دسته بندی | مبانی نظری و پیشینه تحقیق علوم اجتماعی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 63 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی در 36 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
کامل و قابل ویرایش
شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق
شامل منابع داخلی و خارجی
منبع نویسی استاندارد
بخشی از مبانی نظری:
ریشه و بنیاد کلمۀ «دین» در فارسی، آریایی است. سامی ها این کلمه را با واژه های «دنو» و «دنیو» (به معنی قانون- حق- قضا و حکم) بکار می برند. عبری ها و آرامی ها نیز واژه دین و دنیا را به مفهوم فوق به کار می برند. در عربی نیز به معنای آیین و شریعت بکار می رود و عبارت از یک وضع و تأسیس الهی است که مردم عاقل را به رستگاری هدایت می کند و شامل عمل و حقیقت هر دو است. در زبان های مشتق از لاتین، مفهوم دین مشتق از مصدر لاتینی ولی گاره است که به معنای به یکدیگر پیوستنی و پیوند مجدد خود با خدا می باشد. در فرهنگ دهخدا، دین معادل کیش، طریقت و مقابل کفر آورده شده است. همچنین در فرهنگ آکسفورد چند تعبیر برای دین ذکر شده است از جمله:
1- اعتقاد به وجود خدا یا خدایانی که بر عالم تسلط دارند و طبیعت روحانی را به انسان عنایت می کنند که بعد از مرگ جسمانی در وجودش جریان دارد.
2- بخشی از نظام اعتقادی و عبادی که بر اساس ایمان فرد استوار است مانند مسلمان، مسیحی، زرتشتی، بودایی و ...
3- کنترل کننده نفوذ در زندگی شخصی (سامانی و لطیفیان، 1387).
بخشی از تحقیقات انجام شده:
- بلوردی و همکاران (1392) در تحقیقی با عنوان «تحلیل جامعه شناختی رابطه دینداری با سلامت روان در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان» نتیجه گرفتند که؛ وضعیت سلامت روانی در بین دانشجویان مطلوب نیست. علاوه بر این، نتایج بیانگر تأثیر مثبت و معنی دار ابعاد ذهنی بر خلاف ابعاد ظاهری دینداری بر سلامت روان است. در کنار آن عوامل دیگری همانند انزوای اجتماعی، جنس و وضعیت تأهل بر سلامت روانی تأثیر داشته اند.
- ایگال و همکاران (2013) در تحقیقی نتیجه گرفتند که؛ نگرش ها و باورهای مذهبی هر فرد ریشه در باورهای خانواده دارد. افرادی که باورهای مذهبی قوی دارند در برخوردهای اجتماعی نیز قوی عمل می کنند و شایستگی های بالاتری از خود نشان می دهند. شایستگی های اجتماعی فرزندان با یک بعد قوی ارتباط دارد و آن هم نگرش ها و باورهای مذهبی است که از عمق خانواده بر می خیزد. مذهب به عنوان مجموعه ای از اعتقادات، بایدها و نبایدها و نیز ارزش های اختصاصی و تعمیم یافته، از مؤثرترین تکیه گاه های روانی به شمار می رود که قادر است معنای زندگی را در لحظه لحظه های عمر فراهم کند و در شرایط خاص نیز با فراهم سازی تکیه گاه های تبیینی، فرد را از تعلیق و بی معنایی نجات دهد.
فهرست مطالب:
مفهوم و نظریه های مذهب
مذهب از نظر جامعه شناسان
مذهب از نظر روانشناسان
نظریه روان تحلیل گری
نظریۀ نو روان تحلیل گری
نظریه انسان گرایی
مذهب از نظر علمای اسلام
سنخ های دینداری
سنخ های دینداری از دیدگاه آلپورت
جهت گیری مذهبی بیرونی
جهت گیری مذهبی درونی
نگرش والدین و تربیت دینی فرزندان
والدین و تربیت دینی فرزندان در سیرۀ تربیتی معصومان (ع)
مسئولیت مادر در تربیت دینی
الزامی یا رجحانی بودن مسئولیت والدین در تربیت دینی
موارد مسئولیت والدین در تربیت دینی
وظیفۀ والدین در ادای مسئولیت تربیتی
محدودۀ زمانی مسئولیت والدین در تربیت دینی
ضرورت و کارایی تربیتی مسئولیت والدین
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقات انجام شده در خارج کشور
منابع
دسته بندی | مبانی نظری و پیشینه تحقیق علوم اجتماعی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 66 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش دختران فراری در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
کامل و قابل ویرایش
شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق
شامل منابع داخلی و خارجی
منبع نویسی استاندارد
بخشی از مبانی نظری:
دختران فراری به دخترانی گفته میشود که به دلایل مختلفی از خانه فرار میکنند و به جامعه و محیط هایی چون خیابان، پارک، باندها و ... روی می آورند. گفتنی است در آمریکا و کشورهای اروپایی دخترانی که به هر دلیلی از خانههای خود فرار میکنند، به طور اتوماتیک تحت حمایت بنیادهای حمایتی دولتی و نیکوکاری در می آیند و به مکان هایی امن زیر نظر روانکاوان متخصصان حمایت از زنان منتقل میشوند. اما در ایران به خاطر جرم بودن اصل قضیه دخترانی که جایی برای پناه بردن ندارند اکثراً به غریبه ها متوسل میشوند که در اکثر این موارد، مورد تجاوزات پی در پی قرار میگیرند و نهایتاً جذب باندهای فساد میشوند و با این شرایط در صورت دستگیری این دختران در بعضی موارد به زندان افتاده و در مواردی توسط مقامات قضایی به خانوادههایی که فراری شده اند، بازگردانده میشوند. در کشوری مثل ایران که درصد جرایم ارتکابی توسط دختران کمتر از پسران است این کم بودن را باید ناشی از این بدانیم که زنانی که تمایل به طغیان و انجام اعمال ضداجتماعی دارند، این میل را با فحشا تسکین می دهند و نیازی به ارتکاب جرایم دیگر ندارند. ضمناً زنان در مقابل فشارهای روحی اکثراً یا دست به خودکشی می زنند یا از محیط فرار می کنند (ریحانی، 1388).
بخشی از تحقیقات انجام شده:
- ابراهیمی قوام و خطیب زاده (1392) در تحقیقی با عنوان «بررسی وضعیت خانوادگی دختران فراری با تأکید بر سوء استفاده از آنان» نتیجه گرفتند که؛ عدم توجه و بی احترامی، آزار و اذیت و انواع سوء استفاده از آنان، محدودیت و محرومیت شدید، سردی روابط و کم محبتی، تبعیض قائل شدن و آشفتگی از عوامل فرار دختران بود.
- پارکر و بنسون (2013) در تحقیقی با عنوان «رابطه بین سبک های والدینی و فرار دختران نوجوان از خانه» نتیجه گرفتند که؛ حماین والدین موجب دلبستگی بیشتر بین آنها و فرزندانشان می شود و در عین حال آزمودنی های نوجوانانی که والدین خود را حمایت کننده درک می کردند، تمایل به رفتار بزهکارانه، بدعملکردی در مدرسه، سوء مصرف مواد و فراز از منزل کمتری داشتند.
فهرست مطالب:
آشنایی با پدیده دختران فراری
2-3- شرایط عمومی دختران فراری
2-4- اقسام فرار
2-5- علل فرار
2-7-5- اهداف خانه سلامت:
2-7-6- شرایط پذیرش در خانه سلامت:
2-7-7- نحوه پذیرش در خانه سلامت
2-7-8- روش های ترخیص از خانه سلامت
2-7-9- شرایط و مراحل ترخیص و تحویل به خانواده یا بستگان
2-7-10- شرایط و مراحل زندگی مستقل
2-7-11- شرایط ترخیص از طریق ازدواج
2-7-12- شرایط ترخیص از طریق ادامه تحصیل
2-8- راهکارهای پیشگیری از فرار دختران
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور
2-23-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
2-23-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور
منابع
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 8 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 131 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعهد و پذیرش (ACT) در 54 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد رویکردی به مداخلات روانشناختی است که نه بر اساس فنون مشخص بلکه بر اساس فرایندهای نظری معینی تعریف میشود. بر اساس مفاهیم نظری، ACT یک مداخله روانشناختی بر اساس روانشناسی رفتاری مدرن است که نظریه چهارچوب ارتباطی را شامل میشود، و در آن از فرایندهای توجه آگاهی، پذیرش و نیز تعهد و تغییر رفتار استفاده میشود تا انعطاف پذیری روانشناختی حاصل شود.
این درمان توسط روانشناس آمریکایی به نام استیون هِیز در دهه هشتاد میلادی تدوین شد و در آن مخلوطی التقاطی از استعاره، جملههای متناقض نما و مهارتهای توجه آگاهی و طیف گستردهای از تمرینهای تجربهگرایانه و مداخلات رفتاری هدایتشده توسط ارزشها بهکاربرده میشود. اثربخشی ACT در طیف گستردهای از وضعیتهای بالینی نظیر افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی، استرس محیط شغلی، استرس سرطان در مراحل پایانی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، کماشتهایی روانی، مصرف هروئین اسکیزوفرنی، ترک سیگار و مدیریت خود در دیابت و اختلال شخصیت مرزی معلوم شده است. یک مطالعه نشان داد که اجرای فقط چهار ساعت ACT باعث شد نرخ بازگشت به بیمارستان برای اسکیزوفرنی پنجاهدرصد کاهش بیابد (هیل و همکاران، ۲۰۱۵).
ACT بهصورت اَکت (به معنی اقدام) تلفظ میشود. این کار دلیل خوبی دارد. این درمان در اصل نوعی رفتاردرمانی است و درباره اقدام کردن است، البته نه هر اقدامی. ACT ما را با آنچه در زندگی برایمان بسیار ارزشمند است مرتبط میکند: از صمیم قلب میخواهیم که باشیم و در زندگی چهکارهایی انجام دهیم. ما میتوانیم از آن ارزشها برای راهنمایی، انگیزهدهی و الهام بخشی در جهت تغییر رفتار استفاده کنیم. علاوه بر اقدام مبتنی بر ارزش، این رویکرد درباره اقدام هشیارانه نیز حرفهایی برای گفتن دارد: اقدامی که با آگاهی کامل انجام میدهیم و در آن حال نسبت به تجربه کاملاً گشودهایم و عمیقاً در آنچه انجام میدهیم سرگرم میشویم (ایزدی وعابدی، 1393).
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 9 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 259 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 51 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری برونیسازی شده در 51 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مشکلات رفتاری برونیسازی شده
تقسیمبندی کلی از مشکلات رفتاری نخستین بار توسط اکرسون (1949؛ ویس و دیگران، 1998، نقل از بختیاری، 1394).صورت گرفته است، وی برخی سندرمها مانند اضطراب،افسردگی و شکایات جسمانی را در طبقه درونیسازی شده و برخی مانند پرخاشگری و بزهکاری را در طبقه برونیسازی شده جای داد. این تفکیک اساسی میان مشکلات برونیسازی شده و درونیسازی شده توسط تعدادی از مطالعات تحلیل عاملی تایید شده است. آکرسون و آشنباخ و ادلبروک با استفاده از تحلیل عاملی و به منظور استنتاج ابعاد دوگانه آسیبشناسی روانی کودکان و نوجوانان، اصطلاحات «درونیسازی شده» و «برونیسازی شده» را به عنوان ابزاری برای مقولهبندی معرفی کردند. این اصطلاحات شامل گستره وسیعی از آسیبشناسی روانی است. اختلالات برونیسازی شده نوعاً به واسطه ترکیبی از کنشهای تکانهای، افراطی پرخاشگرانه و بزهکارانه مشخص میشود (مادوکس و وینستد، 2015). این اختلالات، شامل گستره وسیعی از رفتارهای برونریز از رفتارهای آزاردهنده ولی ملایم مانند عدم توافق و بدخلقی تا رفتارهای وخیم میتوانند پرخاشگری فیزیکی و دزدی (وبستر، استراتون و رید، 2011)، اختلالهای برونیسازی شده الگوهای رفتاری سازش نایافتهای است که در تعارض با دیگر افراد و انتظارهایشان قرار میگیرد. (ون وگت، دکوی، پرینزی، استام و آشر، 2012) این گروه از اختلالها که در گستره پژوهشی با عناوینی مانند مشکلات رفتاری، مشکلات انضباطی رفتارهای اغتشاشآمیز، بزهکاری، گذار به عمل، رفتارهای غیرقابل مهار و غیر مشخص میشوند، طیف وسیعی از مشکلات را در بر می گیرند که آثار مخربی بر کودک،و نوجوان و در مجموع بر کل جامعه داشته باشند نشانههای این دسته از اختلالات برخلاف رفتارهای درونیسازی شده در رفتارهای برونی کودکان و نوجوانان ظاهر ld a,kn و نمایانگر عمل منفی کودک و نوجوانان بر محیط بیرونی هستند (مادوکس و وینستد، 2015).
- Akerson.
- Weiss
- Dichotomous.
- categorization.
- overactive.
-Acting – ou.
- Non- compliance.
- Tanrum.
- Discipline problems.
- Disruptive Behaviors.
- Delinquency.
- Actiongout.
- hard-to-manage.
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 11 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 86 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 58 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش نوجوانی و بلوغ در 58 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
تاریخچه مطالعات مربوط به نوجوانی:
همانگونه که در بسیاری از علوم، قدیمیترین نظریهها از آن ارسطوست، وی در مورد پدیده نوجوانی نیز صاحب نظر است. ارسطو تغییرات مربوط به بلوغ جنسی و تاریخ تقریبی آن را در دختران و پسران یونانی، حدود چهارده سالگی تعیین کرده است. او تغییرات جسمانی پسران را معلول فعالیت غددهای جنسی میدانست. درخصوص تغییرات روانی همزمان با تغییرات جسمانی، ارسطو معتقد بود میبایست از دختران، به علت فعالیت شدید جنسی، حفاظت و حراست بیشتری شود. افزون بر این، ارسطو از صفات و خصوصیاتی نام میبرد که نوجوانان را از بزرگسالان متمایز میکند. این صفات و خصوصیات، اگرچه همزمان با بلوغ هستند، اما ارتباط مستقیمیبا آن ندارند و بیشتر ناشی از کمبود تجربه در نوجواناناند تا ساختمان بدنی و فیزیولوژیک آنان.
تقریبا تا قرن نوزدهم تعریفی بهتر از تعریف ارسطو در مورد نوجوانی دیده نمیشود. در حدد سال 1800، پزشکان، به مطالعه بلوغ جنسی و تغییرات، همزمان باآن توجه خاصی پیدا کردند. اما برای اولین بار، استانلی هال نوجوانی را به حیطه روانشناسی جدید وارد کرد او توجه خود را بر خصوصیات روانی نوجوانان متمرکز کرد و اهمیت مطالعه این دوران را یادآور شد. نظریه هال نظریهای تکوینی یا تحولی است که تحولات فرد را تکراری از تحولات نوع میداند. در این نظریه، به طبع، نوجوانی به علت نزدیک بودن به بالاترین مرحله تحول نوع، مقام ممتازی را مییابد، حال آنکه کودکی مربوط به مرحله ابتدایی تحولات نوعی است.
گرچه نظریه تحولی هال امروزه صددرصد پذیرفتنی نیست، پژوهشهای وی درخصوص بلوغ و نوجوانی همچنان ارزشمندند. این پژوهشهای گسترده، موضوعات و مطالب متعددی از قبیل رشد قسمتهای مختلف بدن، رشد جنسی و تغییرات ناشی از بلوغ در صدا و غرایز، نقش بلوغ در اختلالات رفتاری وبزهکاری نوجوان را در بر میگیرد، هال همچنین به مطالعه مسائل روانی همزمان با بلوغ پرداخته و در زمینه بحران مذهبی، احساسات نوجوان نسبت به طبیعت، مراسم عمومیدر قبایل بدوی برای پذیرش رسمینوجوان در اجتماع و همچنین مسائل تربیتی آنان، صاحب نظرات و مطالبی است.
بررسیهای هال انگیزهای شد برای پژوهشهای آتی، در این راستا، بهخصوص، شاگردان، او روشهای جالبی برای پژوهش به کار بردند که میتوان از روش پرسشنامه و استفاده از شرح تجربیات شخصی و همچنین زندگینامه شخصیتهای برجسته به قلم خودشان از دوران نوجوانی و بلوغ نام برد. در پی این پژوهشها، استفاده از زندگینامه و دفتر خاطرات شخصی در مطالعه دوران بلوغ رواج یافت.
مکتب فکری دیگری که ذکر آن در تاریخچه روانشناسی بلوغ ضروری به نظر میرسد، دیدگاهی است که بلوغ را امری اجتماعی میداند. این دیدگاه، تمامینمودها و ویژگیهای نوجوان را مولود شرایط اجتماعی دانسته، از همینرو، بلوغ را واقعیتی اجتماعی به شمار میآورد.
به طور خلاصه از مطالب بالا میتوان چنین استنباط کرد که در ابتدا توجه تنها به تغییرات فیزیولوژیک و جسمانی بوده است و بلوغ را پدیدهای منحصراً فیزیولوژیکی و جسمانیمیدانستند؛ اما به تدریج مسائل روانی وا جتماعی نیز مد نظر قرار گرفتهاند (احدی و محسنی، 1392).