دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 28 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان نظریه های اضطراب امتحان در 27 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
اضطراب امتحان نوع شایعی از اضطراب عملکرد است که 10 تا 20 درصد دانشآموزان و دانشجویان به آن دچار میشوند. به عبارت دیگر اضطراب امتحان اصطلاحی کلی است و به نوعی از اضطراب یا هراس اجتماعی اطلاق میشود که فرد را درباره تواناییهایش دچار تردید میسازد و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیتهای امتحان است، موقعیتهایی که در معرض ارزشیابی قرار میگیرد و مستلزم حل مشکلات یا مسأله است. بنابراین میتوان چنین بیان کرد که فرد دچار اضطراب امتحان پاسخ سوالات درسی را میداند اما شدت اضطراب امتحان مانع از آن میشود که وی از معلومات خود استفاده کند در نتیجه انتظار میرود که رابطه معکوس معناداری بین نمرات اضطراب و نمرات امتحان وجود داشته باشد. این مسأله انکارناپذیر است که افزایش اضطراب با کاهش کارآمدی تحصیلی مرتبط است(لبو و همکاران، 2014).
تعاریف اضطراب امتحان
ساراسون (1975) اضطراب امتحان را به این صورت تعریف میکند: نوعی اشتغال ذهنی که با خودآگاهی، شک و تردید نسبت به خود و خودتحقیری مشخص میشود. این رفتارها و فعالیتهای پنهانی محصول تاریخچه گذشته فرد فرض میشود و به صورت واسطهای بین تجربه و رفتار عمل میکند. این اشتغال ذهنی توجه فرد را به خود جلب میکند و در عملکرد آن از طریق کاهش توجه نسبت به قرینههای مرتبط با یک تکلیف اختلال ایجاد مینماید و رمزگردانی و انتقال اطلاعات را مختل میکند. گفتن جملاتی به خود در طی یک امتحان مثل« من کودن هستم یا ممکن است قبول نشوم» در توجه نسبت به یک تکلیف و حل مسأله اختلال ایجاد میکند. نگرانی بدون تردید با توجه مرتبط است و از نظر هیجانی فعالیتهای شناختی را بر میانگیزد.
اضطراب امتحان نوعی واکنش ناخوشایند هیجانی نسبت به موقعیتهای ارزیابی در مدرسه و کلاس تعریف شده است. این حالت هیجانی معمولاً با تنش و نگرانی، سردرگمی و برانگیختگی سیستم عصبی همراه است. به هنگام بحران اضطراب امتحان، یعنی حالاتی که با احساس خطر قریبالوقوع یا احساس از هم پاشیدگی همراهند، فرد بیپناه و درمانده است و نمیتواند علتی برای حالت عاطفی خود بیابد. این حالات اضطرابی تقریباً همواره با علائم جسمانی مانند رنگپریدگی، مشکلات تنفسی، ضربان قلب، لرزش و جزء آن همراهند و موجب میشوند که فرد نتواند تواناییهای بالقوه خود را به فعل درآورد (آلن، 2011).
.self- awareness
.self-doubt
.self-depreciation
.worry