دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 48 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
مبانی نظری هویت سازمانی وشکل گیری آن
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
خلاصه ای از کار:
مقدمه
هویت سازمانی، شخصیت یا هویتی بصری است که می تواند در مورد گروهی از محصولات مشابه و یا خدمات هم خانواده از یک منبع مشترک، تحقق یابد. هویت سازمانی عاملی اساسی در جذب و نگهداری مشتری، افزایش میزان فروش و بهبود وضعیت اقتصادی محسوب می شود و نقش آن در زمانی که تعداد رقبای تجاری ارائه دهنده محصول یا خدمات افزایش می یابد، آشکارتر می شود. در طراحی و رواج هویت سازمانی، توجه به مسائل تبلیغاتی و بازاریابی و زیر شاخه های آنها ضروری بوده و نتیجه مطلوب آن است که وفاداری مشتری به هویت سازمانی افزایش یابد.
...................
- مفهوم هویت و شناخت هویت اجتماعی
هویت مقولهای است که هم در سطح فرد میتواند مطرح باشد و هم در سطح اجتماع. بررسی هویت قومی و هویت ملی بیشتر از اینکه در سطح فرد مطرح باشد در سطح اجتماع مطرح است. اولین نظریهها برای تعیین و تعریف هویت، نظریههایی هستند که بیشتر فرد مدار بودند و واحد تحلیل آنها فرد بود و بعدها کسانی دیگر
...............
- هویت سازمانی
برای پاسخ به این پرسش که هویت سازمانی چیست، باید به چگونگی کار یک سازمان، نزدیکتر شد. سازمانها سیستمهای اجتماعی هستند که برای رسیدن به هدفهای معین ایجاد میشوند. آنها شامل عناصری هستند که به صورت یک پیکر واحد شکل داده شده اند. این پیکر یک قصد و منظور دارد. همانگونه که در تعریف بالا بیان شد، ساختار به گونهای است که افراد بتوانند برای اداره کردن کار با یکدیگر، همکاری و مشارکت کنند. عناصر پایة سازمان، وظایفی است که از آن انتظار می رود انجام دهد، فناوری که برای این کار استفاده میکند و هدفهایی که برای خود تنظیم میکند. در مجموع میتوان گفت: هویت سازمانی، یک ابزار استراتژیک برای رسیدن به هدفها و چشماندازهاست. جومِری هچ، پروفسور در تئوری سازمانی در دانشگاه ویرجینیا، دربارة هویت سازمانی این گونه می نویسد: «هویت سازمانی مربوط به تجارب و ایده هایی است که اعضا به طور کلی از سازمان دارند.»(Hatch,1997).
.......................
- ساخت و شکل گیری هویت سازمانی
سازمان ها هویت خود را برای هر دو دسته مخاطبان داخلی و خارجی آشکار کرده و آن را مخابره می کنند. علایم، نشانه ها و پیام هایی که از سوی محیط داخلی و خارجی سازمان توسط اعضاء دریافت می شود، بر ادراک آنها از سازمانی که در عضویت آن هستند اثر گذار است. از آنجایی که علائم مخابره شده از سوی محیط داخلی و خارجی سازمان، در شکل دهی به ادراک اعضای سازمان نقش اساسی دارند، سازمان ها می توانند از طرق اعمال توجه نسبت به هر دو دسته عوامل درون سازمانی و برون سازمانی، نسبت به ایجاد یک هویت سازمانی مستحکم و قوی اقدام کنند (Labiance et al., 2001).
...............
در اینجا مهم ترین عوامل موثر بر شکل گیری و ساخت مستمر هویت سازمانی گفته می شوند:
- توجه رسانه ها:
شهرت و اعتبار را می توان در زمره مهم ترین دارایی های نامحسوس سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی تلقی کرد. هال[1] (2007) بیان می کند، شهرت و آوازه سازمان جزء دارایی ناملموس آن است. پژوهش ها نشان................
- وجهه خارجی سازمان
کسب وجهه بیرونی از طریق ب هدست آوردن پاداش های خار جی، نشان دهنده ی قوت سازمان در مقایسه با سایر رقبا بوده، سازمان را در جایگاهی مناسب و مورد توجه عموم قرار خواهد داد. سازمان ها همچنین از
..............
- ارتباط خارج سازمانی
سازمان تصویر خود را از طریق برقراری ارتباطات شکل می دهد . ارتباطات فراگردی است که سهامداران به..............
- تیم مدیران عالی سازمان
ادراک تیم مدیران عالی از تصویر سازمان، بر نحوه ادراک آن ها از فضای سازمان و نحوه شکل گیری هویت آن..............
مدیریت منابع انسانی
تمرکز بر برنامه های آموزشی و ابتکار و نوآوری در قلمرو مدیریت منابع انسانی، بیان کننده پیامی قوی درباره ویژگی های بارز مورد نظر در هویت سازمان بوده و اهمیت این خصایص را مد نظر مدیران قرار می دهد و به.............
ارتباطات داخلی سازمان
پژوهش های زیادی به بررسی نقش مناسب بودن فضای ارتباطات درون سازمان در افزایش هویت یابی افراد با سازمان اشاره کرده اند. برای مثال پژوه ش های صورت گرفته توسط اسمیت، پرون، و ون ریل (1999) به وجود رابطه میان جو ارتباطی سازمان و هویت سازمانی صحه گذارده اند (بالمر[2]، 2001).
................
عملیات سازمان
عوامل و زمینه های سازمانی مؤثر در شکل گیری هویت سازمان را می توان در قالب سه دسته ساختار سازمانی، ساختار وظایف یا عملیات سازمان و ساختار پاداش تقسیم بندی کرد. برخی سازمان ها از طریق به..............
- مولفه های هویت سازمانی
- رفتار سازمانی
رفتار سازمانی مطالعه تأثیر افراد، گروهها و ساختار بر رفتار در سازمانها است که هدف آن، به کار بردن این دانش برای بهبود کارایی سازمانها است. رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش درباره نحوه برخورد مردم، افراد و گروهها در سازمانها میباشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام میشود. یعنی روابط بین مردم و سازمانها.....................
ارتباطات
ارتباطات یک فرآیند است که از آن راه افراد یا گروه های متشکل از افراد، به یکدیگر پیام می فرستند. پیام ها از..........
- نمادگرایی
یک نماد، احساسات یا ارزشهای فردی اعضای سازمان را متبلور یا هدایت میکند، تا حدی که هر عنصر از...........
- شخصیت
در دنیای تجارت هرچند که استفاده از تکنولوژی از قبیل سخت افزاری و نرم افزاری از ضروریات میباشد لکن نیروی انسانی یا همان مغزافزاری نقش اساسی و مهم را ایفا میکند. ممکن است مدیران و کارشناسان و دیگر.............
- بیان هویت یک سازمان
هویت سازمانی به وسیله اینکه چگونه اعضا نسبت به سازمان فکر و احساس میکنند، به وجود می آید. هویت شرکت و نشان شرکت هم از اینکه چطور مشتریان، سرمایه گذاران و مردم دیگر در بیرون سازمان از هویت...............
- هویت سازمانی و مولفه های آن در بانک ها
مفهوم هویت سازمانی و مولفه های آن در بانک ها شکل خاصی به خود می گیرند. در بانک ها کسب هویت سازمانی یک پروسه زمان بر می باشد و بسیار نیازمند کار جدی است. اصلاح ساختار سازمانی و عملیاتی بانکها.............
منابع
آغازعسل ، امیرخانی طیبه فصلنامه علوم مدیریت ایران بهار 1387 ؛ 3 (9) : 105-130.
استیفن رابینز: تئوری سازمان (ساختار، طراحی، کاربردها)، ترجمه دکتر الوانی، نشر صفار، 1378.
اشجع، ا.، نوری، ا و سماواتیان، ه. 1387. رابطه مشارکت در تصمیم گیری و اعتماد با رفتار مدنی سازمانی،
.................
...............
[1] - Dhalla
[2] - Balmer