دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 53 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 101 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
یکی از اساسیترین کاربردهای فناوری اطلاعات، در بخش خدمات است. صنایع خدماتی نظیر بانکداری، بیمه، بازاریابی، تجارت، آموزش، گردشگری و ... از فناوری اطلاعات بهره زیادی بردهاند (وظیفه دوست و همکاران، 1385). بارزترین نماد استفاده از این فناوریها، بهکارگیری وبسایتها به عنوان درگاههای جدید با خدمات متنوع در دسترس کاربران است. فناوری، کتابخانهها را قادر ساخته است تا به روشهای مقرون به صرفه، قابلیتهای خود را در تحویل و ارائه خدمات به کاربران افزایش دهند. امروزه ارائه خدمات الکترونیکی بخش جدایی ناپذیر خدمات متنوع کتابخانهها به شمار میروند و کتابخانههای سنّتی را قادر ساخته تا بر محدودیتهای زمانی و مکانی خود غلبه کنند. برای نمونه، سازمانها با استفاده از اینترنت و وبسایت میتوانند روشهای مقرون به صرفهای اتخاذ کنند که آنها را به یک سازمان پیشرو در بازار، تولید، تحویل و ارائه خدمات تبدیل کند (جلاسی، 2003). وبسایت نیز یک روش ایجاد درآمد و دربرگیرنده اطلاعات محصول/ خدمت است (تولیس، 2004). کاربران میتوانند از طریق وبسایتها، آگاهی لازم نسبت به محصول/ خدمت را به دست آورند (حقیقی نسب، 1387). بر این اساس، مدیرانی که دائم درگیر تصمیمگیری برای صرف هزینه یا سرمایهگذاری برای بهکارگیری فناوریهایی از این نوع در سازمان خود هستند، باید بدانند کاربرد فناوری و نظامهای اطلاعاتی در سازمان به چه میزان مفید و اثر بخش است (رضائیان، 1386).
با توسعه روز افزون فناوری ها در محیط سازمان های جدید، باید به تأثیرات آن توجه کرد و بر مبنای نظریههای سودمند، میزان پذیرش آن را از سوی کاربران مشخص نمود. تعیین میزان موفقیت یا شکست خدمات فناوری پایه، مبتنی بر نرخ پذیرش فناوری از سوی کاربران و جامعه استفادهکننده از آن روست که روند کنترل و استفاده، بیشتر از جانب کاربر فناوری صورت میپذیرد. روند کنترل از جانب استفادهکننده فناوری جدید، بدین معناست که نظریهپردازان ارتباطی باید به طرف نظریههایی بروند که تعاملی بودن رسانههای جدید را تصدیق کند (روگرز و چافی، 1983). یک پیامد این تغییرات این است که باید نظریههایی داشته باشیم که تأکید کمتری بر اثرهای فناوری و تأکید بیشتری بر شیوة استفاده افراد مخاطب از فناوری داشته باشند( سورین و تانکارد، 1381). از آنجا که بررسی عوامل اثرگذار بر روی رفتار اطلاعجویی کاربران در استفاده از خدمات الکترونیکی برای نهادینهسازی آن الزامی است، چندین نظریه برای تسهیل درک عوامل مؤثر بر رفتار کاربران در پذیرش فناوری اطلاعات مطرح شده که میتوان به نظریههای مطرح شده از سوی «دیویس»، «فیشبین و آجزن»، «تیلور و تود»، «دکی و ریان»، «تریاندس»، «راگرز» و «بندورا» اشاره کرد.
نظریة عمل منطقی توسط «مارتین فیشبین» و «ایسک اجزن» در سال 1975 برای آزمون رابطه میان نگرشها و رفتار مطرح شد. بر اساس این نظریه، رفتار تحت تأثیر تمایلات و تمایلات نیز متأثر از نگرش به فناوری است. نگرشها و هنجارهای ذهنی شاخص اصلی رفتاری فرد به شمار میروند. این به آن معناست که فرد، نتایج رفتار خود را محاسبه و تصمیم به انجام یا عدم انجام عملیات یا رفتاری خاص میگیرد. «فیشبین و اجزن» کوشیدند مدلی را توسعه دهند که تمام عوامل مهم در پیشبینی یک رفتار را شامل شود. این مدل به صورت معادلة زیر نمایانده میشود (آجزن و فیشبین، 1970): «B~ BI= (Aact) wO + (NBCMc) w1 »
با وجود ظاهر پیچیدة مدل، اگر آن را در قالب کلمات بیان کنیم، فهم آن سادهتر میشود:
رفتار آشکار=B
قصد رفتاری برای انجام آن رفتار=B1
نگرش نسبت به انجام رفتاری معیّن در یک موقعیت کنشی معیّن=Aact
عقاید هنجاری یا عقایدی که دیگران فکر میکنند فرد باید یا نباید آن رفتار را انجام دهد=NB
انگیزش برای پیروی از هنجار=Mc=C
وزنهای رگرسیون که باید به طور تجربی تعیین شود=Wo,W1