دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 25 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 54 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی در 34 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
اضطراب
در واقع همه انسانها اضطراب را تجربه میکنند. اضطراب، یک احساس دلواپسی منتشر، بسیار ناخوشایند، و اغلب مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی همراه میشود. مانند احساس خالی شدن سردل، تنگی قفسهی سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، یا میل جبری ناگهانی برای دفع ادرار، بی قراری، و میل به حرکت نیز از علائم شایع آن است. در حقیقت، اضطراب یک علامت هشدار دهنده است که از خطری قریب الوقوع خبر میدهد و شخص را برای مقابله آماده میسازد (ربر و ربر، 2013).
اضطراب ریاضی و تعریف آن:
متخصصان تعلیم و تربیت طی سه دهه اخیر، به مطالعه عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی، بیش از پیش توجه کردهاند. یافتههای پژوهش های متعدد نشان دهنده آن است که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نه تنها از ساختارهای دانش و فرآیندهای پردازش اطلاعات تأثیر میپذیرد،بلکه به عوامل انگیزشی از جمله باورها، نگرشها ارزشها و اضطرابها مربوط میشود (محامد و طرمیزی، 2015). از جمله اجزاء انگیزشی ناسازگار که به فقدان موفقیت فراگیران درس ریاضی منجر میشود، فزونی اضطراب ریاضی است. اضطراب ریاضی در بین برخی از دانشآموزان بسیار شایع است. بر اساس یافته های پژوهشگران، شیوع اضطراب ریاضی در بین دانشآموزان آمریکایی و تأثیر منفی آن بر پیشرفت تحصیلی ریاضی بسیار مورد تأیید قرار گرفته است (جیتوا و موانجی، 2014).
. Reber & Reber