دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 63 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
قلمرو عدالت اجتماعی
1-2. حوزه عدالت اجتماعی
عدالت اجتماعی به حوزه خاصی از زندگی اختصاص ندارد و طبق فرمایش نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله «بالعدل قامت السّماوات و الأرض: آسمانها و زمین بر پایه عدالت نهاده شده است.» (فیض کاشانی، 1415ق: ج5،107)
..................
2-2. مصادیق اجرای عدالت اجتماعی
حق و باطل دو مفهوم متضاد و متناقض هستند. بودن یکی برابر با نبودن دیگری است. بر پایی حق یکی از مصداقهای عدالت است. امام علی علیهالسلام بر پایی حق را عامل عزتمندی و پایداری دین و اصلاح روزگار و دوام حکومت میداند، چنانچه میفرماید: «فَإِذَا أَدَّتْ اَلرَّعِیَّةُ إِلَى اَلْوَالِی حَقَّهُ وَ أَدَّى اَلْوَالِی إِلَیْهَا حَقَّهَا عَزَّ اَلْحَقُّ بَیْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ اَلدِّینِ وَ اِعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ اَلْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا اَلسُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِکَ اَلزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِی بَقَاءِ اَلدَّوْلَةِ وَ یَئِسَتْ مَطَامِعُ اَلْأَعْدَاءِ . وَ إِذَا غَلَبَتِ اَلرَّعِیَّةُ وَالِیَهَا أَوْ أَجْحَفَ اَلْوَالِی بِرَعِیَّتِهِ اِخْتَلَفَتْ هُنَالِکَ اَلْکَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ اَلْجَوْرِ وَ کَثُرَ اَلْإِدْغَالُ فِی اَلدِّینِ وَ تُرِکَتْ مَحَاجُّ اَلسُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ اَلْأَحْکَامُ... : و آن گاه که مردم حق رهبرى را ادا کنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه بین آنها عزت یابد و راه هاى دین پایدار و نشانههاى عدالت برقرار و سنت (پیامبر) پایدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حکومت امیدوار، و دشمن در آرزوهایش مأیوس مىگردد. امّا اگر مردم بر حکومت چیره شوند یا زمامدار بر مردم ستم کند، وحدت کلمه از بینرود، نشانههاى ستم آشکار و نیرنگ بازى در دین فراوان و راههای روشن سنّتها ترک گردد و از روی هوای نفس عمل شود و اجرای احکام تعطیل شود . . . » (نهجالبلاغه، خطبه216، ص333)
..................
برقراری مساوات در بهره مندی از واقعیت های گوناگون اقتصادی، سیاسی، علمی و ... یکی دیگر از مصداق های عدالت است، امام علی علیهالسلام در نامهای به اسود بن قطیبه سرلشکر سپاه حلوان میفرماید: «فَلْیَکُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَکَ فِی الْحَقِّ سَوَاءً: پس باید کار مردم در حقّ نزد تو یکسان باشد.» (نهج البلاغه، نامه59، ص449)
............................
3-2-2. توجه یکسان به مردم
................
4-2-2. مبارزه با تبعیض
................
5-2-2. مبارزه با فساد اقتصادی
..................
6-2-2. بازگرداندن حقوق غصب شده
وقتی که عدالت رعایت نشود، عدهای به تصاحب اموال عمومی جامعه میپردازند. امام علی علیهالسلام یکی از علل پذیرش حکومت را «بازگرداندن حقوق غصب شده» بیان میدارد و میفرماید: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِکَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَق: به خدا قسم! (بیتالمال غارت شده را) اگر بیابم که به وسیلهی آن زنان به ازدواج در آمده (مهریهی زنان شده) و کنیزکان خریداری شده، آنرا به صاحبانش باز می گردانم. برای اینکه در عدالت، گشایش و رفاه برای عموم است.» (نهجالبلاغه، خطبه15، ص57)
.....................
7-2-2. نظارت بر فعالیت های اقتصادی
..................
8-2-2. توجه به یتیمان و عدم تصرف اموال آنان
....................
9-2-2. ظلم نکردن به مردم
عدل وداد با ظلم تناقض و تضاد دارد و اگر عدالت اجرا گردد ظلمی در حق کسی صورت نمیگیرد پس می توان گفت ظلم نکردن به مردم مصداقی از عدالت است چنانکه امیرالمؤمنین علیهالسلامکه رفتار و گفتارش آمیخته با عدالت بود، همواره فرماندههای خویش را به عدم ظلم راهنمایی مینمود و در بیانی به استاندارفارس میفرماید: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّالْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ یدْعُو إِلَى السَّیف: عدالت را به کار گیر و از ظلم وبىعدالتى بر حذر باش که بىانصافى کردن با مردم آنان را آواره مىکند و بىعدالتى به قیام مسلحانه وامىدارد.» (نهج البلاغه، حکمت476، ص559)
..................
10-2-2. توجه به نیازمندان
..................
11-2-2. یاری مظلومان
....................
12-2-2. مراعات حقوق ضعیفان
...................
13-2-2. اصلاح نظام سیاسی
...............
14-2-2. تخفیف در مالیات
.................
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق
1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش
3. ابن ابىالحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهجالبلاغه، قم: آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق
.................................
..................................
.................................