دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 19 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 95 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اهداف پیشرفت در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
اهداف پیشرفت
تعاریف اهداف پیشرفت
یکی از موضوعات مهم در حوزة انگیزش و یادگیری، بررسی نقش اهداف پیشرفت یا سوگیریهای اهداف است. جهتگیریهای اهداف، اهداف و معانی هستند که شخص برای رفتار پیشرفت خود در نظر میگیرد (یوسف، 2014). در تفکیک اهداف پیشرفت، ابتدا پژوهشگران فقط بر دو جهتگیری تبحری و عملکردی تأکید میکردند (دووک، 2012)، ولی شواهد و نظریههای جدیدتر سه جهتگیری هدفی یا حتی چهار جهتگیری هدفی تبحری-رویکردی، تبحری-اجتنابی، عملکردی-رویکردی و عملکردی-اجتنابی را پیشنهاد میکنند (الیوت، فونسکا و مولر، 2012). افراد دارای جهت گیری تبحری برای تبحر در تکلیف، غلبه بر چالش یا افزایش سطح کفایت، و افراد دارای جهتگیری عملکردی، برای دستیابی به نمرات خوب یا خرسند کردن دیگران (معلم، اولیا یا دیگران) تلاش میکنند (پینتریچ، 2010). ویژگی رویکردی یا اجتنابی جهتگیریها نیز به تمایل شخص برای دور شدن یا نزدیک شدن به تکلیف، برای رسیدن به هدف اشاره دارد.
. Goal Achievement
. Goal Orientation
. Mastery Orientation
. Performance Orientation
. Dweck
پژوهش های پیرامون جهت گیری هدف
پژوهشهای زیادی در مورد پیامدهای جهت گیری هدف انجام شده است. این پژوهشها، دامنهی وسیعی از متغیرهای هیجانی، شناختی و رفتاری را در بر میگیرند. در بعد هیجانی، عواطف مختلفی به عنوان پیامد انواع جهت گیری هدف مورد بررسی قرار گرفته است .بعلاوه نشان داده شده است که این اهداف موجب پیامدهای شناختی مانند کمال گرایی، خود کارآمدی، عزت نفس و خودنظمدهی هستند. همچنین نقش این متقیر در پیشرفت تحصیلی و رفتار های آموزشی و یادگیری مورد تحقیق قرار گرفته است. در ادامه، مروری بر این پیامد ها صورت میگیرد.
در پژوهش (دنیلز و همکاران، 2008) از تحلیل خوشه ای برای گروه بندی دانشجویان در دو دستهی تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی در اغاز نیم سال استفاده شد و عضویت خوشه ای برای پیش بینی، ملالت و اضطراب در پایان نیم سال به کار رفت. محققان دریافتند که اهداف تسلط پیش بینی کننده های مثبت لذت از یادگیری، امید و غرور و پیش بینی کننده های منفی ملالت و خشم هستند. آنها متوجه شدند که اهداف تسلط و جهت گیری هدف چند گانه، هر دو، ارزیابی های مثبت و هیجانات سالم را می پرورانند با این تفاوت که افراد با اهداف چند گانه، آسیب پذیری بیشتری نسبت به اضطراب دارند که تا حدی ناشی از تاکید زیاد برای عملکرد در مقایسه با اهداف تسلط است (دنیلز و همکاران، 2008).
زارع و رستگار (1393) نیز در پژوهش خود به این یافته نائل شدند که اهداف پیشرفت (تبحری، رویکرد عملکرد و اجتناب عملکرد) توانستند هیجانات پیشرفت مجزا (لذت، خستگی و ملال، خشم، امید، غرور، اضطراب، ناامیدی و شرمساری) را پیش بینی کنند.
نتایج پژوهش نیکدل و همکاران (1392) نشان داد جهت گیری هدفی عملکردی اجتنابی بر هیجان های تحصیلی مثبت، اثر منفی و بر هیجانهای تحصیلی منفی اثر مثبت و معنادار دارد.
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 13 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 51 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازی و بازی های رایانه ای، شبیه سازی و بازی الگودو در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
از فلسفه باستان تا تحقیقات علمی مدرن، بازی به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر در یادگیری و رشد کودک است. بر خلاف عقیده، فعالیت های بازی که اکتشاف فکری و انعطاف پذیری را نشان می داد کاهش پیدا کرده است. در سراسر دوره آموزش و پرورش و در خانه، بازی آزاد بدون ساختار کودکان به بازی ساختاریافته تبدیل شده، بازی و زنگ تفریح در ابتدایی کاهش یافتند یا با درس های دیگر عوض شدند (پلگرینی و هولمز، 2006، ص 36).
والدین گزارش کردند که وقت آزاد کودکانشان کاهش یافته و اغلب با فعالیت های ساختاریافته مدرسه جایگزین می شود (پلگرینی و هولمز ، 2006، ص 36). تأکید بر آمادگی تحصیلی بیش از بازی ساختار نیافته ممکن است اثر باور والدین در این مسئله باشد که بازی اثربخشی یادگیری تحصیلی اولیه را کاهش می دهد. بازی یک ساختار چند بعدی متفاوت است به این معنی که در طول زمان، فرهنگ و بافت های مختلف متفاوت است (کوهن،2006، ص 40).
بازی عامل اصلی رشد ذهنی کودک و یکی از عواملی است که نیروها و استعدادهای کودک را تحت تأثیر قرار داده است. هسته اصلی بازی کودکان جست و جوی جهان اطراف و البته ذهن و هر تجربه ارزشمند است. در انواع بازی ها، کودک فرصت هایی را برای بیان احساساتش نشان می دهد و در همه موارد خلاقیت و تجربه شادی دارد. بازی هایی که شاد، جذاب و پر از حرکت باشند به طور قابل توجهی استرس را کاهش می دهند و حتی ورزش اگر به گونه شاد اجرا شود احساس پیشرفت را در کودک تقویت می کند. بازی شامل جنبه های توسعه یافته است، بنابراین تعاریف بیشتری از آن وجود دارد و هریک از تعاریف خاص نشان دهند دید خاصی است که ابعاد بازی را متمایز کرده است. در فرهنگ وبستر، بازی به صورت زیر تعریف شده است. 1- حرکت و فعالیت مانند حرکات عضلانی 2- آزادی یا دامنه ای از حرکات 3- فعالیت و ورزش که جنبه ی تفریحی، سرگرمی و یا رزش دارد. پیاژه بر این باور است که فقط به یک دلیل می توانیم فعالیتی را بازی بنامیم که با شرایط زیر همراه شود: 1- بازی دارای هدفی پنهان است 2- بازی اختیاری است نه اجباری 3- بازی دلپذیر و لذت بخش است 4- بازی بدون سازمان است 5- بازی از هرگونه درگیری و اعتراضی آزاد است (آقاجانی هشتجین،2011، ص 120).
فراگیران در این دوره از نسلی دیگرند. نسلی که با رایانه ها، بازی های رایانه ای، دوربین های ویدئویی، تلفن همراه و دیگر ابزار و وسایل دیجیتال احاطه شده است. این نسل جدید را می توان نسل شبکه یا نسل دیجیتال و یا بومی های دیجیتال نامید (دوران، 1391، ص 5). گیم پلی نامیست که در عصر حاضر به بازی های دیجیتالی اطلاق می شود. توماس اچ اپرلی (1387) در کتاب خود می نویسد: گیم پلی تعامل با یک بازی رایانه ای از طریق قواعدش است، ارتباط بین بازیکن و بازی، رقابت کردن و مغلوب کردن آنها، طرح ریزی کردن و ارتباط بازیکن با آن (دوران، 1391، ص 5).
شبیه سازی نسخه ای از بعضی وسائل حقیقی یا موقعیت های کاری است که تلاش دارد تا بعضی جنبه های رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را به وسیله ی رفتار سیستم دیگری نمایش دهد که بیشتر در سیستم های طبیعی و سیستم های انسانی کاربرد دارد. همچنین شبیه سازی نمایش مجدد یا خلق مجدد یک شئ یا موضوع واقعی یا یک موقعیت می باشد. این تکنیک همانند آینه، واقعیات را همانند سازی می کند، افزون بر این احتمال وارد آوردن صدمه یا آسیب به شرکت کنندگان وجود ندارد (شفیلد و بروان، 2006، ص 379).
شبیه سازی های فیزیکی
شبیه سازی در آموزش
شبیه سازی های پزشکی
شبیه سازی های پرواز
شبیه سازی های بازی گونه (بازی های شبیه سازی)
شبیه سازی مهندسی
شبیه سازی کامپیوتری
شییه سازی در علم رایانه
شبیه سازی در تعلیم و تربیت (شفیلد و بروان ، 2006،ص379).
شبیه سازی های فیزیکی : به شبیه سازی گفته می شود که در آن اشیاء فیزیکی به جای شئ واقعی جایگزین می شود . و این اشیاء فیزیکی اغلب به این خاطر استفاده می شوند که کوچک تر و ارزانتر از شئ یا سیستم حقیقی هستند .
شبیه سازی در آموزش : این نوع شبیه سازی اغلب در آموزش پرسنل شهری و نظامی استفاده می شود و معمولا هنگامی کاربرد دارد که استفاده از تجهیزات و امکانات در دنیای واقعی از لحاظ هزینه کمرشکن و یا بسیار خطرناک است تا بتوان به دانش آموزان یا کار آموزان اجازه ی استفاده از آنها را داد . در چنین موقعیت هایی کار آموزان وقت خود را با آموزش دروس مربوط در یک محیط واقعی ایمن می گذرانند .
شبیه سازی های آموزشی به 4 دسته تقسیم می شوند:
الف) شبیه سازی های زنده : جایی که افراد واقعی از تجهیزات شبیه سازی شده در محیط واقعی استفاده می کنند.
ب) شبیه سازی های مجازی: جایی که افراد واقعی از تجهیزات شبیه سازی شده در محیط شبیه سازی شده یا محیط غیر واقعی استفاده می کنند.
ج) شبیه سازی ساختاری: جایی که افراد شبیه سازی شده از ابزار و تجهیزات شبیه سازی شده در یک محیط شبیه سازی شده استفاده می کنند. لازم به ذکر است که این شبیه سازی ها اغلب به بازی های جنگی معروف هستند. زیرا شباهت هایی با بازی های جنگی رومیزی دارند که در آن ها بازیکنان سربازان و تجهیزات را اطراف یک میز هدایت می کنند.
د( شبیه سازی های ایفای نقش: جایی که افراد واقعی یک کار واقعی را بازی) صحنه سازی) می کنند .
شبیه سازی های پزشکی: شبیه سازی های پزشکی برای آموزش روش های درمانی و تشخیص و همچنین اصول پزشکی و تصمیم گیری به پرسنل بهداشتی به کار می رود.
شبیه سازی های پرواز: این شبیه سازی ها بیشتر در آموزش خلبانی و پرواز که به دلیل هزینه و خطر زیاد شخص نمی تواند در محیط واقعی انجام دهد استفاده می شود. به عنوان مثال این شبیه سازی ها اغلب برای آموزش خلبانان استفاده می شوند تا هواپیما را در موقعیت های بسیار خطرناک مثل زمین نشستن بدون داشتن موتور یا نقص کامل الکتریکی یا هیدرولیکی هدایت کنند، پیشترفته ترین شبیه سازها دارای سیستم بصری با کیفیت بالا و سیستم حرکت هیدرولیک هستند. کار شبیه ساز به طور معمول نسبت به هواپیمای واقعی ارزان تر است.
بازی های شبیه سازی: بسیاری از بازی های ویدئویی شبیه ساز هستند. این بازی ها جنبه های گوناگون واقعی را شبیه سازی می کنند از اقتصاد گرفته تا وسائل هوانوردی مثل شبیه سازهای پرواز.
شبیه سازی مهندسی: شبیه سازی یک مشخصه ی مهم در سیستم های مهندسی است.
شبیه سازی کامپیوتری: شبیه سازی رایانه، جزء مفیدی برای بسیاری از سیستم های طبیعی در فیزیک، شیمی وزیست شناسی و نیز برای سیستم های انسانی در اقتصاد و علوم اجتماعی ( جامعه شناسی کامپیوتری ( و همچنین در مهندسی برای به دست آوردن بینش نسبت به عمل این سیستم ها شده است . یک نمونه ی خوب از سودمندی استفاده از شبیه سازی را می توان در حیطه ی شبیه سازی ترافیک شبکه جستجو کرد. امروزه نام انواع مختلفی از شبیه سازی ها به گوش می رسد که به همه ی آنها عنوان "محیط های ساختگی " اطلاق می شود، تا تعریف شبیه سازی عملاً به تمام دستاوردهای حاصل از رایانه تعمیم داده شود.
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 22 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 41 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش باورهای مثبت در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
باورهای مثبت
مقدمه
ﻳﻜﻲ از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻣﻬﻢ در ﺑﻬﺪاﺷﺖ روان و ﺳﻼﻣﺖ روان، ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻔﻜﺮ و باور ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺖ. اﻓﻜﺎری ﻛﻪ ﺑﺮای ﻟﺤﻈﺎت زﻧـﺪﮔﻲ ﺧﻮد اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻧﺘـﺎﻳﺠﻲ را ﻣﺸـﺨﺺ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ ﻛـﻪ ﺗﺠﺮﺑــﻪ ﺧــﻮاﻫﻴﻢ ﻛﺮد. اﮔﺮ ﺗﺼــﻤﻴﻢ ﺑﮕﻴــﺮﻳﻢ ﻛــﻪ ﺷــﺎد ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻴﻢ، اﮔﺮ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﻢ و ﻣﺘﺮﺻﺪ ﺳــﻼﻣﺘﻲ ﺑﺎﺷــﻴﻢ؛ ﻃﺒﻴﻌﺘــﺎً ﺷــﺎداﺑﻲ و ﺳــﻼﻣﺘﻲ را ﺗﺠﺮﺑـﻪ ﺧــﻮاﻫﻴﻢ ﻛــﺮد. اﻳــﻦ ذﻫﻨﻴﺖ ﻣﺜﺒﺖ از ﻣــﺎ اﻧﺴﺎن ﻣﻄﻤــﺌﻦ ﺗــﺮی ﻣــﻲ ﺳــﺎزد ﺗــﺎ در ﺑﺮاﺑــﺮ ﻧﻔﻮذﻫــﺎی ﺑﻴﺮوﻧــﻲ ﻣﻘﺎوﻣــﺖ ﻛﻨــﻴﻢ. از ﻧﻈﺮ ﭘﮋوﻫﺸــﮕﺮان ﻣﺒﻨــﺎی ﻣﺜﺒــﺖ اﻧﺪﻳﺸﻲ و ﺧﻮش ﺑﻴﻨﻲ، در ﻋﺒﺎرت ﻫﺎﻳﻲ اﻣﻴﺪوار ﻛﻨﻨـﺪه ﻳـﺎ ﺗﺠﺴﻢ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺟﺎی ﻧـﺪارد، ﺑﻠﻜـﻪ در ﻧﺤـﻮة "ﺗﻔﻜـﺮ اﻓـﺮاد درﺑﺎرة ﻋﻠﺖ ﻫﺎ" رﻳﺸﻪ دارد (سلیگمن، 2013).
تعریف روان شناسی مثبت
روان شناسی مثبت، یک جنبش جدید در حیطه روانشناسی معاصر است که روی نیاز به فهم جنبههای مثبت تجربههای انسانی و فهم اینکه چه چیزی باعث میشود که زندگی ارزش زیستن داشته باشد؛ تأکید دارد (جوزف و لیندلی، 2006). روانشناسی مثبت، چیزی بیش از مطالعه علمی فضیلتها و تواناییهای انسان نیست. این حیطه در چشم انداز علمی خود به منظور فهم کامل گستره تجارب انسان از کمبود، رنج و بیماری تا شکوفایی، سلامتی، بهزیستی و شادابی انسان علاقهمند به تحقیقات علمی میباشد (گابل و هایدت، 2005).
سلیگمن (2005)، معتقد است پیام جنبش روان شناسی مثبت، یادآوری این نکته است که حوزه یا رشته روان شناسی در حال تغییر و تحول است؛ زیرا روان شناسی، تنها تمرکز بر بیماری ها و درمان و رفع کمبودها نیست، بلکه روان شناسی مثبت به دنبال افزایش شادی، سلامت و مطالعه علمی در مورد نقش توانمندیهای شخصی و سامانههای اجتماعی مثبت در ارتقای سلامت افراد و جوامع است و به جای بحث درباره آسیب شناسی و اختلال های روانی به ویژگی های انسان سالم، عوامل مؤثر بر سلامت روانی و راهبردهای استفاده از حداکثر قابلیتهای ذاتی و محیطی برای برخورداری از حالت روانی سالم و زندگی سازنده می پردازد (کار، 2004).
. Gable
. Haidt
. Carr
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 20 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش باورهای هوشی و باورهای فکری در 12 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مقدمه
باورهای افراد، دنیای آنان را سازمان می دهد و به تجربیاتشان معنا می بخشد. این که چگونه این باورها می توانند دنیای روانشناختی مختلفی را در افراد ایجاد کنند و آنها را در موقعیت های مشابه به تفکر، احساس و عمل متفاوتی هدایت کنند، موضوع بسیار مهمی است.
دوئک (2011) می گوید این باورهای ما هستند که به دنیای اطرافمان سازمان می دهند و به تجربیاتمان معنا می دهند و به طور کلی سیستم رفتاری و معنایی هر فرد را تشکیل می دهند. نظریه شناختی اجتماعی دوئک (2011) از جمله نظریه هایی است که بر نقش متغیرهای انگیزشی- شناختی در پیشرفت تحصیلی تأکید می کند، او در این مدل به بررسی نظام باورهای افراد می پردازد. دو مفهوم مهم این نظریه عبارتند از: باورها یا نظریه های ضمنی که یادگیرندگان در مورد ماهیت هوش دارند و اهداف پیشرفت آنان.
او باورهای هوشی را شامل باورهای هوشی ذاتی و باورهای هوشی افزایشی می داند و بیان می دارد افرادی که باور هوشی ذاتی دارند، معتقدند که صفات شخصی آنها از قبیل هوش، ثابت و تغییرناپذیر و قابل اندازه گیری است. در مقابل افرادی که باور هوشی افزایشی دارند، معتقدند که هوش یک جوهر ثابت و غیرقابل تغییر نیست بلکه از طریق تلاش و تجربه می توان آنرا تغییر داد. دیست، ملاند و بریدابیک، 2014 معتقدند که باورهای هوشی بر چگونگی تفسیر فرد از شکست ها و پیشرفت خود از یک سو و بر نهادینه کردن اهداف پیشرفت از سویی دیگر اثر می گذارد.
دوئک (2011) باورهای هوشی شامل باور هوشی افزایشی و باور هوشی ذاتی است. باور هوشی افزایشی به این مطلب اشاره دارد که هوش کیفیتی انعطاف پذیر، قابل افزایش و قابل کنترل است. فراگیرانی که دارای باور افزایشی در مورد هوش هستند عمدتاً بر بهبود شایستگی هایشان و اکتساب دانش جدید تأکید دارند و برای غلبه بر ناکامی های گذشته تلاش می کنند در مقابل باور ذاتی درمورد هوش به این مطلب اشاره دارد که هوش کیفیتی ثابت، انعطافناپذیر و غیر قابل افزایش است فراگیران با باور ذاتی هوش، بر دستیابی به عملکرد خوب تمرکز کرده و برای رسیدن به اهدافشان و غلبه بر مشکلات حداقل تلاش را به خرج می دهند و در مواجهه با مشکلات به راحتی تسلیم می شوند (دوئک، 2011).
به عقیده دوئک (2011) باورهای هوشی عوامل جانبی رفتار موفقیت هستند و به وسیله برخی پسایندهای نزدیک تأثیرات پایدارتری را بر موفقیت اعمال می کنند.
دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 19 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی در 13 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
کلیات پیشرفت تحصیلی
بدون شک دردنیای پیشرفته امروزی یکی از علایم موفقیت فرد، پیشرفت تحصیلی می باشد که بدون آن توسعه و ترقی هیچ کشوری امکان پذیرنخواهد بود. ترقی هر کشوری رابطه مستقیم با پیشرفت علوم و دانش و تکنولوژی آن کشور دارد و پیشرفت علمی نیز حاصل نمی شود مگر اینکه افراد خلاق تربیت شده باشند، پیشرفت تحصیلی ضمن اینکه در توسعه و آبادانی کشور مؤثر است در سطوح عالی منجر به یافتن شغل و موقعیت مناسب و در نتیجه درآمد کافی می شود. دانش آموزان و دانشجویان که از موقعیتهای تحصیلی برخوردارند، خانواده و جامعه با دیده ی احترام به آنان می نگرند. در جامعه با روحیه و نشاط بیشتری حضور خواهند یافت و در کنار اینها از هزینه های گزافی که از افت تحصیلی برآموزش و پرورش تحمیل می شود، کاسته خواهند شد. دستیابی به بهره وری و بهبود کیفیت نظام آموزشی را می توان اثر گذار ترین عامل در توسعه کشور ها دانست. تجارب کشورهای پیشرفته ای چون ژاپن در زمینه توسعه همه جانبه نیز حکایت از سرمایه گذاری بر روی منابع آموزشی و انسانی دارد. در راستای دستیابی به این اهداف بهبود کیفیت موقعیت تحصیلی از جمله اهداف اساسی برنامه های آموزشی است. در حالی که امروزه افت تحصیلی یکی از نگرانی های خانواده ها و دست اندرکاران تعلیم و تربیت است. از جمله موضوعات مورد علاقه صاحب نظران علوم تربیتی یافتن شرایط و امکانات لازم و موثر در جهت تحصیلی موفق و پیشرفت تحصیلی است. اما عدم موفقیت در تحصیل زمینه ساز مشکلات فردی و اجتماعی و انحراف از دستیابی به اهداف سیستم آموزش است. محققین عوامل مختلفی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دخیل دانسته اند. اما با توجه به تفاوت های فرهنگی و تغییرات سریع عوامل در طول زمان نمی توان به عنوان یک قانون عمومی و کلی، علل خاصی را برای جوامع مطرح نمود. زیرا قوانین بافت فرهنگی و نسبت جامعه، نگرش مردم به تحصیلات، سطح درآمد والدین و غیره، همه از عواملی هستند که به طور اخص در یک جامعه بر شکست یا موفقیت تحصیلی تأثیر می گذارند. منابع موجود نشان می دهد که آموزش به طور کلی تحت تأثیر پنج عامل فراگیر آموزش گر، برنامه، تجهیزات و محیط آموزشی است که هر یک از عوامل مذکور دارای ویژگی هایی است که می توانند در پیشرفت تحصیلی و یادگیری تأثیرات متفاوتی داشته باشند" (سیف، 1392).
هر فرد جهت ورود به اجتماع و در نتیجه رویارویی با موقعیت های گوناگون و افراد مختلف (از نظر فرهنگی، اقتصادی) به پاره ای از ابزار مجهز شده است، این ابزارهای فردی را می توان ساختارهای روانی فرد دانست که می توانند او را در مقابله با رویدادهای زندگی یاری رسانند، این ساختارهای روانی به طور متقابل تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند خانواده، اجتماع، گروه همسالان و غیره قرار دارد از سویی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل محققان همواره به تأثیرات این مولفه های روانی بر جنبه های گوناگون زندگی افراد توجه بسیاری کرده اند که از این میان به تأثیر این مؤلفه ها بر عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی اشاره کرد (صاحب، 1394).
بررسی زین آبادی و علی رضایی (1391) نشان داد سلامت سازمانی با تاثیر گذاری بر نگرش ها و رفتارهای فرانقشی معلمان می توانند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد.
بررسی رشیدی (1394) نشان داد سلامت سازمانی و مولفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارند.