج تایی لیپوپروتئین ها هستند. لیپوپروتئین ها بر اساس سایز از بزرگ به کوچک اچ-دی-ال[7]،ال-دی-ال[8]،آی-دی-ال[9]،وی-ال-دی-ال[10] و کلومیکرون[11] هستند. این ذرات اسید های چرب را احاطه کرده اند و سبب محلول نگه داشتن آن در محیط آبی می شوند.
50 درصد وزن آن را کلسترول است و در بین لیپوپروتئین ها بیشترین درصد کاسترول را دارد.LDL در جریان خون از متابولیسم VLDL به وجود می آید و مسئول انتقال کلسترول ساخته شده در کبد به بافت های محیطی است. قطری حدود 18 تا 30 نانومتر دارد.
.................
- آنوتومی عروق و گسترش بیماری های قلبی و عروقی
به منظور اینکه ارگان های پیچیده ی بدن انسان همواره نیاز های متابولیک سلول ها را فراهم کند نیاز به اکسیژن و مواد مغذی دارد. این عمل به وسیله سیستم گردش خون مهیا می شود. دستگاه گردش خون در شکل 2 نشان داده شده است. دستگاه گردش خون از 3 قسمت اصلی تشکیل می شود: قلب،ریه و سایر قسمت ها.
دیواره شریان از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
.....................
- عوامل موثر آترواسکلروسیس
بیماری های متعددی مانند دیابت، کلسترول بالا، فشار خون بالا به ضخیم شدن لایه اینتیما [2]در شریان ها مرتبط اند.
..................
- تشخیص آترواسکلروسیس و درمان
پیوند شریان و آنژیو پلاسی[12] را که در اواخر 1970 معرفی شد را می توان به عنوان یکی از درمان های فیزیکی اولیه برای شریان های مسدود که ممکن است شامل استنت[13] برای ارائه پشتیبانی و حفظ مجرای رگ، بعد از گسترش در نظر گرفت. (استنت یک لوله توری و مصنوعی از جنس فلزات که به عنوان داربست عمل می کند و در یک مجرای طبیعی بدن(لومن) برای جلوگیری یا مقابله با نقص ناشی از انقباض موضعی جریان درون آن مجرا قرار داده می شود).(آنژیوپلاستی،گشاد کردن رگ را گویند).
...............
- شاخصه های جریان
اوایل کار مک دونالد وومرسلی[14] و همکاران [33] در سال 1950 ، برای تکمیل دانش، شکل موج فشار، کارهایی را انجام دادند و شواهدی از برگشت جریان در گردش خون خرگوش و سگ مشاهده کردند. وومرسلی در مقاله 1955 خودش [33] ،یک حل تحلیلی برای پروفیل سرعت جریان توسعه یافته در اطراف یک لوله، وقتی که گرادیان فشار نوسانی است، ارائه کرد. که امروزه به عنوان پروفیل وومرسلی شناخته می شود و برای بدست آوردن شرایط مرزی مناسب در محاسبات شبیه سازی، بسیار استفاده می شود.
.................
- پاسخ سلولی
پاسخ سلول های اندوتلیال به نیروهای همودینامیک، نقش مهمی در فهم آترواسکلروسیس ایفا می کند. اندوتلیال محدود کننده نرخ انتقال کلسترول است.[38,20,21] اثر تنش برشی در عملکرد سلول های اندو- تلیال هنوز به طور کامل شناخته نشده است.
.............
- انتقال جرم لیپوپروتئین ها با دانسیته پایین در شریان
گونه ایی که در ناحیه ی لومن به دیواره رگ منتقل می شود با مقاومت های مختلفی روبه رو می شود. اکسیژن ، ATP و دیگر گازها در تمام سطح ادوتلیوم به وسیله آنزیم کاتالیز واکنش شیمیایی مصرف می شوند. در مقابل بسیاری از املاح پروتئین های محلول در خون از قبیل آلبومین[15] و LDL به واسطه اتصالات محکم قادر نیستند.
...............
منابع و مآخذ:
[1] A Mu¨gge. The role of reactive oxygen species in atherosclerosis. Zeitschrift fu¨r Kardiologie, 87(11):851, 1998.
[2] A. Razavi, E. Shirani, M.R. Sadeghi, Numerical simulation of blood pulsatile flow in a stenosed carotid artery using different rheological models, J. Biomech. 44 (11) (2011) 2021–2030.
[3] A.S. Fry, Mathematical models of arterial transmural transport, Am. J. Physiol. 248 (1985) H240–H263.
............................
............................
............................
[1] Atherosclerosis
[2] Degenerative
[3] Intima
[4] Thrombosis
[5] Low density lipoprotein
[6] Endothelium
[7] HDL
[8] LDL
[9] IDL
[10] VLDL
[11] Chlomicrons
[12] Angioplasty
[13] Stent
[14] Womersly
[15] Albumin
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 78 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 72 |
مبانی نظری حمل و نقل، اتوبوس تندرو، بی آر تی، پارکینگ، ایستگاه
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
تاریخچه حمل و نقل در جهان و ایران :
بررسیهای تاریخی آشکار نموده است که از آغاز زندگی بشر در کره خاکی موضوع حمل و نقل و جابجائی انسانها و کالا مطرح بوده است. در زمینه تکامل و تحول حمل و نقل مدارک روشن و گویا در دسترس محققین نبوده است و تصاویری که از آن زمان به صورت فسیل به جا مانده به سختی از روی آنها به وضع حمل و نقل انسانهای اولیه پی بردهاند. روی این اصل، اطلاعات در این مورد مبتنی بر حدسیات بوده است و آنچه که مسلم است زنان در آن زمان در حمل و نقل نقش اساسی داشتهاند که با وسائل سنتی محمولههای خودشان را به محل مورد نظر حمل میکردند و به این ترتیب انرژی آنها بدون اینکه در تولید مورد استفاده قرار بگیرد بیهوده تلف میشد. بررسیهایی که در این زمینه بعمل آمده حاکی از آن است که در اروپای شرقی از "سورتمه" بعنوان وسیله نقلیه استفاده میشد، در مصر و آشور هم از سورتمه برای جابجائی بارهای سنگین بهرهبرداری میکردند. (A. Burns , William: 1956)
...................
- سابقه اتوبوسرانی در کشورهای پیشرفته:
با مطالعه و بررسی کشورهای توسعه یافته جهان هیچ سند قابل استناد و معتبر درخصوص اتوبوسرانی مشاهده نکردیم. هرچند که هماکنون در بیشتر این گونه کشورها وسائط نقلیه پیشرفته ازقبیل مترو- مونوریل-...........
...................
- سابقه اتوبوسرانی در کشورهای در حال توسعه :
در کشورهای در حال توسعه نیز درخصوص راهاندازی سیستم اتوبوسرانی مطلب و سندی به غیر از مواردی که در چند کتاب به آن اشاره شده موردی نبوده، و همه به سالنامه جینز اشاره کردهاند.
.....................
- سابقه اتوبوسرانی در ایران :
برای ایران نیز سند مدون موجود نمیباشد و تنها اطلاعات در مورد اتوبوسرانی شهر تهران میباشد که آن هم توسط شرکت واحد به چاپ رسیده است. براساس نوشته مذکور، نخستین وسیله نقلیه عمومی که در پایتخت آغاز به کار کرده، واگن اسبی بود. بلژیکیها، بعد از ایجاد راهآهن حضرت عبدالعظیم (ماشین دودی)..........
................
- تاریخچه پیدایش سامانه اتوبوس تندرو:
مبدأ پیدایش اتوبوس تندرو را میتوان در امریکای لاتین جستجو کرد. در جایی که طراحان سیستمهای حمل و نقل به دنبال راهکار مناسبی از نظر هزینه برای مقابله با وضع دشوار حمل و نقل شهری بودند. رشد سریع مراکز شهری در امریکای لاتین در اواسط دهه 1970 مشکلات زیادی را برای مسئولان حمل و نقل شهری ایجاد نمود. رشد زیاد مهاجرت به شهرها و افزایش جمعیت شهرها و همچنین وجود منابع محدود مالی باعث شد تا مسئولین و طراحان شهری در امریکای لاتین با مشکلات عدیدهای مواجه شوند و به منظور مقابله با مشکلات مربوط به حمل و نقل به دنبال یک سامانه جدید حمل و نقل شهری باشند.
راهکاری که درنهایت مورد تأئید مسئولین امر قرار گرفت ایجاد سیستم اتوبوس تندرو بود. سیستمی که به عنوان متروی زمینی شناخته میشد و نسبت به اتوبوسهای معمولی مزایای زیادی را به همراه داشت (مهندسین مشاور آتیهساز شرق؛ 1386 : 5).
..................
- سیستم بی آر تی و تجارب جهانی :
گزارشهای معتبر جهانی نشان میدهند که در شهرهای بزرگ سالانه در حدود 3/0 تا 2/1 درصد از سفرهای انجام شده با حمل و نقل همگانی کاسته میشود. تجربه حاکی از آن است که سیستم اتوبوس تندرو به عنوان یک رقیب برای وسائل نقلیه شخصی میتواند جایگاه از دست رفته سیستمهای حمل و نقل همگانی را به دست آورد.
...............
- ایالات متحده امریکا :
طی بازدیدی که گروهی از کارشناسان حمل و نقل ایالات متحده امریکا از کورتیبیا در سال 1998 انجام دادند ویژگیهایی در مطالعات و بازدید خود بدین شرح ارائه نمودند:
...............
- گوانگژو چین:
حدود 5/22 کیلومتر مسیر اتوبوس سریعالسیر در 21 فوریه ایجاد گردید که به جیبی آرتی[1] معروف است که دارای خصوصیات زیر است:
...................
- کوریتیبا – برزیل:
سیستم اتوبوسرانی کوریتیبا به عنوان جزء تشکیلدهنده یک طرح بزرگ جامع توسعهیافته است که هدف طرح شامل گسترش شعاعی شهر در طول 5 کریدور (محورهای ساختاری) بوده که حمل و نقل و کاربری........
...........
- بوگاتا- برزیل:
میزان استفاده از حمل و نقل همگانی این شهر با وجود اینکه تنها 2 خط از 22 خط طراحی شده اجرا.............
...............
- پکن:
..................
- فرانسه :
.................
- ایران:
ارائه خدمات بهینه با میزان دسترسی آسان همواره در اولویتهای برنامههای مدیران شهری در سراسر دنیا به شمار میآید. در این میان کلانشهرهایی که در آنها مدیریت واحد شهری به واقع عینیت یافته است روند ارائه خدمات و تنوع آن بیشتر به چشم میخورد.
..................
اتوبوس:
اتوبوس (Autobus) از ریشه فرانسوی و نوعی از اتومبیل با اطاق دراز و صندلیهای متعدد است که معمولاٌ در شهر و بیرون از شهر برای رفت و آمد به کار میرود. اتوبوس به وسیله ترابری جمعی شهری است که به سرمایهگذاری کمی احتیاج دارد و به سرعت قابل توسعه است. خطوط اتوبوس را به سادگی میتوان تغییر داد و با توجه به امکان تغییر تعداد آن، تطابق این سامانه در مقابل تغییرات تقاضای رفت و آمد بسیار خوب است و از نظر تراکم مسافر و جابجائی بسیار عالی است. اتوبوس یکی از اقتصادیترین سامانههای رفت و آمد شهری مخصوصاٌ برای مناطقی با حجم ترافیک کم و یا متوسط میباشد. این سامانه در همه شرایط آب و هوایی عمل میکند (میرزا علیان، علی؛ 1377: 25).
................
- ایستگاه :
مکانی است در امتداد یک خط اتوبوسرانی برای توقف اتوبوس در طول خط و اجازه استفاده مسافر اتوبوس از خط در آن ایجاد میشود (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی؛ 1381: 1).
...................
ایستگاههای کنار خیابانی:
اینگونه ایستگاهها در کنار خیابان و بدون هیچ تغییری در خیابان و یا پیادهرو ایجاد میشوند. مزایای این ایستگاه عبارتند از :
................
مزایا و معایب ایستگاه پهلوگاهی:
...............
- مکانیابی ایستگاه اتوبوس:
اصلاح و بهسازی ایستگاههای حمل و نقل به منظور تأمین راحتی و ایمنی مسافران و ایجاد نظم و انضباط در توقف اتوبوسها انجام میشود. در طراحی بهینه ایستگاهها موارد زیر مورد نظر میباشد:
..................
- فاصله ایستگاههای اتوبوس:
فواصل بین ایستگاهها و طراحی آن بعنوان یکی از مهمترین عوامل در طراحی سیستم خطوط ویژه با ظرفیت بالا به شمار میرود. هرچند تأمین فضای لازم جهت سبقت گرفتن توأم با سیستم فروش بلیط مناسب میتوان میزان بهرهوری را به طور قابل توجهی افزایش دهد (طیبانی، 1375: 19).
..................
- ترافیک :
ترافیک پدیدهای است ناشی از جابجایی انسان، حیوان، کالا و وسایل نقلیه از نقطهای به نقطهای دیگر. اصول سه گانه ترافیک شامل: مهندسی، آموزشی و اجرای مقررات میباشد.
امروزه یکی از مسائل شهرها بخصوص شهرهای بزرگ، حمل و نقل و ترافیک شهری است. همچنین کمبود و نارسائی در سیستم حمل و نقل زمینی به خصوص سیستمهای حمل و نقل شهری به عنوان یکی از موانع رشد و توسعه کشوری به شمار میرود (بررسی وضعیت سیستم اتوبوسرانی شهری کشور 1375).
..................
- مهندسی ترافیک:
شاخهای از مهندسی است که با برنامهریزی، طراحی هندسی،مدیریت و کنترل ترافیک در ارتباط بوده و روابط بین وسایل نقلیه و شبکه ارتباطی را در جهت رسیدن به ترددهای راحت و کارآمد، توأم با ایمنی کافی، برای افراد و کالا مورد مطالعه قرار میدهد. در مباحث مهندسی حمل و نقل و ترافیک، هنگامی حمل و نقل عمومی مؤثر خواهد بود که به صورت مکمل با سایر شیوههای جابجائی برنامهریزی شود.
..............
- مدیریت ترافیک :
.................
- ضایعات ترافیک :
.................
- حمل و نقل هوشمند:
...................
- اجزاء اصلی ITS در سیستم اتوبوس سریع شامل :
..............
- پارکینگ :
..............
-خطوط اتوبوسرانی :
...............
- انواع خطوط درونشهری :
الف) سرویس اتوبوس عادی : در این خطوط فاصله ایستگاههای اتوبوس حداقل 200 متر و حداکثر 600 متر است. در این مدل توقف اتوبوس در هر ایستگاه الزامیست که باعث طولانی شدن زمان سفر میشود.
..................
- خطوط ویژه اتوبوسرانی :
................
-انواع خطوط ویژه :
...................
- سیستم سریع اتوبوسی :
.................
- سامانه اتوبوسهای تندرو:
................
- بی آر تی چیست؟
................
- زمینه شکلگیری بی آر تی:
.................
- نقش اتوبوس تندرو در حمل و نقل شهری:
.................
- خصوصیات بی آر تی:
...............
- میزان و چگونگی تفکیک مسیر حرکت:
................
- مزایا و معایب سیستم اتوبوس تندرو:
...............
منابع فارسی :
1. افندیزاده، شهریار، صدرالدینی، محمدرضا، (1381)، بررسی و ارزیابی شبکه اتوبوسرانی درونشهری، صنعت حمل و نقل، شماره 213، ص 88-99
2. اقبالیان، علی، واحدوحدت کار، مهدی، بررسی و ارزیابی بکارگیری سامانههای پیشرفته حمل و نقل عمومی در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، 1387
.........................
...................
................
[1] GBRT
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 63 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
قلمرو عدالت اجتماعی
1-2. حوزه عدالت اجتماعی
عدالت اجتماعی به حوزه خاصی از زندگی اختصاص ندارد و طبق فرمایش نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله «بالعدل قامت السّماوات و الأرض: آسمانها و زمین بر پایه عدالت نهاده شده است.» (فیض کاشانی، 1415ق: ج5،107)
..................
2-2. مصادیق اجرای عدالت اجتماعی
حق و باطل دو مفهوم متضاد و متناقض هستند. بودن یکی برابر با نبودن دیگری است. بر پایی حق یکی از مصداقهای عدالت است. امام علی علیهالسلام بر پایی حق را عامل عزتمندی و پایداری دین و اصلاح روزگار و دوام حکومت میداند، چنانچه میفرماید: «فَإِذَا أَدَّتْ اَلرَّعِیَّةُ إِلَى اَلْوَالِی حَقَّهُ وَ أَدَّى اَلْوَالِی إِلَیْهَا حَقَّهَا عَزَّ اَلْحَقُّ بَیْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ اَلدِّینِ وَ اِعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ اَلْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا اَلسُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِکَ اَلزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِی بَقَاءِ اَلدَّوْلَةِ وَ یَئِسَتْ مَطَامِعُ اَلْأَعْدَاءِ . وَ إِذَا غَلَبَتِ اَلرَّعِیَّةُ وَالِیَهَا أَوْ أَجْحَفَ اَلْوَالِی بِرَعِیَّتِهِ اِخْتَلَفَتْ هُنَالِکَ اَلْکَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ اَلْجَوْرِ وَ کَثُرَ اَلْإِدْغَالُ فِی اَلدِّینِ وَ تُرِکَتْ مَحَاجُّ اَلسُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ اَلْأَحْکَامُ... : و آن گاه که مردم حق رهبرى را ادا کنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه بین آنها عزت یابد و راه هاى دین پایدار و نشانههاى عدالت برقرار و سنت (پیامبر) پایدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حکومت امیدوار، و دشمن در آرزوهایش مأیوس مىگردد. امّا اگر مردم بر حکومت چیره شوند یا زمامدار بر مردم ستم کند، وحدت کلمه از بینرود، نشانههاى ستم آشکار و نیرنگ بازى در دین فراوان و راههای روشن سنّتها ترک گردد و از روی هوای نفس عمل شود و اجرای احکام تعطیل شود . . . » (نهجالبلاغه، خطبه216، ص333)
..................
برقراری مساوات در بهره مندی از واقعیت های گوناگون اقتصادی، سیاسی، علمی و ... یکی دیگر از مصداق های عدالت است، امام علی علیهالسلام در نامهای به اسود بن قطیبه سرلشکر سپاه حلوان میفرماید: «فَلْیَکُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَکَ فِی الْحَقِّ سَوَاءً: پس باید کار مردم در حقّ نزد تو یکسان باشد.» (نهج البلاغه، نامه59، ص449)
............................
3-2-2. توجه یکسان به مردم
................
4-2-2. مبارزه با تبعیض
................
5-2-2. مبارزه با فساد اقتصادی
..................
6-2-2. بازگرداندن حقوق غصب شده
وقتی که عدالت رعایت نشود، عدهای به تصاحب اموال عمومی جامعه میپردازند. امام علی علیهالسلام یکی از علل پذیرش حکومت را «بازگرداندن حقوق غصب شده» بیان میدارد و میفرماید: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِکَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَق: به خدا قسم! (بیتالمال غارت شده را) اگر بیابم که به وسیلهی آن زنان به ازدواج در آمده (مهریهی زنان شده) و کنیزکان خریداری شده، آنرا به صاحبانش باز می گردانم. برای اینکه در عدالت، گشایش و رفاه برای عموم است.» (نهجالبلاغه، خطبه15، ص57)
.....................
7-2-2. نظارت بر فعالیت های اقتصادی
..................
8-2-2. توجه به یتیمان و عدم تصرف اموال آنان
....................
9-2-2. ظلم نکردن به مردم
عدل وداد با ظلم تناقض و تضاد دارد و اگر عدالت اجرا گردد ظلمی در حق کسی صورت نمیگیرد پس می توان گفت ظلم نکردن به مردم مصداقی از عدالت است چنانکه امیرالمؤمنین علیهالسلامکه رفتار و گفتارش آمیخته با عدالت بود، همواره فرماندههای خویش را به عدم ظلم راهنمایی مینمود و در بیانی به استاندارفارس میفرماید: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّالْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ یدْعُو إِلَى السَّیف: عدالت را به کار گیر و از ظلم وبىعدالتى بر حذر باش که بىانصافى کردن با مردم آنان را آواره مىکند و بىعدالتى به قیام مسلحانه وامىدارد.» (نهج البلاغه، حکمت476، ص559)
..................
10-2-2. توجه به نیازمندان
..................
11-2-2. یاری مظلومان
....................
12-2-2. مراعات حقوق ضعیفان
...................
13-2-2. اصلاح نظام سیاسی
...............
14-2-2. تخفیف در مالیات
.................
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق
1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش
3. ابن ابىالحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهجالبلاغه، قم: آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق
.................................
..................................
.................................
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 106 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 53 |
مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
آثار اجتماعی عدالت سیاسى
1-3. عدالت سیاسی از منظر امام علی علیهالسلام
از نظر امام علی علیهالسلام آنچه سیاست را در مسیر درست هدایت میکند عدل است و فراتر از عدل ملاکی برای تدبیر اجتماع و سیاست وجود ندارد. (شریعت، 1387ش:239)
حضرت علیهالسلام در این زمینه می فرماید: «خیر السیاسات العدل: برترین سیاست ها، عدالت است.» (تمیمی آمدی، 1410ق:354)
..................
2-3. آثار اجتماعی عدالت سیاسی
1-2-3. ایجاد امنیت سیاسی
..................
2-2-3. شکست دشمن
..............
3-2-3. اجراى احکام و حدود شرعى
در خطبه131 نهجالبلاغه امام علی علیهالسلام اجرای احکام و حدود شرعی را یکی از نتایج اقامه عدل در جامعه اسلامی میداند و میفرماید: «اَللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ اَلَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَانٍ وَ لاَ اِلْتِمَاسَ شَیْءٍ مِنْ فُضُولِ اَلْحُطَامِ وَ لَکِنْ لِنَرِدَ اَلْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ اَلْإِصْلاَحَ فِی بِلاَدِکَ فَیَأْمَنَ اَلْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ اَلْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِکَ: پروردگارا تو میدانى آنچه ما انجام دادیم نه براى این بود که ملک و سلطنتى به دست آوریم، و نه براى اینکه از متاع پست دنیا چیزى تهیه کنیم، بلکه به خاطر این بودکه نشانههاى از بین رفته دینت را باز گردانیم، و صلح و مسالمت را درشهرهایت آشکار سازیم، تا بندگان ستمدیدهات در ایمنى قرار گیرند، و حدود ضایع ماندهات اجرا گردد... .»
................
4-2-3. خشنودى مردم
وجود «عدل» بین مردم یکی از ارزشهای متعالی انسانی ـ اسلامی است که هر حاکم اسلامی به حکم قرآن که میفرماید: «اُمِرتُ لِأعدِلَ بَینَکُم (شوری/15): و مأمورم درمیان شما عدالت کنم.»، موّظف به اجرای دقیق عدل و رعایت انصاف بین اقشار جامعه است. مستضعفان و محرومان به حکم فطرت اصیل و اسلامیشان از اجرای عدالت خوشحالتر و پذیراترند. در مقابل، مترفین و مشت پرکنهای جامعه از اجرای عدالت ناراضیتر و دلگیرترند، چون میدانند که با اجرای عدالت و پیاده شدن مساوات و برابری در میان افراد جامعه، جایی برای اسرافکاری و تحصیل مال از هر طریق ممکن باقی نخواهدماند.(لنکرانی، 1373ش:113)
...................
5-2-3. ایجاد الفت و پیوند میان انسانها
..................
6-2-3. پایداری در دوستی و برادری
....................
7-2-3. ناامیدى دشمن در دستیابى به آرزوهایش
..................
8-2-3.دوام و پایداری حکومت
..................
9-2-3. ایجاد حیات
امام علی علیهالسلام عدالت را مایه حیات و حتی حیات طیبه جامعه میداند و میفرماید: «العدل حیاة: عدالت عامل حیات است.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 26)
منظور از حیات در این حدیث، زندگی معنوی می باشد، در صورتی که حکومت جامعه به دست حاکم عادل باشد در این حالت مردم معناى زندگى را میفهمند، ولی اگر حاکم ظالم و ستمگری بر جامعه سلطه داشته باشد در حقیقت مردم زندگى ندارند و هیچ بهره معنوی از زندگی خود نمیبرند. جامعه به واسطه بی عدالتی و رعایت نشدن حقوق افراد در جامعه، گرچه به ظاهر تحرکی دارد، ولی از روح زندگی «حیات طیبه» محروم است ولی در پناه اجرای عدالت افزون بر آثار مادی و رشد اقتصادی زندگی معنا مییابد و مردم به صلاح و رستگاری میرسند. (میرخلیلی و حاجی ده آبادی،1380ش: ج7، 75)
........................
10-2-3. رعایت حقوق مردم
.................
11-2-3.پرهیز از تبعیض
......................
12-2-3. شایسته سالاری
...................
13-2-3. اصلاح جامعه و روزگار
..................
14-2-3. امیدوارى مردم
....................
15-2-3. ارزشمندی حکومت
...................
16-2-3. جلوگیرى از شورش هاى مردمى
..................
17-2-3. قِوام جامعه
انسانها برای تأمین نیازهای خود و زندگی سالم و انسانی در اجتماع، نیازمند روابط عادلانهاند. عدالت از جمله اصولی است که به کار بستن آن سبب قِوام و پایداری اجتماع است و با اجرای آن حق هر کس اداشده و راه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران بسته میشود. چنانچه امیرالمؤمنین علیهالسلامدراین زمینه میفرماید: «جَعَلَ اللهُ الْعَدْلَ قِواماً لِلْاَنامِ وَ تَنْزیهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَالْآثامِ وَ تَسْنِیهً لِلْاِسْلامِ: خداوند عدالت را برای پایداری مردم و پاکیزگی از ستم و گناهان و وسیله علو و سربلندی اسلام قرار داده است». (تمیمی آمدی، 1410ق: 341)
....................
18-2-3. انتظام امور
..................
19-2-3. اداشدن حقوق متقابل رهبر و مردم
.................
20-2-3. مدیریت صحیح
..................
21-2-3. استوارى در بردبارى
..................
22-2-3. حفظ دین و مرزهای مسلمانان
از دیگر ثمرات اجرای عدالت، حفظ دین و مرزهای مسلمانان میباشد که مولای متقیان، امام علیعلیهالسلام در این رابطه میفرماید: «... و حُطْ ثغور المسلمین واحرُزْ دینک ... بانصافک من نفسک و العمل بالعدل فی رعیتک: حفظ کن دین و مرزهای مسلمین را به واسطه انصاف آوردن از نفست و عمل به عدالت در مردم.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 371)
مراد از «انصاف آوردن از نفس خود» این است که خود را با هر کس برابر داند که گویا خود را نصفى دانسته و او را نصفى، و خود را بر دیگرى ترجیح ندهد، و هرگاه بیند در مقدّمه که حق با دیگری است به آن اقرار کند و رعایت خود نکند. (خوانساری، 1366ش: ج4، 37)
.....................
23-2-3. شرکت مردم در همه امور مربوط به حاکمیت و اعتماد آنان به حاکمیت
.....................
24-2-3. عزّت مندی
.......................
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق
1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش
.....................................
...................................
.................................
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 93 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
آثار اجتماعی عدالت اقتصادی
1-4. عدالت اقتصادی از منظر امام علی علیهالسلام
عدالت اقتصادی؛ یعنی تأمین نیازها وحقوق مادی انسانها و بهرهمندی یکسان هر یک از افراد جامعه از منابع و امکانات طبیعی و ثروتهای موجود در جامعه، چنانچه امام علی علیه السلام در نامه 53 نهجالبلاغه به مالکاشتر سفارش میکند که بیت المال را به طور مساوی در سایر نقاط کشور تقسیم نماید تا به این واسطه عدالت اقتصادی در تمام کشور برقرار گردد: «وَ اجْعَلْ لَهُمْ قِسْماً مِنْ بَیْتِ مَالِکِ وَ قِسْماً مِنْ غَلَّاتِ صَوَافِی الْإِسْلَامِ فِی کُلِّ بَلَدٍ فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِی لِلْأَدْنَى: و بخشى از بیتالمال و بخشى از درآمد زمینهاى خالصه را در هر شهربه آنان اختصاص ده، که برای دورترین نقاط کشور باید همان قدر تقسیم شود که برای نزدیک ترین نقاط تقسیم میشود.» (نهجالبلاغه، نامه53، ص438)
.................
2-4. آثار اجتماعی عدالت اقتصادی
1-2-4. کاهش فقر و فاصله طبقاتی بین مردم یک جامعه
ازبین بردن فقر و محرومیت، از بهترین دستاوردهای عدالت اقتصادی از دیدگاه حضرت علی علیهالسلام است. آن حضرت در دومین روز به دست گرفتن حاکمیت خود، در نخستین خطبه حکومتیاش، عمدهترین محور برنامههای حکومت خود را رفع فقر و محرومیت و اجرای عدالت بیانکرد. بر اساس آموزهها و منابع دینی، فقر، ویژگی ذاتی انسان نیست که بتوان آنرا طبیعی شمرد، بلکه پدیدهای است عارضی مانند دیگر پدیدههای اجتماعی که باید ریشهیابی و درمان شود. در اندیشه دینی، فقر درمان شدنی است وباید برطرف شود. (قرضاوی، 1412ق: 34)
....................
1-1-2-4. آثار فقر در نگاه امام علی علیهالسلام
................
2-2-4. گشایش و توسعه
...................
3-2-4. اصلاح و آبادانى شهرها
..................
4-2-4. کمک به ستمدیده
از محورىترین عوامل پذیرش خلافت مولاى متقیان علیهالسلام، به یارى شتافتن ستمدیده است. حضرت در اینباره قسم یاد مىکند: «أَمَا وَ اَلَّذِی فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِیَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَلاَّ یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا: به خدایى که دانه را کفید (شکافت) و جان را آفرید، اگر این بیعتکنندگان نبودند و یاران، حجت بر من تمام نمىنمودند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمکار شکمباره را برنتابند و به یارى گرسنگان ستمدیده بشتابند، رشته این کار از دست مىگذاشتم و پایانش را چون آغازش مىانگاشتم و چون گذشته خود را به کنارى مىداشتم.»(نهجالبلاغه، خطبه3، ص50)
«کظّهء ظالم» کنایه از قدرت ظالم، «و سغب مظلوم» کنایه از شدّت مظلومیّت میباشد. (بحرانی، 1362ش:ج1، 268)
.................
5-2-4. امنیت اقتصادی
..................
6-2-4. تساوی در توزیع امکانات برای نقاط مختلف کشور
................
7-2-4. تعادل اجتماعی
...................
8-2-4. اصلاح مردم
امام علی علیهالسلام عدالت را عامل اصلاح مردم میداند، و در این رابطه میفرماید: «العدلیصلح البریّه؛ اجرای عدالت مردم را اصلاح می کند.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 35)
...............
9-2-4. حفاظت از بیت المال و تقسیم عادلانه آن بین مردم جامعه
.................
10-2-4. رسیدگی به امور طبقه فرودست جامعه
...............
11-2-4. افزایش برکات
.................
12-2-4. تأمین رفاه همه اقشار جامعه
...............
13-2-4. قِوام اجتماعی جامعه
................
14-2-4. حفظ کرامت و انسانیت
.................
15-2-4. آرامش و سعادت مردم
...................
16-2-4. بازگرداندن حقوق غصب شده
..................
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق
1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش
..................................
................................
...............................