دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 47 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های شخصیت در 33 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده نیز دارد
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
تاریخچۀ زندگی یک فرد در واقع مدتها پیش از تولّد او آغاز میشود زیرا تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی پیش از تولّد آغاز میشوند. معمولاً رشد شخصیت را پس از تولّد طی چند دوره موردمطالعه قرار میدهند که عبارتاند از: دورۀ شیرخوارگی (از تولد تا 2 سالگی)، دوره پیشدبستانی (2 تا 6 سالگی)، دوره کــودکی میانه (6 تا 12 سالگی) و دوران بلوغ. دوران شیرخوارگی از جهات گوناگون بر رشد شخصیت در دورۀ بزرگسالی تأثیر میگذارد. مثلاً وجود واکنش مانع محرک در بعضی از نوزادان است که در نهایت منجر به اختلال شخصیتی در خود ضروری میشود. وابستگی یکی از واکنشهایی است که در دوران نوزادی در نوزاد نسبت به مادر ایجاد میشود که حاکی از احساس امنیت خاطر در نوزاد براثر وجود و حضور مادر است این الگوی رفتاری در حیوانات نیز مشاهده شده است.
در دوره پیشدبستانی بسیاری از الگوهای رفتاری نظیر رفتار اکتشافی، اضطراب، سخنگویی که در دورۀ شیرخوارگی آغاز شد در این دوره به تکامل خود ادامه داده و شکلگیری شخصیت را در مرحلهای بالاتر امکانپذیر میسازند (رابینز، 2013).
دوره کودکی میانه را روانکاوان دوره نهفتگی از نظر رشد جنسی میدانند در این دوره کودک در محیط مدرسه با کودکان دارای شخصیتهای گوناگون در تماس و مراوده است و مدرسه نقش مهمی در اجتماعی کردن کودک ایفا میکند.
دوره بلوغ با رشد سریع و تغییرات بارز جسمی مشخص میشود. ظهور علائم ثانوی جنسی در پسران و دختران مختص این دوره است. این تغییرات جسمی با تغییرات روانی مختلفی همراه است (رابینز، 2013).
نظریههای روانکاوانه شخصیت شامل نظریههای روانکاوی فروید، یونگ، آدلر است. فروید بهعنوان پیشتاز و بنیانگذار نظریه روانکاوی شناخته شده است. وی بهعنوان پزشک در بعضی بیماران خود متوجه ناراحتیهایی شده بود که منشأ جسمی نداشتند و معتقد شد که این ناراحتیها حاصل و تحت کنترل مغز دوم است و بعدها از آن بهعنوان «ناخودآگاه» یا «ضمیر ناهشیار» نام برد.
شخصیت از نظر فروید شامل سه وجه است نهاد که نماینده تمایلات و غرایز کور است و تابع اصل لذّت است. خود یا من که نمایندۀ واقعیتها است و تابع اصل واقعیت است. و فراخود یا من برتر نمایندۀ سانسورهای اجتماعی و وجدان شخصی است و مانع ارضای تمایلات میشود. به عقیده فروید شخصی برای حفظ و انسجام شخصیت خود از یک رشته مکانیسمهای دفاعی که عبارتاند از: واپسزنی، جابجایی، والایش، بروناخنکی، همانندسازی، درونفکنی، بازگشت، تثبیت، انکار، دلیلتراشی، تبدیل، جبران استفاده میکند (نجمی و حسن زاده، 1393).
یــونگ که از شاگردان فروید بود به علّت اختلافهایی که با فروید پیدا کرد کتب روانشناسی تحلیلی را پیریزی کرد. از نظر یونگ ساختار شخصیت شامل من یا خود، ناهشیاری فردی، ناهشیاری جمعی، صورتهای ازلی، پرسونا یا نقاب، آنیما و آنیموس و سایه میباشد. یونگ شخصیتها را به دو طبقه درونگرا و برونگرا تقسیم کرد. از دیگر همکاران فروید که مکتب روانشناسی فردی را بنیاد نهاد، آلفرد آدلر بود. در نظریه آدلر اصول و ویژگیهایی وجود دارد که عبارتاند از: اصل حقارت، اصل برتریجوئی، اسلوب زندگی، خودآگاهی، علاقه اجتماعی، نهایت و هدف زندگی و خود خلاقی
Freud
Jung
Adler
Unconscious person
Social unconscious