دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 93 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
آثار اجتماعی عدالت اقتصادی
1-4. عدالت اقتصادی از منظر امام علی علیهالسلام
عدالت اقتصادی؛ یعنی تأمین نیازها وحقوق مادی انسانها و بهرهمندی یکسان هر یک از افراد جامعه از منابع و امکانات طبیعی و ثروتهای موجود در جامعه، چنانچه امام علی علیه السلام در نامه 53 نهجالبلاغه به مالکاشتر سفارش میکند که بیت المال را به طور مساوی در سایر نقاط کشور تقسیم نماید تا به این واسطه عدالت اقتصادی در تمام کشور برقرار گردد: «وَ اجْعَلْ لَهُمْ قِسْماً مِنْ بَیْتِ مَالِکِ وَ قِسْماً مِنْ غَلَّاتِ صَوَافِی الْإِسْلَامِ فِی کُلِّ بَلَدٍ فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِی لِلْأَدْنَى: و بخشى از بیتالمال و بخشى از درآمد زمینهاى خالصه را در هر شهربه آنان اختصاص ده، که برای دورترین نقاط کشور باید همان قدر تقسیم شود که برای نزدیک ترین نقاط تقسیم میشود.» (نهجالبلاغه، نامه53، ص438)
.................
2-4. آثار اجتماعی عدالت اقتصادی
1-2-4. کاهش فقر و فاصله طبقاتی بین مردم یک جامعه
ازبین بردن فقر و محرومیت، از بهترین دستاوردهای عدالت اقتصادی از دیدگاه حضرت علی علیهالسلام است. آن حضرت در دومین روز به دست گرفتن حاکمیت خود، در نخستین خطبه حکومتیاش، عمدهترین محور برنامههای حکومت خود را رفع فقر و محرومیت و اجرای عدالت بیانکرد. بر اساس آموزهها و منابع دینی، فقر، ویژگی ذاتی انسان نیست که بتوان آنرا طبیعی شمرد، بلکه پدیدهای است عارضی مانند دیگر پدیدههای اجتماعی که باید ریشهیابی و درمان شود. در اندیشه دینی، فقر درمان شدنی است وباید برطرف شود. (قرضاوی، 1412ق: 34)
....................
1-1-2-4. آثار فقر در نگاه امام علی علیهالسلام
................
2-2-4. گشایش و توسعه
...................
3-2-4. اصلاح و آبادانى شهرها
..................
4-2-4. کمک به ستمدیده
از محورىترین عوامل پذیرش خلافت مولاى متقیان علیهالسلام، به یارى شتافتن ستمدیده است. حضرت در اینباره قسم یاد مىکند: «أَمَا وَ اَلَّذِی فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِیَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَلاَّ یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا: به خدایى که دانه را کفید (شکافت) و جان را آفرید، اگر این بیعتکنندگان نبودند و یاران، حجت بر من تمام نمىنمودند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمکار شکمباره را برنتابند و به یارى گرسنگان ستمدیده بشتابند، رشته این کار از دست مىگذاشتم و پایانش را چون آغازش مىانگاشتم و چون گذشته خود را به کنارى مىداشتم.»(نهجالبلاغه، خطبه3، ص50)
«کظّهء ظالم» کنایه از قدرت ظالم، «و سغب مظلوم» کنایه از شدّت مظلومیّت میباشد. (بحرانی، 1362ش:ج1، 268)
.................
5-2-4. امنیت اقتصادی
..................
6-2-4. تساوی در توزیع امکانات برای نقاط مختلف کشور
................
7-2-4. تعادل اجتماعی
...................
8-2-4. اصلاح مردم
امام علی علیهالسلام عدالت را عامل اصلاح مردم میداند، و در این رابطه میفرماید: «العدلیصلح البریّه؛ اجرای عدالت مردم را اصلاح می کند.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 35)
...............
9-2-4. حفاظت از بیت المال و تقسیم عادلانه آن بین مردم جامعه
.................
10-2-4. رسیدگی به امور طبقه فرودست جامعه
...............
11-2-4. افزایش برکات
.................
12-2-4. تأمین رفاه همه اقشار جامعه
...............
13-2-4. قِوام اجتماعی جامعه
................
14-2-4. حفظ کرامت و انسانیت
.................
15-2-4. آرامش و سعادت مردم
...................
16-2-4. بازگرداندن حقوق غصب شده
..................
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق
1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش
..................................
................................
...............................