دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 4 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 63 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
1-5. عدالت قضایی از منظر امام علی علیهالسلام
یکی از مهمترین حوزههایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بیعدالتی در آن، بیشترین ظلمها و حق کشیها صورت میگیرد قضاوت است.
عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حکم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حکم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنانچه امام علی علیهالسلام میفرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، 1407ق:ج7، 413)
.......................
2-5. آثار اجتماعی عدالت قضایی
1-2-5. پرداخت حقوق هرکس مطابق با عمل وی
یکی از اثرات اجرای عدالت قضایی این است که به هر کارگزاری مطابق با میزان عملی که انجام داده است، پاداش داده میشود و فرقی ندارد که این افراد از چه موقعیتی در جامعه برخوردارند، چنانچه امام علی علیهالسلام در نامه 53 نهجالبلاغه به مالکاشتر امر مینماید: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهجالبلاغه، نامه53، ص434)
......................
2-2-5. برابری طرفین دعوا در قضاوت
عدالت قضایی اقتضا میکند که قاضی در تمام موارد میان طرفین دعوا برابری را رعایت کند و به طور یکسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونهای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنانکه امام صادق از امیرالمؤمنان علی علیهالسلام روایت کرده است: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردنها و نگاهها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، 1407ق: ج7، 413)
......................
3-2-5. برپایی حق و تساوی در رعایت حقوق مردم
امام علی علیهالسلام حکومت را در این جهت میخواست که به وسیلهی آن بتوان حقوق و قوانین را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروایی و تجاوز را بازداشت: «والله لَهِیَ أَحَبُّ إِلیَّ من إِمرتکم، إِلاّ أَن أُقیم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا این کفش نزد من از امارت و حکومت بر شما محبوبتر است، لکن (من قبول چنین امارت و حکومتى نمودهام براى اینکه) حقّى را ثابت گردانم یا باطلى را بر اندازم.» (نهجالبلاغه، خطبه33، ص76)
..................
4-2-5. عدم طمع نزدیکان قاضی و امیدواری سایرین به عدالت وی
......................
5-2-5. ایجاد امنیت اجتماعى
..................
6-2-5. عدم زورگویی و درازدستی یکی از طرفین دعوا بر دیگری
.................
7-2-5. سعادت و آرامش
......................
8-2-5. حمایت از حقوق مردم و صاحبان حق
...................
9-2-5. مهلت دادن به کسی که شاهد غایبی دارد در مجلس قضاوت
...................
10-2-5. پرهیز از قضاوت با ظنّ و گمان غیر معتبر
....................
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق
1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش
.........................
........................
..........................