فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های مدیران آموزشی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های مدیران آموزشی در 67 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی مبانی نظری و پیشینه تحقیق علوم اجتماعی
بازدید ها 2
فرمت فایل docx
حجم فایل 78 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 67
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های مدیران آموزشی

فروشنده فایل

کد کاربری 14459
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های مدیران آموزشی در 67 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



کامل و قابل ویرایش
شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق

شامل منابع داخلی و خارجی

منبع نویسی استاندارد


بخشی از مبانی نظری:

مدیریت از نظر لغوی یعنی اداره کردن و مدیر اسم فـــاعل از مصدر اداره، به معنی اداره کننده است. به عبارتی مدیر یعنی گرداننده و مدیریت یعنی گرداندن یک سازمان در جهت اهداف آن. معمولاً واژه­ی مدیریت با معانی مختلف به کار برده می شود. به عنوان مثال، گاهی ممکن است مدیریت به فرایندی اشاره داشته باشد که مدیران در جهت تحقق اهداف سازمانی آن را پی گیری می کنند(پرداختچی،1372: 8 -7).


بخشی از تحقیقات انجام شده:

نوربخش(1383) تحقیقی تحت عنوان : بررسی مهارت های موجود مدیران دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان و مقایسه­ی آن با مهارت های مورد نیاز مدیران آموزشی انجام داده و نتایج زیر را بدست آورده است:

انطباق زیادی بین مهارت های موجود مدیران با مهارت های مورد نیاز آن ها وجود دارد که اگر بخواهیم میزان برخورداری مدیران از مهارت های شش گانه را رتبه بندی کنیم، ترتیب برخورداری آن ها بدین گونه است: مهارت ارتباطی، مهارت انسانی، مهارت فنی(حرفه ای)، مهارت مدیریت زمان، مهارت تصمیم گیری و مهارت ادراکی. به عبارت دیگر ، برخورداری مدیران از مهارت های ارتباطی، انسانی و حرفه ای در سطح بالاتری نسبت به مهارت مدیریت زمان و تصمیم گیری قرار دارد و مدیران از مهارت ادراکی کمتری نسبت به سایر مهارت ها برخوردارند که البته با توجه به بحث ارزش نسبی مهارت ها که وجود مهارت انسانی و ارتباطی را برای مدیران سطوح پایین تر، پراهمیت تر از مهارت ادراکی می داند، ترتیب فوق معقول به نظر می رسد.

لوتانز و همکارانش (1988، نقل از رابینز، 1377) بر روی بیش از 450 مدیر تحقیق کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که همه­ی مدیران به چهار دسته از فعالیت های زیر مشغول اند:

مدیریت سنتی : تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل

ارتباطات: مبادله اطلاعات و انجام کارهای ارتباطی

مدیریت منابع انسانی: ایجاد انگیزه در دیگران، اجرای مقررات انضباطی، حل مسأله تعارض، تأمین نیروی انسانی و آموزش دادن به کارکنان

ایجاد شبکه: جامعه پذیری (توجیه کارکنان)، سیاست بازی و ایجاد رابطه متقابل با افراد و نهادهای خارج از سازمان.

به طور کلی، متوسط مدیران 32% از وقت خود را صرف فعالیت های سنتی، 29% را صرف ارتباطات، 20% را صرف فعالیت های مربوط به منابع انسانی و 19% را صرف امور مربوط به شبکه های کاری می نمایند. ولی مقدار زمان و کوششی که مدیر صرف این چهار نوع فعالیت می کند تا حد زیادی در سازمانهای مختلف فرق می کند، مدیر موفق در مقایسه با مدیر اثربخش (یعنی مدیری که عملکرد او، از نظر کمی و کیفی خوب بوده و از نظر تأمین رضایت شغلی کارکنــان و ایجاد تعهد در آنان به نتایج ملمـوسی دست یافته است) به شیوه ای متفاوت عمل می کنند. مدیری که وقت و نیروی بیشتری در زمینه ایجاد شبکه به مصرف می رساند، موفق تر است و مدیری که وقت و نیروی زیادی صرف مدیریت منابع انسانی می نماید چندان موفق نخواهد بود. اگر مدیری وقت زیادی را صرف امور ارتباطات کند و کمترین وقت و نیرو را برای امور شبکه های کاری نماید اثربخش تر خواهد بود. این تحقیق نشان داد یک مدیر به طور متوسط 20 تا 30 % وقت خود را صرف چهار فعالیت زیرمی کند: مدیریت سنتی، ارتباطات، مدیریت منابع انسانی و شبکه های کاری، ولی تأکیدی که یک مدیر موفق بر هر یک از این نوع فعالیت ها می نماید با تأکیدهای مدیر اثربخش متفاوت است. در واقع، معمولاً تأکیدهای این دو مدیر جهت عکس یکدیگر است( رابینز، 1377 : 12ـ11).

لیکرت بعد از تحقیقات زیادی که انجام داد، به این نتیجه رسید که سرپرستی به شیوه­ی دموکراتیک بیش از نظارت توأم با تهدید و فشار نتیجه مطلوب می دهد و مدیر موفق کسی است که توسط کارکنان به عنوان دوست و پشتیبان شناخته شده است. (پرهیزگار، 1368 :110).


فهرست مطالب:


پیشینه­ ی نظری

2-1. تعاریف مدیریت از دیدگاه صاحب نظران

2-2. پیشینه و تاریخچه­ ی مدیریت

2-2-1. اصول بنیادی مدیریت

2-2-2. سیری در تاریخچه مدیریت

2-3. نظریه های عمومی مدیریت

2-4. وظایف و کارکردهای مدیران

2-5. وظایف مدیران سازمان های اداری و آموزشی

2-6. شیوه‌ی‌ انتخاب‌ مدیران‌ آموزشی

2-7. نحوه‌ ی انتخاب‌ و انتصاب‌ مدیران‌ آموزش‌ و پرورش‌ در ایران

2-8. انتخاب‌ و انتصاب‌ صحیح‌ مدیران‌ و فواید آن

2-9. مهارت های مورد نیاز مدیران از دیدگاه اندیشمندان جهان

2-9-1. مهارت ادراکی

2-9-2. مهارت انسانی

2-9-3. مهارت فنی

2-9-4. مهارت حرفه ای

2-10. ارزش نسبی مهارت ها در رده های مدیریت

2-11. اثربخشی و کارایی: مفهوم، تعریف، رابطه

2-12. اثربخشی و کارایی مدیران آموزشی

2-13. مدل مفهومی یا چارچوب اصلی طرح

بخش دوم: پیشینه­ی تحقیقاتی

تحقیقات داخلی

تحقیقات خارجی

فهرست منابع






نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.