دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 98 |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 811 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 159 |
پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری : بررسی سیستم بودجه بندی و ارائه مدل مناسب بودجه ریزی
این پایان نامه جهت ارائه در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت تدوین گردیده است . و شامل کلیه مباحث مورد نیاز پایان نامه ارشد این رشته می باشد.نمونه های مشابه این عنوان با قیمت های بسیار بالایی در اینترنت به فروش می رسد. فروشگاه ما این پایان نامه را با قیمت ناچیزی جهت استفاده دانشجویان عزیز در رابطه با منبع اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهند. حق مالکیت معنوی این اثر مربوط به نگارنده است. و فقط جهت استفاده از منابع اطلاعاتی و بالابردن سطح علمی شما در این سایت ارائه گردیده است.
فرمت فایل اصلی پایان نامه : PDF
حجم فایل : 876KB
تعداد کل صفحات : 158 صفحه
1-فهرست مطالب : 7 صفحه
2-چکیده :1صفحه
3-فصل 1: 14 صفحه
4-فصل 2 ( ادبیات تحقیق ، : 105 صفحه
5-فصل 3 (متدولوژی تحقیق ): 4 صفحه
6-فصل 4 ( تجزیه و تحلیل داده ها ) : 14صفحه
7-فصل 5 ( نتیجه گیری و پیشنهادات ): 6صفحه
8-فهرست منابع : 2 صفحه
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 62 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 183 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 106 |
بررسی فرهنگ سازمانی حاکم و شناسایی و شناخت ویژگیهای اصلی آن - تحقیق و پژوهش کارشناسی ارشد مدیریت توسعه منابع انسانی
فرمت فایل اصلی پایان نامه : doc
حجم فایل : 184 KB
تعداد کل صفحات : 106 صفحه
چکیده تحقیق و پژوهش
با بررسی روند تدریجی و تکاملی مدیریت امور کارکنان و اداره انسانی در دهههای 1970و1980م به نگرشی برخورد مینمائیم که مقوله فرهنگ را به عنوان عنصر اصلی در مباحث مدیریت منابع انسانی مطرح نمودند.
توجه به فرهنگ سازمانی به طور نسبی توسط متخصصان رفتار سازمانی مطرح شد، اما بستر اصلی آنرا باید در مطالعات تجربی سازمان یافت.
یکی از این نوع کارها، ارائه کتاب هنر مدیریت ژاپنی توسط پاسکال و آتوس میباشد. این مطالعه به راز موفقیت ژاپنیها بر مبنای خلق فرهنگ سازمانی قدرتمند که بین کارکنان، مدیران، و کارکنان به تعامل تأکید داشته و ناشی از علایق مشترک در کسب کمال سازمانی میباشد، اشاره دارد.
مطالعه دیگر کتاب در جستجوی کمال «پیترز و واترمن» می باشد. آنان به این نتیجه رسیدند که رهبر نه تنها جنبه های ملموس و منطقی سازمان نظیر ساختار و فنآوری را ایجاد میکند بلکه باید خالق ایدئولوژیها، عقاید، زبان، مراسم و شعائر باشد (سید جوادین، 1381، ص60-61). اهمیت فرهنگ تابد آنجاست که عنوان میکنند موفقیت هر عمل و رفتاری در سازمان بسته به همسویی آن با هنجارهای فرهنگی دارد، در غیر اینصورت محکوم به شکست است، در صورت عدم تطابق و سستی فرهنگ بایستی به تغییر ارزشهای آن همت گمارد. (ممیزاده، 1375، ص74)
این تحقیق بر آن است که با بررسی فرهنگ سازمانی حاکم و شناسایی و شناخت ویژگی های اصلی آن توجه مدیران را به بخش مهمی از سازمان که شامل جنبه های غیررسمی سازمان میباشدجلب نماید تا در برنامه ریزی ها و اداره موثر و کارای سازمان از این عنصر مهم و حیاتی غفلت نشود.
فهرست تحقیق و پژوهش
فهرست مطالب
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ..........................................................................
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه ............................................................. 2
2-1 عنوان تحقیق ...................................................................... 3
3-1 بیان مسئله تحقیق .......................................................... 3
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق ..................................................... 4
5-1 اهداف تحقیق ................................................................. 5
6-1 سؤالات تحقیق ................................................................ 6
7-1 متغیرهای عملیاتی تحقیق .................................................... 7
8-1 تعریف عملیاتی واژهها و مفاهیم ........................................... 9
9-1 قلمرو تحقیق ................................................................ 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
1-2 مقدمه ......................................................... 12
2-2 مفاهیم فرهنگ و فرهنگ سازمانی ...................................... 13
3-2 عناصر و مؤلفههای فرهنگ سازمانی .................................... 15
4-2 نحوه شکلگیری فرهنگها .............................................. 16
1-4-2 بنیانگذاران سازمان ................................................. 17
5-2 ابعاد معروف فرهنگ ..................................................... 17
6-2 عناصر اساسی فرهنگ سازمانی ........................................ 19
7-2 راههای شناسایی فرهنگ سازمانی ................................... 21
8-2 تکوین فرهنگ سازمانی ............................................... 23
9-2 انواع فرهنگ سازمانی (تقسیمبندیهای رایج فرهنگ سازمانی ) 24
1-9-2 فرهنگ حاکم و خرده فرهنگ .................................... 24
2-9-2 فرهنگ قوی و ضعیف ............................................ 26
3-9-2 فرهنگهای مثبت و منفی ....................................... 27
10-2 استراتژی و فرهنگ .............................................. 30
1-10-2 فرهنگ انعطافپذیری ....................................... 31
2-10-2 فرهنگ مأموریتی ............................................ 32
3-10-2 فرهنگ مشارکتی ............................................ 32
4-10-2 فرهنگ بوروکراتیک ........................................ 33
11-2 الگوهای اساسی تشریح فرهنگ سازمانی .................... 34
1-11-2 مدل پارسونز ................................................ 34
2-12-2 چارچوب اوشی .............................................. 34
3-13-2 شیوه پیترز و واترمن ..................................... 35
14-2مدیریت فرهنگ سازمان .................................... 35
15-2 تأثیر فرهنگ بر عملکرد و اثربخشی سازمان ............. 38
16-2 رابطه فرهنگ سازمانی با تواناییهای مدیریت .......... 39
17-2 تأثیر فرهنگ بر ساختار سازمانی ......................... 40
18-2 تأثیر فرهنگ سازمانی بر وظایف مدیریت .............. 41
19-2 فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی OD .............. 43
20-2 خلاصهای از تحقیق مشابه انجام شده در ارتباط تقریباً نزدیک با موضوع 43
فصل سوم: طرح تحقیق
1-3 مقدمه ...................................... 46
2-3 نوع روش تحقیق ......................................... 46
3-3 جامعه آماری .............................................. 46
4-3 حجم نمونه آماری ....................................... 47
5-3 چگونگی تدوین پرسشنامه .......................... 47
6-3 روائی و پایائی پرسشنامه .......................... 50
1-6-3 روائی .............................................. 50
2-6-3 پایائی .............................................. 50
1-2-6-3 پایائی سوالات مربوط به سنجش شاخص فرهنگ سازمانی 50
2-2-6-3 پایائی سوالات مربوط به سنجش جو سازمانی ..... 51
3-2-6-3 پایائی سوالات مربوط به سنجش آزمون شناخت سازمانی ........... 52
4-2-6-3 پایائی سوالات مربوط به سنجش آزمون سنجش قدرت مدیران ............53
7-3 شیوه جمعآوری اطلاعات ............................................. 54
8- 3 روش تجزیه و تحلیل داده ها ........................... 54
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
1-4 تجزیه و تحلیل توصیفی اطلاعات پرسشنامه ........... 56
1-1-4 توزیع فراوانی جنسیت کارکنان مورد مطالعه .............. 56
2-1-4 توزیع فراوانی تحصیلات کارکنان مورد مطالعه .......... 57
3-1-4 توزیع فراوانی رشته تحصیلی کارکنان مورد مطالعه 58
4-1-4 توزیع فراوانی پست سازمانی کارکنان مورد مطالعه . 59
5-1-4 توزیع فراوانی نوع بخش شغلی کارکنان مورد مطالعه .60
6-1-4 توزیع فراوانی وضعیت استخدام کارکنان مورد مطالعه ...61
7-1-4 توزیع فراوانی رده سنی کارکنان مورد مطالعه ................62
8-1-4 توزیع فراوانی سابقه خدمت کارکنان مورد مطالعه ..........63
2-4 تجزیه و تحلیل استنباطی پرسشنامه ..................64
1-2-4 توزیع پراکندگی هویت سازمانی .................64
2-2-4 توزیع پراکندگی تعهد گروهی ......................65
3-2-4 توزیع پراکندگی ترغیب و ثبات نظام اجتماعی .........66
4-2-4 توزیع پراکندگی شاخص جهتدهی به رفتار اجتماعی .......
5-2-4 توزیع پراکندگی شاخص ساختار کار .........68
6-2-4 توزیع پراکندگی شاخص مسئولیتپذیری ...............69
7-2-4 توزیع پراکندگی شاخص اعطای پاداشها و نظام ترفیع ................70
8-2-4 توزیع پراکندگی شاخص ریسک یا خطرپذیری .................71
9-2-4 توزیع پراکندگی شاخص صمیمیت .....................72
10-2-4 توزیع پراکندگی شاخص حمایت کار .................73
11-2-4 توزیع پراکندگی شاخص ضوابط و کنترل کار .......74
12-2-4 توزیع پراکندگی شاخص برخورد یا تعارض .......75
13-2-4 توزیع پراکندگی شاخص هویت سازمانی ........76
14-2-4 توزیع پراکندگی شاخص شناخت اهداف سازمان ..77
15-2-4 توزیع پراکندگی شاخص عملکرد سازمانی ...........78
16-2-4 توزیع پراکندگی شاخص نحوه رهبری و مدیریت .......79
17-2-4 توزیع پراکندگی شاخص قدرت مرجعی ..................80
18-2-4 توزیع پراکندگی شاخص قدرت تخصصی .........81
19-2-4 توزیع پراکندگی شاخص قدرت قانونی ............82
20-2-4 توزیع پراکندگی شاخص قدرت پاداش ............83
21-2-4 توزیع پراکندگی شاخص قدرت قهری .............84
3-4 آزمون فرضیات ............................................85
1-3-4 مقایسه شاخصهای عوامل فرهنگ سازمانی ........85
2-3-4 مقایسه نوع قدرت موجود در سازمان ...............86
3-3-4 مقایسه شاخصهای شناخت سازمانی ................86
4-3-4 مقایسه شاخصهای جو سازمانی .....................88
4-4 مقایسه فرهنگ سازمانی به لحاظ کلیه مؤلفهای مورد مطالعه 90
فصل پنجم: یافتهها و پیشنهادات
1-5 بحث و بررسی یافته ..........................92
الف) نتایج توصیف دادهها ..................................92
ب) نتایج تحلیل دادهها .....................................94
2-5 پیشنهادات ...........................................97
محدودیتهای تحقیق ...................................101
پیوست :
ضمائم .........................................................................
قسمتی از متن اصلی تحقیق و پژوهش
1-2- مقدمه
سالهاست که محققان و صاحب نظران در پی شناخت و شنا سایی یک متغیر سیستمی در سازمان بنام فرهنگ سازمانی می باشند. این متغیر به طور حتم در سازمان وجود دارد ولی آن را به راحتی نمیتوان تعریف نمود. اما افراد برای معرفی سازمان از عبارات و اصطلاحات و کلمههای مشابه استفاده میکنند ما این متغیر مهم و اساسی را فرهنگ سازمانی مینامیم. همانگونه که افراد دارای شخصیتهای متفاوت می باشند سازمان ها هم همانند انسان دارای ویژگیهایی است.
که این ویژگیها میتوانند به صورت صمیمی، خلاق، نوآور یا محافظه کار باشند براساس همین ویژگی میتوان نگرشها و رفتارهای کسانی را که درون این سازمانها هستند، پیش بینی نمود. (رابینز، 1380، ص371)
به بیان دیگر سازمان ها هم فرهنگهایی دارند که بر نوع رفتار اعضاء اثر میگذارد و یا نوع رفتار آنان را تعیین مینماید. اگر چه موضوع فرهنگ و نقش آن در هدایت جوامع از دیر باز مورد توجه جامعهشناسان قرار داشته اما موضوع فرهنگ سازمانی دیدگاهی جدید در عرصه دانش مدیریت است. تحقیق دانشمندان و صاحب نظران روی دلایل شکست و موفقیت سازمانها در طی دهههای گذشته بیانگر نقش عوامل غیر مادی و معنوی در موفقیت این سازمانها بوده است شرکتهای آی. بی. ام. سیرز، جنرال موتورز برای حل مسألهها و مشکلات خود کوشیدهاند تا فرهنگ حاکم بر سازمان را تغییر دهند و بدین وسیله موفقیت شرکت را تضمین نمایند. (دفت، 1378ص 393)
در این فصل برای شناخت فرهنگ سازمانی به بررسی ادبیات موضوع میپردازیم.
2-2 –مفاهیم فرهنگ و فرهنگ سازمانی:
فرهنگculture)) به معنای ارزش ها، هنجارها، سنتها، آداب و رسوم که این ویژگیها در جوامع انسانی متفاوت است. ما با فرهنگ به دنیا نمیآییم، بلکه در اجتماعی به دنیا می آییم که خود فرهنگش را به ما میآموزد. ما فرهنگ را از کسان دیگری که در اطراف ما یا در محیط هستند، یاد میگیریم. در واقع فرهنگ اکتسابی است و به وجوه مشترک انجام کار در یک جامعه خاص دلالت دارد. این وجوه عواملی چون نحوه تغذیه افراد، پوشش، احترام به یکدیگر و تربیت فرزند را در بر میگیرد. ترکیب این عوامل باعث میشود که مثلاً فرهنگ کانادا و پاکستان متمایز از انگلستان و الجزایر باشد.
هر چند استعمال فرهنگ در متون علمی جامعه شناسی و انسان شناسی امروز از وسعت و گستردگی بسیاری برخودار است، اما معانی جدید فرهنگ ( culture )با معانی پیشین آن ارتباط چندانی ندارد . واژه فرهنگ ریشه لاتین دارد و به معنای کشت و کار یا پرورش است و هنوز در اصطلاحات کشاورزی (Agriculture) و باغداری به همان معنا به کار می رود. در زبانهای رومانیایی و انگلیسی تا دیر زمانی واژه تمدن(civilizations) را به جای فرهنگ به کار میبردند و از آن، معنای پرورش، بهسازی، تهذیب، پیشرفت اجتماعی استنباط می کردند از نیمه قرن هجدهم، فرهنگ در مفهوم جدید آن به کار می رود.
نخستین تعریف جامع و علمی از فرهنگ را ادوارد بارنت تیلور در سال 1871م ارائه نمود. او در تعریف انسان شناختی خود از فرهنگ می نویسد:«فرهنگ یا تمدن در معنای وسیع قوم نگاریش عبارت است از کلیت در هم بافتهای شامل دانش، هنر، اخلاق، قانون، آداب و رسوم و هرگونه قابلیتها و عاداتی که به وسیله انسان به عنوان عضوی از جامعه کسب شده است. ( شریف زاده، 1377، ص11)
صاحب نظران رشته مدیریت در این مورد اتفاق نظر دارند که مقصود از فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود یک سیستم که اعضای آن دارای استنباط مشترک از آن هستند، از مجموعهای ویژگیهای اصلی تشکیل شده است که سازمان به آنها ارج مینهد و برای آنها ارزش قائل است. فرهنگ سازمانی یک واژه توصیفی است.
در تحقیقاتی که روی فرهنگ سازمانی انجام شده، محققان کوشیدهاند، دریابند که افراد از چه زاویهای به سازمان خود نگاه می کنند: آیا هدفها و عملکرد های مورد انتظار روشن و مشخص هستند؟ آیا سازمان به خلاقیت و نوعآوری ارج می نهد و به آن پاداش متناسب میدهد؟ و آیا پدیده تعارض را سرکوب میکند؟
برعکس به هنگام سنجش رضایت شغلی سعی می شود تا واکنش فرد نسبت به محیط سازمانی سنجیده شود و به نوع احساساتی مربوط میشود که افراد نسبت به انتظارات سازمان، شیوههای پرداخت پاداش، روش های دست یازیدن به پدیده تعارض و از این قبیل چیزها دارند. اگر چه این دو پدیده وجوه مشترکی دارند، ولی باید همواره به یاد داشت که عبارت فرهنگ سازمانی یک واژه توصیفی است، در حالی که در مورد رضایت شغلی مساله ارزیابی مطرح است.( رابینز، 1380، صفحات372- 373 )
فهرست منابع تحقیق و پژوهش
1- ایرانزاده، سلیمان «مدیریت فرهنگ سازمانی» (تبریز، چاپ اول، 1377)
2- الوانی، سید مهدی «آیینها و رسوم سازمانی، طریقی در شناخت فرهنگ سازمانی» (مدیریت و توسعه، شماره 1، تابستان 1378).
3- ایرانزاده، سلیمان «تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایندهای مدیریت» (اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره 148-147، آذرماه 1378).
4- استیفن، پیرابینز «رفتار سازمانی»، مترجم، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، (تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ چهارم، 1380).
5- الفقیه، مهدی «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی» (پایاننامه کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، 1382).
6- جانآر، شرمرهورن، جمیزجی، وهانت، ریچاردان، ازبورن، «مدیریت رفتار سازمانی» ترجمه مهدی ایراننژاد پاریزی، محمد علی بابایی زکلیکی، محمدعلی سبحاناللهی، چاپ دوم، (مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، شهریور 1379).
7- ریچارد، ال. دفت «مبانی تئوری و طراحی سازمان» مترجم، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، (تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، 1378).
8- زارعی متین، حسن «مدیریت فرهنگ سازمانی»، زمینه، (شماره 51، 52، مهر و آبال 1374).
9- سیدجوادین، سیدرضا «مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان» (تهران، نشر نگاه دانش، چاپ اول، 1375).
10- ساعتچی، محمود «روانشناسی کاربردی برای مدیران» (تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ چهارم، 1377).
11- ساعتچی، محمود «روان شناسی بهرهوری» (تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ دوم، 1376).
12- شریفزاده، فتاح، کاظمی، مهدی، «مدیریت و فرهنگ سازمانی» (تهران، نشر قومس، چاپ اول، 1377).
13- صدفی، ذبیحاله، بابائی، سکینه «تکنیکهای خاص تحقیق» (تهران).
14- طوسی، محمدعلی «فرهنگ سازمانی» (تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول، 1376).
15- عطافر، علی «فرهنگ سازمانی و نحوه ایجاد و تحول در آن» (مقاله ارائه شده به سمینار فرهنگ کار، اصفهان، 1377).
16- فراهانی، تقی «بررسی فرهنگهای مختلف در شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان» (پایان نامه کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، 1379).
17- ممیزاده، جعفر «توسعه سازمان» (تهران، انتشارات روایت، چاپ اول، 1375).
18- مقیمی، سید محمد «سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی» (تهران، نشر ترمه، چاپ اول، 1377).
دسته بندی | علوم تربیتی |
بازدید ها | 161 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 88 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 108 |
چکیده ۵
مقدمه ۷
بیان مسأله ۸
سؤال مسئله ۹
اهمیت و ضرورت تحقیق ۹
اهداف تحقیق ۱۰
فرضیه تحقیق ۱۰
تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم ۱۱
پیشینه وادبیات تحقیق ۱۲
مقدمه ۱۳
تعریف خشم ۱۴
علل و ریشه های خشم ۱۴
علل شخصیتی ۱۶
تظاهرات خشم ۱۷
عملکردهای رایج پیرامون خشم ۱۸
علل بروز پرخاشگری ۱۸
۱-خشونت خانوادگی ۱۹
۲-گسستگی کانون خانواده ۱۹
۳-وجود تضاد در دستورهای والدین ۲۰
۴-ناهماهنگی در پی گیری یک روش تربیتی ۲۰
۵-فشار روانی (استرس ) ۲۱
۶-عدم تشویق رفتارهای مناسب ۲۱
۷-تشویق رفتارهای نامناسب ۲۲
۸-اختلاف والدین ۲۲
۹-کمبود محبت ۲۳
۱۰_ تنبیه و سهل گیری ۲۴
والدین و کودکان پرخاشگر ۲۵
چرا کودک پرخاشگر می شود ۲۶
تربیت منفی والدین ۲۷
تربیت مثبت والدین ۲۸
راه کارهای مناسب کاهش خشم ۳۰
نتیجه گیری ۳۲
عوامل موثر بر پرخاشگری و ناسازگاری ۳۳
۱-عوامل خانوادگی ۳۳
۲-خستگی ۳۴
عوامل اجتماعی ۳۴
عوامل آموزشی ۳۵
عصبانیت ۳۶
احساس گناه ۳۶
نارضایتی ۳۷
بی کفایتی ۳۷
غمزدگی و افسردگی ۳۸
قربانی بودن ۳۸
احساس در دام بودن ۳۹
درگیر بودن ۳۹
توصیه های مهم برای کاستن ناسازگاری و پرخاشگری کودکان ۴۰
مجازات نمادین ۴۰
مقررات و انتظارات را مشخص و روشن بیان کنید ۴۱
چگونه تنبیه کنید ۴۲
با طفل جر و بحث نکنید و چانه نزنید ۴۳
جدی باشید ۴۵
به جای این باید جدی باشید ۴۵
زیاده از حد گوش نکنید ۴۶
منطقی باشید ۴۷
یک رای و محکم باشید ۴۷
روشهای مجازات ۴۸
تعریف پرخاشگری ۵۱
انواع پرخاشگری ۵۳
علل و انگیزه های پرخاشگری ۵۶
۱-نظریة زیستی پرخاشگری ۵۶
کروموزومهای جنسی و پرخاشگری ۵۸
بلوغ جنسی و پرخاشگری ۵۹
۲٫ نظریة ناکامی – پرخاشگری ۶۰
درستی و نا درستی نظریه ناکامی – پرخاشگری ۶۱
۳٫ نظریة یادگیری اجتماعی ۶۲
پرخاشگری چگونه یاد گرفته می شود ؟ ۶۶
نقش رسانه ها ی گروهی و فیلمهای تلویزیونی در آموزش پرخاشگری ۶۷
آیا پرخاشگری همواره زیان آور است یا فایده هایی نیز دارد ؟ ۶۹
کنترل پرخاشگری ۷۱
از خود بیگانگی انسان امروز ۷۲
جامعه مورد مطالعه ۷۴
حجم نمونه ۷۴
روش نمونه گیری ۷۴
ابزار اندازه گیری تحقیق ۷۴
روش آماری مربوط به زمینه ۷۵
روش تحقیق ۷۶
یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها ۷۷
بحث و نتیجه گیری ۸۵
محدودیت ها ۸۶
پیشنهادات ۸۷
منابع و مآخذ ۸۸
- آزاد – حسین – آسیب روانی – انتشارات رشد تهران ۱۳۸۴
- بهادری – احمد – نظریه های روان درمانی – انتشارات باران تهران ۱۳۸۵
- پوررجبلی – مصطفی – پرخاشگری و کودکان – انتشارات نور تهران ۱۳۸۴
- سعیدی راد – بهمن – اختلالات روانی –انتشارات راهبرتهران۱۳۸۳
- ستوده- هدایت الله- روان شناسی اجتماعی – انتشارات بهارتهران۱۳۸۵
- شاملو- سعید-سلامت روانی- انتشارات ارجمند- تهران۱۳۸۴
- شعاری نژاد-علی اکبر- روان شناسی رشد-انتشارات ارسبادان تهران ۱۳۸۵
- رحیمیان – حوریه بانو – پرخاشگری و روشهای درمانی – انتشارات سحت –تهران ۱۳۸۵
- دعوی نژاد – بهادر – اختلالات رفتاری- انتشارات فرهنگیان – تهران ۱۳۸۵
- محمدی – سید یحیی – نظریه های روان درمانی – انتشارات سحت –تهران ۱۳۸۶
- ی – منیره – پرخاشگری – انتشارات – تهران ۱۳۸۳
- لطف آبادی – حسین- (۱۳۸۵) . روان شناسی شخصیت، تهران، انتشارات نور
- نوروزی- ابراهیم- (۱۳۸۳) پرخاشگری و راهکارهای آن، تهران، انتشارات بهار.
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان شهرستان قزوین است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از اینکه بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و همین طور بین پرخاشگری دانش آموزان ضعیف و دانش آموزان ممتاز تفاوت وجود دارد و همین بین پرخاشگری مقاطع دوم و چهارو سوم و پنجم تفاوت وجود دارد که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان است که ۹۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و جهت سنجش فرضیه ها از روش آماری t متغییر مستقل و ضریب بهم بستگی استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابه معنی داری وجود دارد و همین طور بین پرخاشگری دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت وجود ندارد.
هر کودکی وقتی بداند که والدین او به آنچه می گویند عمل می کنند بهتر رفتار خواهد کرد . رفتار به خصوصی که انجام آن مجاز نیست باید با ترتیب به خصوصی دنبال شود مقررات شما باید روشن و فهم آنها ساده باشد .در این صورت کودک شما می داند که توقعات شما چیست و چه مقرر شده است شما تا به حال روی مقررات اولیه مصمم شده اید و آنها را با سادگی و واقع بینی با طفل خود در میان گذاشته اید . قانون تازه ای در خانه مقرر شده است از حالا به بعد تو اجازه نداری که کسی را کتک بزنی و اگر این کار را تکرار کنی با حبس شدن در اتاقت مجازات خواهی شد که پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی – اجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است . برخی سپده دم تاریخ را با بیان قتل هابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند . کواکسلی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد : از ۵۶۰۰ سال قبل تا امروز بشر فقط ۲۹۲ سال در صلح و صفا گذرانیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است . پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یادگیری باشد آنچه در این تعریف حائز اهمیت است ، قصد و نیت رفتار کننده است : یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر پرخاشگری نیست مثلاً اگر توپ فوتبال سهواً به بازیکن دیگر اصابت کند ، پرخاشگری نیست اما اگر فردی مخصوصاً بازیکنان را با پا بزند، هل بدهد ، تنه بزند و یا فحاشی کند ، پرخاشگری است . قدیمی ترین علت شناخته شده برای پرخاشگری حول محور این نظریه می چرخد که انساتها از نظر ماهیت زیست شناختی برای پرخاشگر برنامه ریزی شده اند و نخستین و معروفترین نظریه در این باره مربوط به زیگموند فروید را می توان نام برد فروید کلیه اعمال آدمی را با دو غریزه زندگی و مرگ تحلیل می کند و می گوید غریزه مرگ هم باید به شکلی تخلیه شود ( ستوده – ۲۲۱ سال ۳۸۵ )
زیست شناسان بر این باورند بیشترین تغییراتی که هنگام پرخاشگری در بدن و اعمال آن روی می دهد ، همانهایی که هنگام به کار افتادن امیال جنسی به وقوع می پیوندد در واقع باید گفت که همانطور که میل جنسی ، جانور نر را به جنب و جوش می اندازد ” او را متجاوز ” تند یا پرخاشگر می سازد ، انسان هم از این قاعده مستثنی نیست البته پرخاشگری انسان در این مورد غالباً با نوازش و نرمش اثر بهتری دارد و اینکه آیا پرخاشگری پاسخی به نا کامی است به باور جان دالسر و همکارانش ، پرخاشگری همیشه پیامد نا کامی است و ناکامی همیشه منجر به پرخاشگری می شود هیچ یک نمی توانند بدون دیگری صورت گیرند و هر چیزی که مانع رسیدن به هدف شود نا کامی را سبب می گردد و گاهی محیط مدرسه و محل آموزشی می تواند تاثیر بسزایی در پرخاشگری کودک داشته باشد و گاهی هم روابط نا درست والدین و روحیه ستیزه جویی در بین والدین تاثیر منفی بر روی دانش آموزان می گذارد و این باعث می شود که حتی در پیشرفت تحصیلی و در رسیدن به موفقیت تحصیلی تاثیر منفی بگذارد. و افراد ناکام همیشه با کلمات یا رفتار پرخاشگرانه واکنش نشان نمی دهند ؛ بلکه افرادی طیف وسیعی از واکنشها را نسبت به نا کامی از خود بروز می دهند
آیا بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بر خلاف آنچه در بادی امر به نظر می رسد ، پرخاشگری همیشه ناپسند و زیان آور نیست بلکه اگر از حد اعتدال خارج نشود و هدف آن تسلط بر مشکلات زندگی و ترقی و تعالی و آسایش آدمی باشد ، نه تنها سودمند است بلکه ضرورت نیز دارد البته اشکال بزرگی در این جا وجود دارد این است که نمی توان میان پرخاشگری ناپسند و زیان آور و آنهایی که برای زندگی ضرورت دارد و سودمند است ، حری معین کرد و خط فاصلی کشید ولی در عین حال نشان می دهد که انگیزه ای او را به سوی استقلال ، که جزء ضروری و با ارزش رشد است رهبری کند بلکه اعمال آدمی را با دو غریزه زندگی و مرگ تحلیل می کند می گوید غریزه مرگ هم باید به شکلی تخلیه شود یا به بیرون به صورت پرخاشگری و دیگر و یا به درون به صورت اعمال خود تخریبی و خودکشی و به همین دلیل امید است با ارائه پژوهشهای انجام شده بتوانیم از میزان پرخاشگری والدین کاسته تا تأثیر منفی بر روی دانش آموزان دارد ننماید.
هدف از تحقیق حاضر عبارتند از بررسی پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جزء اول دبستان است و اینکه آیا پرخاشگری والدین می تواند در پیشرفت تحصیلی نقشی داشته باشد یا نه و آیا روابط والدین با فرزندان خود باید شده و سنجیده باشد یا نه و از طرف دیگر آیا پرخاشگری در بین دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با هم متفاوت است یا نه به این صورت که هر چقدر سن دانش آموزان بالا می رود پرخاشگری هم بیشتر می شود.
بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد .
پرخاشگری در بین دانش آموزان مقطع دوم ابتدایی بیشتر از مقطع پنجم ابتدایی است.
پرخاشگری در بین دانش آموزان مقطع سوم ابتدایی بیشتر از مقطع چهارم ابتدایی است
پرخاشگری در بین دانش آموزان ضعیف بیشتر از دانش آموزان ممتاز است .
متغییر مساله تحقیق
پرخاشگری متغییر وابسته
پیشرفت تحصیلی متغیر مستقل
دانش آموزان مقطع دوم و سوم و چهارم و پنجم : متغییر کنترل شده
پرخاشگری عبارتند از صدمه زدن به خود یا گیری باشدو آنچه حائز اهمیت است ، قصد ونیت رفتارکننده یعنی آسیب رسانیدن و رفتاری که به دیگران آسیب می رساند و به معنی در لغت به معنای ستیزه و تندی کردن آمده و معادل انگلیسی آن Aggression است اما در اصطلاح یک واکنش عمومی و پدیده نابهنجار اجتماعی است که به قصد آزار کسی یا آسیب رساندن به چیزی ابراز می شود. و در کل یک رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد و عمد به منظور صدمه زدن به دیگری انجام پذیرد.
و بالاخره عبارتند از نمره آزمودنی که از آزمون پرخاشگری بدست آورده است .
پیشرفت تحصیلی عبارتند از مؤفقیت و عرصه های آموزشی و تحصیلی دانش آموزان که جمع نمرات بدست آمده در یک سال تحصیلی به عنوان معدل یا میانگین به حساب می اید که در صورت مؤفقیت به آن پیشرفت تحصیلی در حد بالا عنوان می شود .
” پرخاشگری ” در لغت به معنای ستیزه و تندی کردن آمده [۱]و معادل آن در زبان انگلیسی واژه Aggression است [۲] اما در اصطلاح روان شناسی پرخاشگری یک واکنش عمومی و پدیده نابهنجار اجتماعی است که به قصد آزار کسی یا آسیب رساندن به چیزی ابزار می شود.[۳] آن چه در این تعریف حائز اهمیت است قصد و نیت رفتار کننده می باشد یعنی یک رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد و عمد ، به منظور صدمه زدن به دیگری انجام پذیرد . [۴]
بنابراین پرخاشگری به فردی اطلاق می شود که تمایل به حمله کردن و مبارزه طلبی دارد . [۵]صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی در مورد پرخاشگری به دو دسته تقسیم شده اند : فروید ( واضع مکتب روانکاوی ) و لورنز (Lornez - جانور شناس اتریشی ) و گروهی دیگر آن را یک رفتار دفاعی آموخته شده و اکتسابی می دانند همچون بندورا (Bandura ) اما محققان با در نظر گرفتن جنبه های مختلف این قضیه به دو نتیجه گیری دست یافته اند :
۱- پرخاشگری نتیجه تعامل پیچیده بین تمایلات و پاسخ های آموخته شده است .
۲- پرخاشگری در انسان ، حتی اگر هم ذاتی باشد ، به شدت تحت تاثیر عوامل اجتماعی قرار دارد . [۶]
این دیده هنگامی بروز می کند که کودک یا نوجوان در رسیدن به هدف خود به مانع برخورد کند و نتواند به آسانی و آرامی آن را از بین برد [۷] بنابراین رفتار و عملکرد خود را به صورت : ایجاد مزاحمت برای دیگران ، جنگ و ستیز با همسالان بر هم زدن محیط ، خراب کردن اشیا و وسایل دیگران و .. . بروز می کند .[۸]
خشم بنابر تعریف برانگیخته شدن عواطف جریحه دار شده است . اگر چه نقطه آغاز این برانگیختی عواطف و احساسات ماست اما دامنه تاثیر آن به فکر و بدن ما نیز سرایت می کند . به عبارت دیگر خشم همه ابعاد وجود ما را در بر می گیرد.
علل فیزیکی : عدم تعادل هورمونی می توند منجر به خشم شود . پر کاری غده تیروئید و ترشح بیش از حر هورمون تیرکسی از عوامل رایج بروز خشم و عصبیت است . خانم ها در دوران قاعدگی به غلت بر هم خوردن تعادل هورمونی در معرض عصبانیت قرار می گیرند . ازجمله عوامل دیگر رایج می توان به خستگی اشاره کرد . هر چه سطح خستگی شخص بیشتر باشد امکان تجلی خشم فراتر می رود .
شایان ذکر است زیگموند فروید خشم را یکی از گرایشات (Drive ) ذاتی می داند. برای فروید خشم جزیی از تار و پود وجود ماست . ما همانگونه که در حالت طبیعی با دست و پا به دنیا می آییم با خشم نیز زاده می شویم .
تحقیقی که به این بخش از مقاله اختصاص یافته است،تمرکز ویژهایی بر خشونت در تلویزیون و بازیهای ویدئویی خواهد داشت.تقریباً این تحقیق صرفاً درخصوص بازیهای اینترنتی خشونتآمیز وتأثیر ناشی از آن برکودکان به عمل آمد،اما اگر شخص ماهیت تعاملی(برهم کنشی)این بازیها را در نظر گیرد،صرفاً ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد.مطالعه کلیدی نشان دادکه ارتباط میان خشونت در رسانهها توسط شخصی بنام دکتر ارون (Eron) ارائه گردیده است.وی گروهی از افراد جوان را برای مدت ۲۲سال مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه دست یافت که افرادی که بیشتر به تلویزیون تماشا می کنند در سن هشت سالگی قریب به یقین خشن بوده،در سن۳۰ سالگی،مرتکب جنایات هولناک بیشتری شده و درهنگام مشروب خواری پرخاشگرتر و تهاجمیتر بوده و کودکان خود را بطور بیرحمانهتری نسبت به دیگران تنبیه مینمایند.با انجام تحقیقات دیگر،مطالعات دکتر ارون(Eron)تکرار گردیده و نتایج مشابه به دست آمد.طی تحقیقات بعدی،برندن سنتروال(Brandon Centerwall)،جنایتکاران جوان محکوم به زندان را که مرتکب جرائم خشونت آمیز شده بودند را مورد مطالعه اجمالی قرار داد.
تحقیقی که به این بخش از مقاله اختصاص یافته است،تمرکز ویژهایی بر خشونت در تلویزیون و بازیهای ویدئویی خواهد داشت.تقریباً این تحقیق صرفاً درخصوص بازیهای اینترنتی خشونتآمیز وتأثیر ناشی از آن برکودکان به عمل آمد،اما اگر شخص ماهیت تعاملی(برهم کنشی)این بازیها را در نظر گیرد،صرفاً ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد.مطالعه کلیدی نشان دادکه ارتباط میان خشونت در رسانهها توسط شخصی بنام دکتر ارون (Eron) ارائه گردیده است.وی گروهی از افراد جوان را برای مدت ۲۲سال مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه دست یافت که افرادی که بیشتر به تلویزیون تماشا می کنند در سن هشت سالگی قریب به یقین خشن بوده،در سن۳۰ سالگی،مرتکب جنایات هولناک بیشتری شده و درهنگام مشروب خواری پرخاشگرتر و تهاجمیتر بوده و کودکان خود را بطور بیرحمانهتری نسبت به دیگران تنبیه مینمایند.با انجام تحقیقات دیگر،مطالعات دکتر ارون(Eron)تکرار گردیده و نتایج مشابه به دست آمد.طی تحقیقات بعدی،برندن سنتروال(Brandon Centerwall)،جنایتکاران جوان محکوم به زندان را که مرتکب جرائم خشونت آمیز شده بودند را مورد مطالعه اجمالی قرار داد.
[۱] – معین ، ۱۳۷۱ ، ج۱ ، ص ۷۲۷
[۲] -براهنی ، ۱۳۸۴ف ص۴۲
[۳] - هنری ماسن ، ۱۳۷۳ ، ترجمه یاسایی ، ص ۴۲۶
[۴] - کریمی ، ۱۳۸۰ ،ص ۲۰۶
[۵] - فرقانی رئیسی ، ۱۳۸۲، ص ۸۱
[۶] - کریمی ، ۱۳۸۰ ، ص ۲۱۳
[۷] – شعاری نژاد ، ۱۳۷۳ ، ص ۴۵۰
[۸] – نجاتی ، ۱۳۷۲ ، ص ۳۲۱
دسته بندی | فیزیک |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1257 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 147 |
لیزر ... از اعجازآمیزترین موهبتهای طبیعت است که برای مصارف گوناگون سودمند است. پلینی، تاریخ طبیعی، جلد 22. ص 49 (قرن اول میلادی)
برداشت از نوشتههای پلینی بزرگ:
لیزر در دوران تمدن یونان ـ روم
در دوران تمدن یونان ـ روم (تقریباً از قرن ششم پیش از میلاد تا قرن دوم میلاد) لیزر بخوبی شناخته شده و مشهور بود. گیاهی خودرو بود (احتمالاً از رده گیاهان چتری) که در ناحیه وسیعی در اطراف سیرن (لیبی امروز) میرویید. گاهی هم «لیزر پیتیوم» نامیده میشد و به علت خواص اعجازگرش آن را هدیهای از جانب خداوند میدانستند. این گیاه برای درمان بسیاری از بیماریها از ذاتالریه گرفته تا بسیاری از بیماریهای واگیردار به کار میرفت. پادزهر مؤثری بود برای مارزدگی، عقرب زدگی و نیش پیکانهای زهرآلود دشمن از طعم لذیزش به عنوان چاشنی عالی در بهترین آشپزیها استفاده میشد. این گیاه آنچنان پرارزش بود که منبع اصلی سعادت سیرنیها به حساب میآمد و به یونان و روم صادر میشد. در مدت استیلامی رومیها تنها خراجی که سیرینها به روم میدادند این گیاه بودکه همراه با شمشهای طلا در خزانهها نگهداری میشد. شاید بهترین گواه ارزش لیزر در آن روزگار نقش بر جام مشهور آرکسیلائو (که اکنون در موزه سیرن است.) باشد که باربران را در حال بار کردن لیزر در کشتی تحت سرپرستی شاه آرکسیلائو نشان میدهد، هم یونانیها و هم رومیها بسیار کوشیدند که بتوانند لیزر را در نقاط مختلف «آپولیا» و «آیونا» (در قسمت جنوبی ایتالیا) به کشت بنشانند. نتیجه آن شد که لیزر بیشتر و بیشتر کمیاب شد و به نظر میرسد که در حوالی قرن دوم میلادی کاملاً از میان رفت. از آن زمان تا به حال علیرغم کوششهای بسیار کسی موفق نشد که لیزر را در صحراهای جنوبی سیرن پیدا کند و بدین ترتیب لیزر به صورت گنجینه گمشده تمدن یونان-روم درآمد.
لیزر ... از اعجازآمیزترین موهبتهای طبیعت است که برای مصارف گوناگون سودمند است. پلینی، تاریخ طبیعی، جلد 22. ص 49 (قرن اول میلادی)
برداشت از نوشتههای پلینی بزرگ:
لیزر در دوران تمدن یونان ـ روم
در دوران تمدن یونان ـ روم (تقریباً از قرن ششم پیش از میلاد تا قرن دوم میلاد) لیزر بخوبی شناخته شده و مشهور بود. گیاهی خودرو بود (احتمالاً از رده گیاهان چتری) که در ناحیه وسیعی در اطراف سیرن (لیبی امروز) میرویید. گاهی هم «لیزر پیتیوم» نامیده میشد و به علت خواص اعجازگرش آن را هدیهای از جانب خداوند میدانستند. این گیاه برای درمان بسیاری از بیماریها از ذاتالریه گرفته تا بسیاری از بیماریهای واگیردار به کار میرفت. پادزهر مؤثری بود برای مارزدگی، عقرب زدگی و نیش پیکانهای زهرآلود دشمن از طعم لذیزش به عنوان چاشنی عالی در بهترین آشپزیها استفاده میشد. این گیاه آنچنان پرارزش بود که منبع اصلی سعادت سیرنیها به حساب میآمد و به یونان و روم صادر میشد. در مدت استیلامی رومیها تنها خراجی که سیرینها به روم میدادند این گیاه بودکه همراه با شمشهای طلا در خزانهها نگهداری میشد. شاید بهترین گواه ارزش لیزر در آن روزگار نقش بر جام مشهور آرکسیلائو (که اکنون در موزه سیرن است.) باشد که باربران را در حال بار کردن لیزر در کشتی تحت سرپرستی شاه آرکسیلائو نشان میدهد، هم یونانیها و هم رومیها بسیار کوشیدند که بتوانند لیزر را در نقاط مختلف «آپولیا» و «آیونا» (در قسمت جنوبی ایتالیا) به کشت بنشانند. نتیجه آن شد که لیزر بیشتر و بیشتر کمیاب شد و به نظر میرسد که در حوالی قرن دوم میلادی کاملاً از میان رفت. از آن زمان تا به حال علیرغم کوششهای بسیار کسی موفق نشد که لیزر را در صحراهای جنوبی سیرن پیدا کند و بدین ترتیب لیزر به صورت گنجینه گمشده تمدن یونان-روم درآمد.
از زمان ابداع نخستین لیزر توسط maiman در 1960 ، کاربرد های متنوع لیزر در شاخه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. جراحی لیزری قطعا ار مهمترین این کارها و یکی از برجسته ترین تحولات در پزشکی قرن حاضر به شمار می آید. در واقع می توان گفت که انواع گوناگون لیزر ها به عنوان ابزار بی رقیبی در پزشکی نوین مطرح گردیده اند . دو دهه پیش کاربرد های بالینی لیزر فقط به شاخه چشم پزشکی محمدود می شد و از جمله جالب ترین جراحی های لیزری که امروزه نیز به طور گسترده ای متداول است به کار گیری لیزر یونی ارگون در درمان جدا شدگی شبکیه چشم می باشد. اما در حال حاضر به جرت می توان گفت که لیزر به تمامی شاخه های پزشکی رسوخ کرده و گسترش چشم گیری داشته است. این امر به دلیل گوناگونی سیستم های لیزری موجود ، تنوع پارامتر های فیزیکی و نیز اشتیاق شدید برخی گروه ها پژوهشی بوده است که بدین ترتیب تقریبا تمامی شاخه های جراحی در به کار گیری لیزر ها حمت گمارده اند . البته در برخی موارد به ویژه در شاخه ی موسوم بر انگیزش بیولوژیک ، پژوهشگران سمت گیری مناسبی را اتخاذ نکرده بودند و با سعی فراوان به چاپ مقالات بیشتر اهتمام می ورزیدند و تولید کنندگان برخی از سیستم های لیزری نیز به منظور سود بیشتر به تبلیغ محصولات خود می پرداختند اما سر انجام در یافتند که برخی از این سیستم ها دارای کارایی مناسب نیستند اما از سوی دیگر بسیاری از روش های لیزری که با یاری دانشمندان توسعه یافته است در عمل نیز ثمر بخش بوده اند . در حال باید همواره توجه داشت که این روش های درمانی به وسیله ی دیگر محققان نیز تایید شد و نتایج تحقیقات با ارئه مدارک مستدل در ژورنالهای معتبر علمی انتشار یابد . علاوه بر روش ها ی متداول معالجه لیزری ، امروزه برخی تکنیک های تشخیصی جالب نیز به مجموعه کاربرد ها افزوده شده است. در اواخر دهه 60 میلادی لیزر ها در شاخه های دیگر پزشکی نیز وارد شدند و امروزه مجموعه ای بزرگ از روش های لیزری در سرتاسر جهان به کار گرفته می شود اغلب آن ها به خانواده موسوم به « جراحی با حداقل اثر تهاجمی » تعلق دارند که به معنای جراحی بدون تماس و با کمترین میزان خون ریزی است . دو ویژگی فوق ، باعث شده تا لیزر به عنوان یک تیغ جراحی منحصر به فرد و وسیله کمک در مانی ارزشمندی مطرح شود . بسیاری از بیماران و همچنین جراحان ، لیزر را به مثابه ابزاری شگفت انگیز باور داشته اند که البته این ممکن است تا حدی گمراه کننده باشد و همواره لیزر نتواند خواسته های غیر عهادی یا بلند پروازانه ما را بر آورده سازد. باید توجه داشت که همیشه به داوری دقیقی در مورد پیشرفت های نوین لیزری نیازمندیم و به صرف گزارش هایی که در مورد معالجه با لیزر منتشر می شود نمی توادن ارزش درمانی آن را تضمین کرد، مگر آن که مطالعات مستقل نیز به ارزیابی و تایید مجدد آن بپردازد. یک نوع بر همکنش لیزری ممکن است در درمان نوعی بیماری به کار آید. اما همان اثر در معالجه بیماری دیگر فاجعه آمیز باشد . به عنوان مثال گرم کردن بافت سرطانی توسط پرتو دهی لیزر می تواند به مرگ نسوج ( نگروزه شدن ) تومور سرطانی منجر گردد که مورد نظر ماست. اما به کار گیری همین پارامتر های لیزری به منظور انعقاد شبکیه ای به ایجاد سوختگی در شبکیه و نا بینایی بازگشت ناپذیر منجر می گردد . آثار حرارتی در دمای بیش از c60 درجه منجر به ایجاد صدمات بازگشت ناپذیر می گردند. سیستم های لیزری به 2 دسته لیزر های موج پیوسته و لیزر های پالسی تقسیم بندی شده اند اغلب لیزر های گازی و برخی لیزر های حالت جامد به گروه اول تعلق دارند ، حال آن که خانواده لیزر ها پالسی عمدتا ً شامل لیزر های دیگر حالت جامد، اگزایمر و لیزر های رنگینه ای است.
دسته بندی | روانشناسی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 96 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 69 |
زندگی آدمی ازبدوتولد تامرگ مجموعه مبارزات باطبیعت است منتهی درهرمرحله ای ودرهرموردی به نحو مخصوص انجام می گیرد.بشردرطول زندگی بارویدادهای زیادی برخوردمی کندکه باعث بروز برخی مسائل روانی وجسمی می گرددوبدین سبب است که بهداشت روانی جامعه راتهدیدمی کندالبته هرچنداین عوامل چاشنی زندگی است ولی هیچ کس نمی تواندبدون آن زندگی کند.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با سلامت روانی دربین دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد.نمونه موردمطالعه پژوهش حاضر 80 نفر(40دخترو40پسر)بودکه ازدانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان پارس اباد مغان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزارمورداستفاده دراین تحقیق پرسشنامه شخصیتی نئووپرسشنامه سلامت روان بودکه پس ازجمع آوری اطلاعات فرضیه های چهارگانه تحقیق با استفاده ازروش آماری ضریب همبستگی پیرسون وآزمون T موردآزمون قرارگرفت ونتیجه نشان دادکه بین ویژگی شخصیتی روان نژندی ،برونگرایی،دلپذیربودن وسلامت روان رابطه معناداری وجود ندارد.همچنین نتیجه تحقیق نشان دادکه بین سلامت روانی دختران وپسران تفاوت معناداری وجود ندارد.