دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 106 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 53 |
مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
آثار اجتماعی عدالت سیاسى
1-3. عدالت سیاسی از منظر امام علی علیهالسلام
از نظر امام علی علیهالسلام آنچه سیاست را در مسیر درست هدایت میکند عدل است و فراتر از عدل ملاکی برای تدبیر اجتماع و سیاست وجود ندارد. (شریعت، 1387ش:239)
حضرت علیهالسلام در این زمینه می فرماید: «خیر السیاسات العدل: برترین سیاست ها، عدالت است.» (تمیمی آمدی، 1410ق:354)
..................
2-3. آثار اجتماعی عدالت سیاسی
1-2-3. ایجاد امنیت سیاسی
..................
2-2-3. شکست دشمن
..............
3-2-3. اجراى احکام و حدود شرعى
در خطبه131 نهجالبلاغه امام علی علیهالسلام اجرای احکام و حدود شرعی را یکی از نتایج اقامه عدل در جامعه اسلامی میداند و میفرماید: «اَللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ اَلَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَانٍ وَ لاَ اِلْتِمَاسَ شَیْءٍ مِنْ فُضُولِ اَلْحُطَامِ وَ لَکِنْ لِنَرِدَ اَلْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ اَلْإِصْلاَحَ فِی بِلاَدِکَ فَیَأْمَنَ اَلْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ اَلْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِکَ: پروردگارا تو میدانى آنچه ما انجام دادیم نه براى این بود که ملک و سلطنتى به دست آوریم، و نه براى اینکه از متاع پست دنیا چیزى تهیه کنیم، بلکه به خاطر این بودکه نشانههاى از بین رفته دینت را باز گردانیم، و صلح و مسالمت را درشهرهایت آشکار سازیم، تا بندگان ستمدیدهات در ایمنى قرار گیرند، و حدود ضایع ماندهات اجرا گردد... .»
................
4-2-3. خشنودى مردم
وجود «عدل» بین مردم یکی از ارزشهای متعالی انسانی ـ اسلامی است که هر حاکم اسلامی به حکم قرآن که میفرماید: «اُمِرتُ لِأعدِلَ بَینَکُم (شوری/15): و مأمورم درمیان شما عدالت کنم.»، موّظف به اجرای دقیق عدل و رعایت انصاف بین اقشار جامعه است. مستضعفان و محرومان به حکم فطرت اصیل و اسلامیشان از اجرای عدالت خوشحالتر و پذیراترند. در مقابل، مترفین و مشت پرکنهای جامعه از اجرای عدالت ناراضیتر و دلگیرترند، چون میدانند که با اجرای عدالت و پیاده شدن مساوات و برابری در میان افراد جامعه، جایی برای اسرافکاری و تحصیل مال از هر طریق ممکن باقی نخواهدماند.(لنکرانی، 1373ش:113)
...................
5-2-3. ایجاد الفت و پیوند میان انسانها
..................
6-2-3. پایداری در دوستی و برادری
....................
7-2-3. ناامیدى دشمن در دستیابى به آرزوهایش
..................
8-2-3.دوام و پایداری حکومت
..................
9-2-3. ایجاد حیات
امام علی علیهالسلام عدالت را مایه حیات و حتی حیات طیبه جامعه میداند و میفرماید: «العدل حیاة: عدالت عامل حیات است.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 26)
منظور از حیات در این حدیث، زندگی معنوی می باشد، در صورتی که حکومت جامعه به دست حاکم عادل باشد در این حالت مردم معناى زندگى را میفهمند، ولی اگر حاکم ظالم و ستمگری بر جامعه سلطه داشته باشد در حقیقت مردم زندگى ندارند و هیچ بهره معنوی از زندگی خود نمیبرند. جامعه به واسطه بی عدالتی و رعایت نشدن حقوق افراد در جامعه، گرچه به ظاهر تحرکی دارد، ولی از روح زندگی «حیات طیبه» محروم است ولی در پناه اجرای عدالت افزون بر آثار مادی و رشد اقتصادی زندگی معنا مییابد و مردم به صلاح و رستگاری میرسند. (میرخلیلی و حاجی ده آبادی،1380ش: ج7، 75)
........................
10-2-3. رعایت حقوق مردم
.................
11-2-3.پرهیز از تبعیض
......................
12-2-3. شایسته سالاری
...................
13-2-3. اصلاح جامعه و روزگار
..................
14-2-3. امیدوارى مردم
....................
15-2-3. ارزشمندی حکومت
...................
16-2-3. جلوگیرى از شورش هاى مردمى
..................
17-2-3. قِوام جامعه
انسانها برای تأمین نیازهای خود و زندگی سالم و انسانی در اجتماع، نیازمند روابط عادلانهاند. عدالت از جمله اصولی است که به کار بستن آن سبب قِوام و پایداری اجتماع است و با اجرای آن حق هر کس اداشده و راه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران بسته میشود. چنانچه امیرالمؤمنین علیهالسلامدراین زمینه میفرماید: «جَعَلَ اللهُ الْعَدْلَ قِواماً لِلْاَنامِ وَ تَنْزیهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَالْآثامِ وَ تَسْنِیهً لِلْاِسْلامِ: خداوند عدالت را برای پایداری مردم و پاکیزگی از ستم و گناهان و وسیله علو و سربلندی اسلام قرار داده است». (تمیمی آمدی، 1410ق: 341)
....................
18-2-3. انتظام امور
..................
19-2-3. اداشدن حقوق متقابل رهبر و مردم
.................
20-2-3. مدیریت صحیح
..................
21-2-3. استوارى در بردبارى
..................
22-2-3. حفظ دین و مرزهای مسلمانان
از دیگر ثمرات اجرای عدالت، حفظ دین و مرزهای مسلمانان میباشد که مولای متقیان، امام علیعلیهالسلام در این رابطه میفرماید: «... و حُطْ ثغور المسلمین واحرُزْ دینک ... بانصافک من نفسک و العمل بالعدل فی رعیتک: حفظ کن دین و مرزهای مسلمین را به واسطه انصاف آوردن از نفست و عمل به عدالت در مردم.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 371)
مراد از «انصاف آوردن از نفس خود» این است که خود را با هر کس برابر داند که گویا خود را نصفى دانسته و او را نصفى، و خود را بر دیگرى ترجیح ندهد، و هرگاه بیند در مقدّمه که حق با دیگری است به آن اقرار کند و رعایت خود نکند. (خوانساری، 1366ش: ج4، 37)
.....................
23-2-3. شرکت مردم در همه امور مربوط به حاکمیت و اعتماد آنان به حاکمیت
.....................
24-2-3. عزّت مندی
.......................
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق
1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش
.....................................
...................................
.................................