دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1480 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
تحقیق مصالح جدید، اندیش های نو
به نام خدا
شکل جدید بناهای امروزی که متناسب با نیازهای بشر امروز است تنها به دلیل طراحی متفاوت نیست بلکه شکل اجرا و نوع مصالح به کار رفته در بناها نیز در متفاوت بودن بناهای امروزی تاثیر بسیاری دارند.
بشر امروز وارد دوران جدیدی از زندگی خود شده است و به همین خاطر نیز نسبت به بسیاری از مسایل حساس تر از قبل عمل می کند. نگاه جدید انسان ها به حفظ محیط زیست وصرفه جویی در مصرف انرژی، حاصل این دیدگاه جدید است.
بدون مصالح، محصولی وجود نخواهد داشت؛ علاوه بر این مصالح در هر طرحی اصول عقلی را هم به خوبی، احساسات به نمایش می گذارند و در بسیاری از تخصص های تکنیکی فراهم کننده یک معنی برای الهام احساسات هستند.
در بناهای دو دهه گذشته، هم ملاحظات تکنیکی و هم زیبایی شناختی مورد توجه بوده اند؛ در این میان پیشرفت های جدید مهندسی مواد خود موجب افزایش امکانات تکنولوژیک شده است و همانند جنبه زیبایی شناسانه مصالح به عنوان یک فرصت طراحی قلمداد می شود. مصالح نام آشنای بناهای امروز ما آجر، سنگ، گچ، آهن و فولاد و بتن و شیشه اند در حالی که در طول 10 سال اخیر تاثیر عمده مصالح طبیعی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال تقاضاهای مربوط به ساز های چوبی، کورتن استیل، اکسیدایزد کوپر، روی، آجر کوره ای چند رنگ و انواع جدید بتن نشان دهنده این موضوع هستند. اما باید قبول کرد که این پیشرفت ها نیز به زودی به پایان عمر خود نزدیک می شوند.
پیشرفت های جدید، علاقه و اشتیاقی روز افزون را به انواع مختلف مصالح و تکنیک های جدید، چند منظوره و شگفت آور نشان می دهد که به کمک آنها ایده هایی را که زمانی غیر ممکن و نامعقول به نظر می رسید، عملی و قابل درک کرده است. نباید این نکته را از خاطر برد که ایده هایی که درامر ساخت و ساز یک بنا ارتباط تنگاتنگی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه دارند. علاوه بر این مطلب جریانات عمده و مهم آینده ما را نیز موضوعاتی همچون توجه به محیط، سلامت عمومی، ارزشمند کردن پول و روش زندگی آینده تشکیل می دهند. در توضیح بیشتر باید گفت که محیط زندگی آینده ما وابسته مسایلی چون کم کردن استفاده از مصالح، پایداری و چرخه حیات، برگشت پذیری محصولات و مصالح و صرفه جویی در انرژی است. سلامت عمومی جامعه را نیز شرایط کاری راحت و ایمن، محیط کار و زندگی پاکیزه و سالم تامین می کند. ضمن اینکه صنعتی شدن، انعطاف پذیری در ساخت و ساز، استفاده از محیط شهری به طور منعطف، توسعه کیفی و تولید و ساخت سریعتر باعث ارزشمند تر شدن پول خواهد شد و شیوه خانه داری، باز تولید و وجود خانه های انعطاف پذیر در شیوه زندگی آینده ما موثر خواهند بود. نگاه جدید به شیوه ساختمان سازی ، استفاده از مصالح جدیدی را نیز طلب می کند. هر چند ممکن است تکنولوژی ساخت یا شیوه اجرا در استفاده از این مصالح هنوز غریب و نا آشنا باشد، اما شناخت این مصالح جدید و کشف خصوصیات آنها کمک موثری به ایجاد نیاز کردن آنها در جامعه ما خواهد کرد.
استفاده از مصالح جدید به جای فولاد
استفاده از مصالح جدید و به خصوص کامپوزیتها به جای فولاد در دهة اخیر در دنیا به شدت مورد علاقه بوده است. کامپوزیتها از یک مادة چسباننده (اکثراً اپوکسی) و مقدار مناسبی الیاف تشکیل یافته است. این الیاف ممکن است از نوع کربن، شیشه، آرامید و ... باشند، که کامپوزیت حاصله به ترتیب، به نام
AFRP, GFRP, CFRP خوانده میشود. مهمترین حسن کامپوزیتها، مقاومت بسیار عالی آنها در مقابل خوردگی است. به همین دلیل کاربرد کامپوزیتهای FRP در بتنآرمه به جای میلگردهای فولادی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است
لازم به ذکر است که خوردگی میلگرد در بتن مسلح به فولاد به عنوان یک مسئلة بسیار جدی تلقی میگردد. تاکنون بسیاری از سازههای بتنآرمه در اثر تماس و مجاورت با سولفاتها، کلرورها و سایر عوامل خورنده دچار آسیب جدی گردیدهاند، چنانچه فولاد به کار رفته در بتن تحت تنشهای بالاتر در شرایط بارهای سرویس قرار گیرند، این مسئله به مراتب بحرانیتر خواهد بود. یک سازة بتنآرمة معمولی که به میلگردهای فولادی مسلح است، چنانچه در زمان طولانی در مجاورت عوامل خورنده نظیر نمکها، اسیدها و کلرورها قرار میگیرد، قسمتی از مقاومت خود را از دست خواهد داد. به علاوه فولادی که در داخل بتن زنگ میزند، بر بتن اطراف خود فشار آورده و باعث خرد شدن آن و ریختن پوستة بتن میگردد.
تاکنون تکنیکهایی جهت جلوگیری از خوردگی فولاد در بتنآرمه توسعه داده شده و به کار رفته است که در این ارتباط میتوان به پوشش میلگردها توسط اپوکسی، تزریق پلیمر به سطح بتن و یا حفاظت کاتدیک اشاره نمود. با این وجود هر یک از این روشها تا حدودی و فقط در بعضی از زمینهها موفق بودهاند. به همین جهت به منظور حذف کامل خوردگی میلگردها، توجه محققین و متخصصین بتنآرمه به حذف کامل فولاد و جایگزینی آن با مواد مقاوم در مقابل خوردگی معطوف گردیده است. در همین راستا کامپوزیتهای FRP (پلاستیکهای مسلح به الیاف) از آنجا که به شدت در محیطهای نمکی و قلیایی در مقابل خوردگی مقاوم هستند، موضوع تحقیقات گستردهای به عنوان یک جانشین مناسب برای فولاد در بتنآرمه، به خصوص در سازههای ساحلی و دریایی گردیدهاند.
لازم به ذکر است که اگر چه مزیت اصلی میلگردهای از جنس FRP مقاومت آنها در مقابل خوردگی است، با این وجود خواص دیگر کامپوزیتهای FRP نظیر مقاومت کششی بسیار زیاد (تا 7 برابر فولاد)، مدول الاستیسیتة قابل قبول، وزن کم ، مقاومت خوب در مقابل خستگی و خزش، عایق بودن در مقابل امواج مغناطیسی و چسبندگی خوب با بتن، مجموعهای از خواص مطلوب را تشکیل میدهد که به جذابیت کاربرد FRP در بتنآرمه افزودهاند. اگر چه بعضی از مشکلات نظیر مشکلات مربوط به خم کردن آنها و نیز رفتار کاملاً خطی آنها تا نقطة شکست، مشکلاتی از نظر کاربرد آنها فراهم نمودهاند که امروزه موضوع تحقیقات گستردهای به عنوان یک جانشین مناسب برای فولاد در بتنآرمه، به خصوص در سازههای ساحلی و دریایی گردیدهاند.
با توجه به آنچه که ذکر شد ، بسیار به جاست که در ارتباط با کاربرد کامپوزیتهای FRP در بتن سازههای ساحلی و دریایی مناطق جنوبی ایران و به خصوص منطقة خلیجفارس، تحقیقات گستردهای صورت پذیرد. در همین راستا مناسب است که تحقیقات مناسبی بر انواع کامپوزیتهای FRP (AFRP, CFRP, GFRP) و میزان مناسب بودن آنها برای سازههای دریایی که در منطقة خلیجفارس احداث شده است، صورت پذیرد. این تحقیقات شامل پژوهشهای گستردة تئوریک بر رفتار سازههای بتنآرمة متداول در مناطق دریایی (به شرط آنکه با کامپوزیتهای FRP مسلح شده باشند) خواهد بود. در همین ارتباط لازم است کارهای تجربی مناسبی نیز بر رفتار خمشی، کششی و فشاری قطعات بتنآرمة مسلح به کامپوزیتهای FRP صورت پذیرد.
لازم به ذکر است که چنین تحقیقاتی در 10 سال اخیر در دنیا صورت گرفته که نتیجة این تحقیقات منجمله آئیننامة ACI-440 است که در چند سال اخیر انتشار یافته است. با این وجود کامپوزیتهای FRP در ایران کماکان ناشناخته باقی مانده است و به خصوص کاربرد آنها در بتنآرمه در سازههای ساحلی و دریایی کاملاً دور از چشم متخصصین و مهندسین ایرانی بوده است. تحقیقاتی که در این ارتباط صورت خواهد گرفت، میتواند منجر به تهیة دستورالعمل و یا حتی آئیننامهای جهت کاربرد FRP در بتنآرمه به عنوان یک جسم مقاوم در مقابل خوردگی در سازههای بندری و دریایی ایران گردد. این حرکت میتواند فرهنگ کاربرد این مادة جدید در بتنآرمة ایران را بنیان گذارد و از طرفی منجر به صرفهجویی میلیاردها ریال سرمایهای شود که متأسفانه همه ساله در سازههای بتنآرمة احداث شده در مناطق جنوبی ایران (به خصوص در مناطق بندری و دریایی)، به جهت خوردگی میلگردها و تخریب و انهدام سازة بتنی، بههدر میرود.
آشنایی با مصالح جدید و مفید ساختمانی
1-وینیل
ـ قابلیت برگشت به چرخه محیط
تولید وینیل یک فرایند تولید بسته اتوماتیک با تکنولوژی بالا است و تقریبا تمام ضایعات آن به چرخه تولید بازمیگردد. مطالعات نشان داده است که تولیدات وینیل تنها یکدرصد آلودگی کل ناشی از مصارف گاز و نفت را تولید میکنند و انرژی مصرف شده برای تولید وینیل سه برابر کمتر از انرژی مصرف شده برای تولیدات آلومینیومی است. همچنین مطالعاتی که توسط principia partners انجام گرفته است، نشان میدهد که بیش از 98 درصد وینیل موجود میتواند به چرخه تولید بازگردد.
وینیل
ـ قابلیت برگشت به چرخه محیط
تولید وینیل یک فرایند تولید بسته اتوماتیک با تکنولوژی بالا است و تقریبا تمام ضایعات آن به چرخه تولید بازمیگردد. مطالعات نشان داده است که تولیدات وینیل تنها یکدرصد آلودگی کل ناشی از مصارف گاز و نفت را تولید میکنند و انرژی مصرف شده برای تولید وینیل سه برابر کمتر از انرژی مصرف شده برای تولیدات آلومینیومی است. همچنین مطالعاتی که توسط principia partners انجام گرفته است، نشان میدهد که بیش از 98 درصد وینیل موجود میتواند به چرخه تولید بازگردد.
ـ مقاومت و دوام
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 19 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
تحقیق در مورد مصالح
پوشش نهایی کف که روی زیرسازی انجام می شود کف پوش ، آخرین پوشش بدنه داخلی ساختمان دیوارپوش نامیده می شود .
در گذشته ، بسته به مصالح گوناگونی که در دسترس بود ، کف ها ، بدنه ها و سقف ها را با کاهگل ، شفته ، ساروج ، گچ و خاک ، سنگ ، چوب ، آجر و مانند اینها می پوشاندند ولی امروزه برخی از این مصالح بخاطر کمی دوام و ویژگی های نامطلوب دیگر در پوشش مصرفی ندارند . پاره ای از این مواد را با دگرگونی هائی که در ا«ها داده اند به شکل نو بکار می گیرند و از بسیاری مواد و مصالح جدید نیز بعنوان پوشش نهایی بهره گیری می شود . انتخاب مصالح پوششی برای هر یک از فضاهای زیست و کار به عوامل زیادی بستگی دارد . نوع استفاده و بهره برداری از ساختمان (مسکونی ، تجاری ، صنعتی و غیره ) جنس زیرسازی کف ، دیوار و سقف از جمله این عوامل هستند . عامل دیگر نحوه استفاده است که از پوشش خواهد شد .
حرک چرخ ، آمد و شد سبک یا سنگین زیر پا در کف ها و ایجاد سایش ، ویژگی های جذب صوت ، نرمی یا سختی ، تنوع رنگ ، صافی ، پایداری ، در برابر مواد شیمیایی ، سهولت انجام تعمیرات و قیمت تمام شده نیز در انتخاب مصالح پوشش نقش دارند .
انواع
مصالح عمده ای که در پوشش کف و بدنه مصرف می شوند عبارتند از : سنگ ، بتن ، موزائیک ، انواع آجر رسی ، سرامیک و کاشی ، پلاستیک های گوناگون ، لاستیک ، چوب ، چوب پنبه ، مواد نساجی ، مواد قیری ، آجر ، ماسه آهکی ، انواع اندودهای سیمانی ، گچی و آهکی ، فلزات ، تخته گچی ، و کاغذ دیواری .
سنگ
در گذشته از قلوه سنگ و لاشه بهمراه ملات گل ، گل آهک یا ساروج در کف سازی و دیوار سازی سنگی اشتفاده می شد . گاهی اوقات در ترکیب با آجر (بصورت نره) به شکل نقش دار کف سرسراها و کوچه ها را فرش می کردند با دست چین کرده قلوه سنگ ها و انتخاب شکل ، اندازه و رنگ مناسب به زیبائی نقش ها می افزودند. امروزه مصرف سنگ در کف ها ، پله ها ، قرنیزها و دیوارها و ندرتا سقف ها بصورت صفحات نازکی (اصطلاحا پلاک) می باشد . انواع سنگ های آذرین ، رسوبی ، و دگرگون در پوشش به مصرف می رسند و برای این منظور صفحات سنگ را به ضخامت های از 6 تا 50 میلیمتر (بسته به مورد مصرف و ابعاد سنگ) می برندو سطح آنها را به صورت صیقلی ، تیشه ای یا چکشی آرایش می دهند .
سنگهای آذرین بیشتر از نوع گرانیت و دیوریت و سنگ های رسوبی از انواع آراگونیت ، تراورتن ، مرمریت و ماسه سنگ می باشند . از سنگ مرمر و شیست که از نوع دگرگونی هستند نیز بهره گیری می شود . مصرف سنگ در ساختمان ها بخاطر استحکام ، پایداری در برابر سائیدگی ، زیبائی و قابلیت تمیز کردن رایج است .
بتن
کف سازی و نماسازی با بتن کاربرد وسیعی دارد و از مراکز تفریحی گرفته تا انبارها ، کارخانه ها و پیاده روها متداول است . نظر به ایکه پوشش های بتنی ، به ویژه در کف ها در معرض ضربه ، سائیدگی و حمله نمک ها و مایعات خورنده قرار می گیرند از اینرو انتخاب مصالح مناسب و دقت درساختن بتن حائز کمال اهمیت است . تاب فشاری بتن مصرفی در کف هائی که زیرآمد و شد سبک هستند باید حداقل 24 مگاپاسکال باشد ، در مورد آمد و شدهای متوسط تا سنگین مقاومت از 31 تا 48 مگاپاسکال تغییر می کند . عامل مهم در پایداری بتن کف در برابر عوامل مکانیکی کیفیت سنگدانه مصرفی در آن است . زیرا مقاومت خمیر سیمانی حتی با تاب فشاری بسیار زیاد در برابر سائیدگی و ضربه ناچیز است . برای آمد و شد سبک سنگدانه شسته و دانه بندی شده از نوع کوارتز یا گرانیت بلوری و به منظور آمد و شد سنگین تر سنگدانه از نوع سنگ سمباده ، سیلیس و تراپ مناسبند . در حالی که در آمد و شد سنگین سنگدانه هائی که به روش های خاصی استخراج شده اند یا از مصالح فلزی و غیرفلزی سخت ساخته شده اند به مصرف می رسند اختلاط کامل به منظور یکنواختی و پراکندگی همگن دانه ها و آغشته شدن کامل آنها با خمیر سیمان نیز ضروری است . اسلامپ بتن کف باید حتی المقدور کم باشد تا در اثر لرزاندن و پرداخت و ماله کشی آب نیندازد و شیره آن رو نزند ، زیرا این شیره در برابر سایش و ضربه بسیار ضعیف است . مراقبت از بتن نیز بسیار مهم است کف های بتنی ممکن است یک پارچه ریخته شوند یا در دو لایه استر و رویه اجرا گردند .در صورت اخیر سطح لایه آستر باید کاملا خشن و دانه دار رها شود تا قشر رویه بخوبی به آن بچسبد ، در صورت امکان ریختن دو لایه در یک زمان مناسبتر است . سنگدانه های آهنی را می توان به اندازه مورد نیاز روی بتن تازه ریخت و با لرزاندن و ماله کشی آنها را به داخل بتن راند . مقدار سنگدانه بسته به سبکی و سنگینی آمد و شد از 5/2 تا 100 کیلوگرم در هر مترمربع سطح بتن کف تغییر می کند . مصرف سنگدانه های فلزی به اندازه مناسب در کف های بتنی باعث هدایت جریان الکتریسیته شده و کف ها را در برابر برخورد اشیاء ضد جرقه می سازد . برای جلوگیری از سرخوردن روی کف های بتنی بهتر است از ماله چوبی یا چوب پنبه ای برای پرداخت بتن استفاده شود و سطح کار زبرتر گردد .
افزودن سنگدانه های خشنی چون اکسید آلومینیوم و سیلیکون کارباید نیز متداول است . گاهی اوقات پس از اینکه خمیر سیمان قدری خود را گرفت سطح بتن را با آب و جاروی سیمی یا علفی می شویند خمیر سیمان شسته شده و سطح سنگ ها رو می زند و چنانچه اندازه و رنگ دانه ها مناسب انتخاب شود نمای زیبایی پیدا می کند . این نماسازی برای کف و بدنه گاراژها ، موتورخانه ها ، کف پیاده روها و محوطه ها متداول بوده و به بتن شسته موقوم است . برای شستن خمیر سیمانی که خود را گرفته باشد می توان از محلول اسید کلریدریک رقیق استفاده کرد . برای شستن خمیر سیمانی که خود را گرفته باشد می توان از محلول اسید کلریدریک رقیق استفاده کرد . برای ساختن کف های بتنی رنگی رنگ های معدنی ویژه ای به لایه رویه اضافه می کنند یا آنها را روی سطح بتن تازه می ریزند و با ماله کشی به داخل بتن می رانند .
برخی سنگدانه های فلزی رنگی نیز ساخته شده اند که هر دو ویژگی فلزی بودن و رنگی بودن را دارا هستند .
کف های بتنی را به صورت بلوک ها پیش ساخته نیز در انواع مختلف می سازند . این بلوکها ممکن است بصورت یک لایه یا دولایه ساخته شوند . قشر آستر بتن معمولی ریزدانه است و لایه رویی را می توان با سیمان پرتلند معمولی ، سیمان سفید یا رنگی و سنگدانه های خرده مرمر ساخت .
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 323 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 120 |
تحقیق مصالح (کاشی ، سیمان ، رسها )
بخش اول :
کاشی
کاشی :
کلمه کاشی از واژه لاتین tegula مشتق شده از فعل tegere میباشد که معنی پوشاندن یا پوششدادن است لازم به ذکر است که این واژه در زبان رومیها به کاشیهای بام اطلاق میشده کاشی را بعنوان قطعاتی مسطح سطحی از سفالینه پخته شده در نظر میگیریم که در کفها و دیوارهای ساختمانها استفاده میشود و اغلب بخاطر ایجاد مانعی جهت نفوذ آب به بدنه کاشی و نیز جهت خلق رنگ و نقش متنوع آنها را لعاب میدادند معمولاً به لحاظ جنبههای عملی و زیباکاری از کاشی استفاده میگردد. یک سطح مفروش به کاشی و سطحی کاملاً بهداشتی نفوذناپذیری در برابر آب و مناسب نظافت خواهد بود. و با وجود اینکه در مقابل آتش مقاوم است لیکن بخوبی گرما را در محیط پخش مینماید. معمولاً تزئین کاشیها به روشهای مختلفی انجام میگیرد. گاهی اوقات تصویری واحد گاهی منظرهای کامل و زمانی نیز نقوش مرموز که البته ریشه در مسائل آموزشی دارد با باورهای نمادین ملل طرح این کاشیها را تشکیل میدهند. گاهی اوقات فقط در مورد زیبائی سطحی کاشی بحث میشود که البته این نکته مهم نیز حکایت از اهمیت طرحها بافتها، لعابهای رنگی دارد که همیشه چشمها را خیره ساخته است. شکلهای کاشی بسیار متنوع است و اما وجه تشابه تمامی آنها در این است که فقط مناسب پوشش سطوح هستند( که معمولاً صاف و یکدست و گاهی اوقات نیز کوژ دارند) و به همین علت میتوان به راحتی آنها را بدون ایجاد خسارت به ساختمان و از سطوح جدا ساخت. این خصوصیات سبب تمایز کاشی از دیگر پوششهای سرامیکی مانند آجرهای لعابدار، سفالینههای بدون لعاب، یا بلوکهای کوچک لعابدار شدهاست. انواع مذکور معمولاً پس از نصب جزء لازم ساختمان به شمار میآیند و به آسانی نمیتوان آنها را انتقال داد اساساً کاشی را جسمی دوبعدی یا دوکاره محسوب میکنند چرا که تمایز بین اثر ظاهری کاشی و کاربرد آن امری تقریباً محال است.1
یکی از دلائل استفاده از کاشی مسئله محکمبودن، مقاومبودن این ماده در مقابل حوادث طبیعی مانند باد، باران، آفتاب. عناصر شیمیای و کنشها و واکنشهای فیزیکی در ساختمان میباشد. کاشی که پوششی از لعاب روی آن مینشیند بعد از انجام مراحل پخت به دلیل شیشهای بسیار مقاوم سخت و در مقابل جذب آب نفوذناپذیر میباشد. علاوه بر استحکام مناسب این ماده عوامل دیگری نیز در بکارگیری کاشی مؤثر بودهاند از جمله:1- دسترسی آسان به مواد اولیه 2- همآهنگی و همسنخبودن کاشی با آجر
3-شرایط جغرافیایی اعم از آب و هوا ومنابع طبیعی و درست 4- تنوع رنگ و انعطافپذیری کاشی.2
- تنوع رنگها و انعطافپذیری کاشی- همانطور که ذکر شد آجر و کاشی از قابلیت انعطافپذیری عجیبی برخوردارند به نحوی که میتوان کاشی را به ریزترین قطعات ممکن( معرق) و بزرگترین قطعات درآورد. همچنین میتوان این قطعات را در منحنیها، طاقها و قوسها مانند تزئینات مقرنس نیز مورد استفاده قرار داد. «عنصر زیباشناختی مهمی که ایران برای معماری مساجد به ارمغان آورد رنگآمیزی بیرون و درون است.» این رنگآمیزی که با کاشیهای الوان صورت میگیرد علاوه بر زیبایی و جذابیت برای تأثیرگذاری بر بخشهایی از معماری مانند محراب، رواق و کتیبهها مؤثر بوده است چنان که « درک هیل» در کتاب معماری و تزئینات اسلامی میگوید:« تکنیک استفاده از رنگ برای مشخصکردن عناصر ساختمانی یا تریینی به منظور تأکید بر برخی قسمتهای ساختمان یا تزیین به صورت یک ویژگی همیشگی معماری اسلامی باقیماندهاست. استفاده از کاشیهای الوان فضای معماری اسلامی را دگرگون کرده و هیچگاه در صدد آن نبوده که ماهیت معماری را تحت تأثیر خودش قرار دهد. بلکه بزرگترین قدرت کاشی تزیین الوان، تغییر مشکل یک ترکیب کاملاً ساختمانی به ترکیبی درخشان بود که در آن تودههای معماری، طرحهای تزیینی و رنگ با یکدیگر درآمیخت در عین اینکه هر یک اصول و ویژگی خاص خود را دارند. ملاحظه میشود که استفاده از کاشیهای الوان برای ارتقا معنوی و زیبایی فضای معماری به کار گرفتهشده نه برای پوشاندن نقائص و کاستیهای فضای معماری« اصولاً کاشیکاری برای تأکیدگذاری و تجلی بخشی بر اعضای ساختمان مورد بهرهبرداری قرار میگرفت نه به نیت پوشاندن زیر کار یا پنهانکردن خرده نقایص بنایی.» بنابراین به هیچ عنوان تزئینات معماری در ستیز با فضای معماری بر نیامدهاند بلکه کاشیها در کمال آرامش به بدنه معماری اسلامی تکیهزدهاند و فضای بهشتآسا برای آرامش روح و روان ساختهاند.1
انواع کاشی
از آثار بدست آمده چنین برمیآید که کاشیهایی که در اندازههای متفاوت چهارگوش و یا به شکل دایره یا اشکال غیرهندسی که در کنار کاشیهای کتیبهای به کار رفتهست قبل از ق 12 میلادی ساختهنشده و نمونههای قبلی به صورت فاحشی با کاشیهای کارگاه کاشان- که شاخص عالیترین و فراوانترین نمونههاست- چه در کیفیت ساخت چه در مهارت نقاشی روی کاشی متفاوتند.2
بعد از به کاربردن کاشیهای مربع شکل کاشی معرق در سطوح داخلی و خارجی بنا که قابل استفاده بود به کار گرفتهشد اما در روی گنبدها که در زمستان در معرق برف و یخبندان قرار میگرفت و در عوامل طبیعی تاب نداشت از آن استفاده نمیشد بلکه به جای آن کاشیهایی با ضخامت چند برابر کاشی معمولی استفاده میکردند که به کاشی نرهای نام داشت.[1] کلمة معرق که برای نوعی کاشی که استفاده میشود کلمهای عربیست و به معنای دژ- برج و باروری مستحکم و به معنای دیگر معقل از گرهزدن زانوی شتر حاصل میشود و در کاشیکاری نقوشی که از ترکیب در خانههای شطرنج به شکل مربع و مربع مستطیل و از پیچش قطعات در جوار یکدیگر انجام میشود. حالت گره را تداعی میسازد که در نتیجه کلمه معقل را بوجود میآورد.[2] کاربرد معقلی در نیسازی بنا: 1- در قبال هزینه زیاد کاشی معرق بسیار کم هزینهست. 2- با توجه به تهیه معرق و کاشی هفترنگ که مستلزم وقت زیادست تهیه کاشی معقلی به دقت بسیار کمتر محتاجست و ابعاد این کاشی بسیار کوچکترست و از قرار گرفتن آجر و کاشی در کنار هم و در قطعات جدولبندی به کار معقلی شکل میگیرد 2، 5/2و 4،5 سانتیمتر.[3]
کاشی معقلی به سبک کمال مطلوب کاشیکاری و آجر کاریست و بسیار طرحهای هندسی به روش معقلی و خط در هم پیچیده به بناها زیبایی چشمگیر بخشیدهاند رسمیبندی نوع دیگر کاشیکاریست که در آن گچبری و آجرکاری و کاشیکاری به طور مرکب در تزئین سقف استفاده میشود در بین اینها شیوه مقرنسسازی که در اجرای آن از انواع مصالح ساختمان از جمله کاشی استفاده میشود و به بهترین وجه زینتبخش سقف ایوانها و داخل گنبدهاست.1
انواع کاشی و یژگیهای آن:
کاشیهای مورد استفاده در کارهای ساختمانی که به صورت صنعتی تولید میشوند به دو گروه کاشیهای دیواری و کاشیهای کف که به آنها اصطلاحاً سرامیک میگویند تقسیم میشوند:
الف) کاشی دیواری: این کاشیها در ابعاد مختلف مانند : 10×10 ، 10×15 ، 15×15 ، 20×15 و در ضخامتهای 4 تا 12 میلیمتری متناسب با ابعاد کاشی تولید میشود خاصیت جذب آب کاشی دیواری نباید بیش از 12 تا 14 درصد باشد و باید در برابر حرارت و رطوبت و سرما به اندازه کافی مقاومت کند تغییرات ناگهانی دما( 20 تا 100 درجه سانتیگراد) را بخوبی تحمل کند بدون آنکه هیچگونه اثر ترک در بدنه یا لعاب آن ظاهر شود. بعلاوه کاشی باید در برابر مواد شیمیایی به اندازه کافی مقاوم باشد و از نظر ترکیب و رنگ لعاب هیچگونه تغییری در آن پدید نیاید. کاشی دیواری با توجه به خصوصیات فوق برای زیبائی حفظ بهداشت و جلوگیری از رطوبت در آشپزخانه، حمام.دستشویی و سایر محیطهای بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.
1 – کتاب ماه هنر ویژه گرافیک 37-38 مهر و آبان 80 مقاله تاریخچه و هنر کاشیکاری ص 125
2 – کتاب ماه هنر ویژه هنرهای سنتی 45-46 خرداد و تیر 81 مقاله نقش تزئینات در معماری ص 68
1 – کتاب ماه هنر ویژه هنرهای سنتی 46.45 خرداد و تیر 81 مقاله نقش تزئینات ص 68
2 – کتاب ماه هنر ویژه هنرهای سنتی 46.45 مقاله نقش تزئینات ص 72
[1] – طرح و اجرای نقش کاشیکاری ایران، جلد2، محمود ماهرانتقش نشده موزه رضا عباسی 1362 ص 15
[2] – طرح و اجرای نقش کاشیکاری ایران، جلد1، محمود ماهرانتقش نشده موزه رضا عباسی1362 ص15
[3] – کاشیکاری ایران، جلد اول، گلچین معقلی حسینزمرشیدی ص 85
1 – ماهرانتقش،محمود، طرح و اجرای نقش کاشیکاری ایران، جلد 2، نشر موزه رضا عباسی 1362 ص15
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 302 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
تحقیق در مورد مشخصات ساختمان سازه بنایی دارای 22صفحه و با فرمت ورد و قابل ویرایش می باشد
10. نعل درگاهها، تیرآهنهای IPE14 برای تمام فصول درنظر گرفته شده است.
11. مقاومت خاک را 2/1 کیلوگرم بر سانتیمترمربع درنظر میگیریم.
کنترل محدودیت ها :
1) محدودیت ارتفاع ساختمان و طبقات() ü OK
2) پلان ساختمان :
الف) طول ساختمان از سه برابر عرض ان تجاوز نکند. ü OK
ب) نسبت به هر دو محور اصلی قرینه یا نزدیک به قرینه باشد. ü OK
پ) پیش آمدگی و پس رفتگی های نا مناسب نداشته باشد. ü OK
3) شالوده در سطح افقی باشد. ü OK
4) بازشوها :
الف) مجموع سطح بازشوها از سطح آن دیوار بیشتر نشود.
1 محور è 1.4 × 2 + 1.2 × 1.2 + 1.8 × 1.2 = 6.4 ‹ (10.5×2.9) × 1 ∕3 = 10.15
E محور è 2 × 1.2 + 2 × 1.2 + 2 × 1.2 = 7.2 < (15.2×2.9) × 1 ∕3 = 14.9
6 محور è 1.8 × 1.2 = 2.16 ‹ (10.5×2.9) × 1 ∕3 = 10.15
ü OK
ب) مجموع طول بازشوها در هر دیوار باربر از سطح آن بیشتر نباشد.
1 محور è (1.4+1.2+1.8) = 4.4 < 10.5 × 1∕2
6 محور è 2 1.8 < 10.5 × 1∕2
E محور è (3×2) < 15.2 × 1∕2
ü OK
ج) فاصلهی اولین بازشو ا بر خارجی ساختمان (یا ابتدای طول دیوار) کمتر از ارتفاع بازشو یا کمتر از 75 سانتیمتر نباشد، مگر آنکه در طرفین بازشوها کلاف قائم قرار داده شود.
نمای غربی
درب ð 1.5 > 2 × 2∕3 = 1.34
پنجرهی پایینی ð 1 > 1.2 × 2∕3 = 0.8
نمای شرقی
ð 1.16 > 1.2 × 2∕3 = 0.8
نمای جنوبی:
پنجره سمت چپ ð 2.3 > 0.8
پنجره سمت راست ð 1.47 > 0.8
ü OK
د) فاصله افقی دو بازشو از ارتفاع کوچکترین بازشو طرفین خود کمتر نبوده و از مجموع طول آن دو بازشو کمتر نباشد. ü OK
و) هیچ یک از ابعاد بازشو از 5/2 متر بیشتر نباشد. ü OK
3-6) دیوارهای سازهای
3-6-1) در هر یک از امتدادهای طولی و عرضی ساختمان، مقدار دیوار نسبی در هر طبقه نباید از مقادیر مندرج در جدول 9 کمتر باشد.
مساحت ساختمان:
Aکل= 10.5 × 15.2 = 159.6
x در جهت:
y در جهت:
طبق جدول 9، حداقل دیوار نسبی در هر امتداد ساختمان برای ساختمانهای دو طبقه برای طبقه اول، 6درصد و برای طبقه دوم، 4درصد میباشد.
طبقه اول:
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 7461 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
تحقیق مشخصات بصری فرم
شکل: صفت اصلی مشخصکنندة فرم است، شکل نتیجة ترکیب معین وجوه و یالهای یک فرم است.
اندازه: ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن است. در حالی که این ابعاد، تناسبات فرم را معین مینمایند. مقیاس فرم توسط نسبت اندازة آن به اندازة سایر فرمهای موجود در محیطش تعیین میشود.
رنگ:
پرده[1] رنگ، شدت و ارزش رنگی وجه یک فرم است. رنگ مشخصترین صفتی است که یک فرم را از محیطش متمایز مینماید. همچنین، رنگ دربار بصری فرم اثر دارد.
بافت: مشخصات وجه یک فرم است، بافت وجوه یک فرم ، بر قابل احساس بودن آنها و کیفیت انعکاس نورشان اثر دارد.
مکان: محل قرارگیری فرم نسبت به محیط یا محدوده بصریاش میباشد.
جهت: وضعیت قرارگیری فرم است نسبت به سطح زمین، نقاط پیرامون، یا نسبت به فردی که به فرم نگاه میکند.
تعادل بصری: درجة سختی و پایداری یک فرم است. تعادل بصری یک فرم بستگی به هندسه و جهت قرار گیراش نسبت به سطح زمین و خط دید ما دارد.
در وا قع تمامی این مشخصات فرم متاثر از شرائط نگرش ما هستند یعنی:
پرسپکتو با زاویة دید ما
فاصله ما از فرم
شرائط نوری
زمینة بصریای که فرم را احاطه کرده است.
در معماریها ما با اشکال زیر سروکار داریم:
سطوح (کفها، دیوارها، سقف) که فضا را میبندند.
بازشوها (درها و پنجرهها)ی درون محصورکنندة فضا.
دوره مرئی فرم بناها
شکل به خط دورة یک سطح یا محیط مرئی یک حجم اطلاق میشود، و وسیلة اصلی تشخیص و شناخت فرم یک شئی میباشد. از آنجا که شکل در غالب خطی ظاهر میشود که جداکنندة فرم از زمینهاش است، بنابراین درک ما از شکل یک فرم بستگی به درجة تضاد بصری بین فرم و زمینهاش دارد.
فرمها به هر ترکیبی که باشد، گرایش ما این است که موضوع آنها را در زمینة بصری خود به سادهترین و منظمترین اشکال تقلیل دهیم. هر چه یک شکل سادهتر و منظمتر باشد، آسانتر مشاهده و درک میشود.
در هندسه، ما میدانیم که اشکال منظم عبارتند از دایره، و مجموعة بینهایتی از کثیرالاضلاعهای منظم (یعنی آنان که دارای اضلاع مساوی متلاقی در زوایای مساویاند) که به این نام خوانده میشوند. مهمترین آنها اشکال اصلی هستند که عبارتند از: دایره، مثلث و مربع.
دایره: مجموعه نقاطی است که به فواصل مساوی و به طور متعادل حول یک نقطه قرار دارند.
مثلث: شکل سطحی است که محدود به سه ضلع و دارای سه زاویه میباشد.
مربع: شکل سطحی است که دارای چهار ضلع مساوی و چهار زاویة قائمه میباشد.
دایره:
دایره شکلی مرکزی و درونگراست که ماهیتا متعادل میباشد و مرکزیتی برای اطراف و دوروبر خود بوجود میآورد. با قرار دادن دایره در مرکز یک محل کیفیت مرکزیت داشتن آن تشدید میشود. وقتی دایره با فرمهای راست با زاویهدار ترکیب گردد، یا عنصری در محیطش قرار گیرد حرکت دورانی آشکاری در آن ایجاد میشود.
مثلث
مثلث تعادل را القا میکند. مثلث هنگامی که بر یک ضلعش تکیه دارد شکل کاملا متعادلی است، و وقتی به طور سرازیر بر یکی از رئوس خود قرار میگیرد، یا ممکن است در حالت توازن بدون تعادل پایدار قرار گیرد یا ناپایدار باشد و منجر به افتادن به یک طرف شود.
1- آن اندک اختلاف در طول موج که موجب تغییر گسترده و نام رنگی به رنگ دیگر میشود. برای دید آدمی تا 150 پرده رنگ مرئی است (م)