دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 14 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 129 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اشتیاق تحصیلی در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
سازه اشتیاق تحصیلی در روند تحصیلی زندگی دانش آموز و ازجمله مهم ترین مؤلفه ها در مواجه موفقیت آمیز با چالش های تحصیلی، شغلی، خانوادگی، اجتماعی که هر جوانی در مسیر رسیدن به آرزوها و اهدافش با آن مواجه می شود، محسوب می گردد باید به شور و شوق و اشتیاق و عوامل وابسته به آن به عنوان بخشی از عناصر مؤثر بر موفقیت دانش آموز توجه ویژه مبذول شود (سماواتیان و همکاران، 1392).
...........
.....................
.................................
آنولا و استاتین و نورمی (2000) معتقدند که رابطه مثبت بین معلم و دانش آموز، احساس مثبت از مدرسه و یادگیری لذت بخش از ملاک های اشتیاق تحصیلی است. رفتارهای مثبت در کلاس و اشتیاق در انجام تکالیف مدرسه نیز به معنی اشتیاق تحصیلی است (فرازنده و همکاران،1391). مطالعات اخیر اشتیاق تحصیلی را به صورت پافشاری و حالت هیجانی-انگیزشی مثبت در مورد کارهای مدرسه بیان کرده است و در برگیرنده سه جنبه است: شور و شعف و از خود بی خود شدن و جذب شد (سالانوا، برسو و شوفلی،2005، به نقل از فرازنده و همکاران،1391).
"انرژی" یعنی سطوح بالایی از انرژی و ثبات روانی در حین انجام و تمایل به انجام کاری نوآورانه در حین انجام کار و مقاومت در مقابل دشواری هاست. حس "فداکاری" با احساس اهمیت داشتن و غرور و اشتیاق و الهام گرفتن و چالش در ارتباط است (کاناگو،1982، به نقل از فرازنده و همکاران،1391). "جذبه" یعنی به طور کامل متمرکز شدن بر درس و عمیقا جذب درس شدن (فرازنده و همکاران،1391) .
نقطه ی مقابل اشتیاق تحصیلی، عدم درگیری یا بی تفاوتی است که بر تلاش نکردن و نداشتن مداومت اشاره دارد و به صورت عدم تنش و رها کردن تکلیف بر روزمرگی نماید. فقدان اشتیاق تحصیلی باعث می شود که دانش آموزان سرمایه گذاری لازم و کافی برای تکالیف درسی خود انجام ندهند (فین،1989) و و هیجانات منفی از قبیل خستگی، غمگینی و احساس کسالت را تجربه نمایند (اسکینر و همکاران ، 2009).
مدلی که در پژوهش حاضر نیز از آن استفاده شده است مدل بلومنفیلد و پاریس (2004) می باشد که اﺷﺘﯿﺎق ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ را دارای ﺳﻪ ﺑﻌﺪ رﻓﺘﺎری (رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ، ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ درﺳﯽ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻓﻮق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﮐﻪ ﻣﺪرﺳﻪ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﮔﺎری رواﻧﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ داﻧﺶ آﻣﻮز ﻣﻔﯿﺪﻧﺪ، ﻋﺎﻃﻔﯽ (اﺣﺴﺎﺳﺎت ، ﻋﻼﯾﻖ، ادراﮐﺎت و ﻧﮕﺮﺷﻬﺎی داﻧﺶ آﻣﻮز ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ)و ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ (ﻧﯿﺮوﮔﺬاری رواﻧﺸﺎﺧﺘﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان در اﻣﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﮐﺎرﺑﺮد راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ ﺗﻮﺳﻂ آن ﻫﺎﺳﺖ) ﻣﯽ داﻧﺪ.
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 22 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 106 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اشتیاق عاطفی و شناختی و رفتاری در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه فرد و تربیت انسان های سالم، کارآمد و مسئـول برای ایفـای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. توجه به عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی سال هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته و سالانه سهم زیادی از تحقیقات را به خود اختصاص می دهد و عدم پیشرفت تحصیلیتأثیر بسزایی در سرنوشت فرد و در آینده جامعه دارد(عطاری و همکاران ،1381).
در طی سال های اخیر، مطالعه و تحقیق در زمینه روانشناسی مثبت یک رویکرد بدیع را برای بسیاری از روانشناسان اجتماعی پدید آورده است. این رویکرد بر مطالعه علمی تجربیات مثبت، شادی و بهزیستی روانشناختی و منابع انسانی مثبت به جای تأکید بر نشانه های اندوه و مفاهیم منفی، تمرکز دارد (سلیگمن 2003 به نقل از میرزادارانی 1392).
چارچوب پیچیده طرح های کلی موفقیت دانشجویان به واسطه چند عنصر شخصی و محیطی شناسایی می شود که به طور بالقوه می توانند در موفقیت دانشجویان موثر باشند (کوه و همکاران به نقل از واکر و پیرس 2013).
تجارب قبل از دانشگاه دانشجو با فرهنگ، آموزش، اقتصاد و عوامل موثر متعدد دیگر اجتماعی، سیاسی و سازمانی درآمیخته اند. این تجارب به دلیل تقسیمات محیطی، بین رفتار دانشجویان و شرایط سازمانی آن ها روی می دهد. رفتار دانشجویان اشاره دارد به: عادات مطالعه، مشارکت همسالان، تعامل با اعضای هیئت علمی، زمان انجام کار، انگیزش یا چند امکان جایگزین. در حالی که شرایط سازمانی شامل؛ تجربه سال اول، حمایت تحصیلی، محیط دانشگاه، پشتیبانی همسالان، رویکردهای آموزشی و عوامل متعدد دیگر است (واکر و پیرس 2013).
پیوند رفتار دانشجویان و شرایط سازمانی سبب اشتیاق فرد می شود و یکیازعوامل کلیدی موثر بر موفقیت دانشجویان؛ مفهوم اشتیاق است (کوه و دیگران 2005 و 2006 به نقل از واکرو پیرس 2013).
اشتیاق چیزی بیش از یک وضعیت هیجانی گذرا و خاص میباشد و به یک حالت پایای سرایت کننده و هیجانی شناختی اشاره دارد که روی یک موضوع، واقعه یا رفتار خاص متمرکز میشود (شوفلی و باکر، 2002، به نقل از زرگران مقدم، 1390).
اشتیاق دانشجو فاکتوری کلیدی برای یادگیری و توسعه شخصی است. دانشجویان می توانند در سطوح مختلف مورد اشتیاق قرار گیرند: استاد، اعضای هیئت علمی یا دانشگاه، با دیگر دانشجویان و یا به طور شخصی (سالابر 2014).
در طول بیست و هشت سال گذشته انجام پژوهش در مورد اشتیاق دانشجو در دانشگاه، به طور فعال و قوی توسط پژوهشگران زمینه هایی مانند روانشناسی آموزشی، روانشناسی رشد، بهداشت عمومی و آموزش معلم افزایش قابل توجی داشته است (کریستنسن، رشلی و وایل 2012 به نقل از فرید، فلیکیانو و ویگا 2014).
ساختار اشتیاق دانشجویی به عنوان مولفه کلیدی فهم رابطه سایکولوژیک پیچیده دانش آموزان دبیرستانی با مدرسه شناخته شده است (فردریکز، فریدل، بلومنفیلد و پاریس 2004 به نقل از باروز 2010).
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 24 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 71 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
اضطراب را به علت مشکل پیش بینی شده تعریف می کنند.اضطراب معمولأ به خطری رد زمان آینده مربوط می شود. اضطراب لزومأ بد نیست- در واقع انطباقی است. از این لحاظ به ما کمک می کند که متوجه خطرات آینده می شویم و برای آنها برنامه ریزی می کنیم- یعنی، آمادگی مان را افزایش می دهیم، و قبل از وقوع مشکلات احتمالی درباره آنها درست فکر کنیم- انطباقی است. در مطالعات آزمایشگاهی که اولین بار یکصد سال قبل به اجرا در آمد و تا کنون بارها و بارها تأیید شده اند، این نتیجه به دست آمد که مقدار کمی از اضطراب عملکرد را در تکالیف آزمایشگاهی به بود می بخشد. اما اگر از هر کسی که اضطراب امتحان یا اجتماعی داشته باشد بپرسید، به شما خواهد گفت که اضطراب بیش از حد مانع عملکرد مناسب می شود. بنابر این اضطراب اندک انطباقی است، اضطراب زیاد زیان آور است (زنجانی و همکاران، 2014).
همه ما برخی اوقات، در موقعیت های اجتماعی مضطرب می شویم، اگرچه کودکان و نوجوانان اغلب انواع بسیاری از نگرانی ها و ترس ها را گزارش کرده اند، اغلب اینها زودگذر هستند و باعث اختلال عمده در عملکرد فرد نمی شوند. ترس یکی از هیجان های اصلی است فوبی های اجتماعی شکل های اغراق آمیز این گونه ترسها هستند. اصطلاح فوبی (PHOBIA) به ترس شدید از یک شیء یا موقعیت یا وضعیت اطلاق می شود. فوبی ترسی غیر منطقی است که به اجتناب هوشیارانه از شیء، فعالیت یا موقعیت منبع ترس منجر می شود.اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) ترسی مشخص و ثابت از شرمنده شدن یا مورد ارزیابی منفی قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی یا هنگام انجام فعالیتی در حضور دیگران است (هربرت، گاودیانو، رینگلد و دیگران، 2013).
-Herbert
-Gaudiano
Rheingold
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 28 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان نظریه های اضطراب امتحان در 27 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
اضطراب امتحان نوع شایعی از اضطراب عملکرد است که 10 تا 20 درصد دانشآموزان و دانشجویان به آن دچار میشوند. به عبارت دیگر اضطراب امتحان اصطلاحی کلی است و به نوعی از اضطراب یا هراس اجتماعی اطلاق میشود که فرد را درباره تواناییهایش دچار تردید میسازد و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیتهای امتحان است، موقعیتهایی که در معرض ارزشیابی قرار میگیرد و مستلزم حل مشکلات یا مسأله است. بنابراین میتوان چنین بیان کرد که فرد دچار اضطراب امتحان پاسخ سوالات درسی را میداند اما شدت اضطراب امتحان مانع از آن میشود که وی از معلومات خود استفاده کند در نتیجه انتظار میرود که رابطه معکوس معناداری بین نمرات اضطراب و نمرات امتحان وجود داشته باشد. این مسأله انکارناپذیر است که افزایش اضطراب با کاهش کارآمدی تحصیلی مرتبط است(لبو و همکاران، 2014).
تعاریف اضطراب امتحان
ساراسون (1975) اضطراب امتحان را به این صورت تعریف میکند: نوعی اشتغال ذهنی که با خودآگاهی، شک و تردید نسبت به خود و خودتحقیری مشخص میشود. این رفتارها و فعالیتهای پنهانی محصول تاریخچه گذشته فرد فرض میشود و به صورت واسطهای بین تجربه و رفتار عمل میکند. این اشتغال ذهنی توجه فرد را به خود جلب میکند و در عملکرد آن از طریق کاهش توجه نسبت به قرینههای مرتبط با یک تکلیف اختلال ایجاد مینماید و رمزگردانی و انتقال اطلاعات را مختل میکند. گفتن جملاتی به خود در طی یک امتحان مثل« من کودن هستم یا ممکن است قبول نشوم» در توجه نسبت به یک تکلیف و حل مسأله اختلال ایجاد میکند. نگرانی بدون تردید با توجه مرتبط است و از نظر هیجانی فعالیتهای شناختی را بر میانگیزد.
اضطراب امتحان نوعی واکنش ناخوشایند هیجانی نسبت به موقعیتهای ارزیابی در مدرسه و کلاس تعریف شده است. این حالت هیجانی معمولاً با تنش و نگرانی، سردرگمی و برانگیختگی سیستم عصبی همراه است. به هنگام بحران اضطراب امتحان، یعنی حالاتی که با احساس خطر قریبالوقوع یا احساس از هم پاشیدگی همراهند، فرد بیپناه و درمانده است و نمیتواند علتی برای حالت عاطفی خود بیابد. این حالات اضطرابی تقریباً همواره با علائم جسمانی مانند رنگپریدگی، مشکلات تنفسی، ضربان قلب، لرزش و جزء آن همراهند و موجب میشوند که فرد نتواند تواناییهای بالقوه خود را به فعل درآورد (آلن، 2011).
.self- awareness
.self-doubt
.self-depreciation
.worry
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 25 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 54 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی در 34 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
اضطراب
در واقع همه انسانها اضطراب را تجربه میکنند. اضطراب، یک احساس دلواپسی منتشر، بسیار ناخوشایند، و اغلب مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی همراه میشود. مانند احساس خالی شدن سردل، تنگی قفسهی سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، یا میل جبری ناگهانی برای دفع ادرار، بی قراری، و میل به حرکت نیز از علائم شایع آن است. در حقیقت، اضطراب یک علامت هشدار دهنده است که از خطری قریب الوقوع خبر میدهد و شخص را برای مقابله آماده میسازد (ربر و ربر، 2013).
اضطراب ریاضی و تعریف آن:
متخصصان تعلیم و تربیت طی سه دهه اخیر، به مطالعه عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی، بیش از پیش توجه کردهاند. یافتههای پژوهش های متعدد نشان دهنده آن است که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نه تنها از ساختارهای دانش و فرآیندهای پردازش اطلاعات تأثیر میپذیرد،بلکه به عوامل انگیزشی از جمله باورها، نگرشها ارزشها و اضطرابها مربوط میشود (محامد و طرمیزی، 2015). از جمله اجزاء انگیزشی ناسازگار که به فقدان موفقیت فراگیران درس ریاضی منجر میشود، فزونی اضطراب ریاضی است. اضطراب ریاضی در بین برخی از دانشآموزان بسیار شایع است. بر اساس یافته های پژوهشگران، شیوع اضطراب ریاضی در بین دانشآموزان آمریکایی و تأثیر منفی آن بر پیشرفت تحصیلی ریاضی بسیار مورد تأیید قرار گرفته است (جیتوا و موانجی، 2014).
. Reber & Reber