دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 58 |
1ـ مواد افزودنی بتن
«مواد افزودنی بتن»
چکیده:
با وجود آنکه مواد افزودنی مثل اجزای تشکیل دهندة بتن مثل سیمان، ماسه و آب جزء اجزای اصلی نباشد ولی به مقدار زیادی در بتن استفاده می شود. لذا جزء اجزای مهم بوده و کمتر می توان از آن چشم پوشی کرد.
معمولاً بجای آنکه از یک سیمان بخصوصی که تمامی خواص مورد نظر ما را در خود تأمین کند، استفاده از یک سیمان معمولی که در آن مواد افزودنی بکار رفته باشد. «موادی که بتواند خواستة ما را برآورده کنند» ترجیح داده می شود.
به عبارت دیگر، بهترین و تها راه ممکن برای رسیدن به بتنی با شرایط ایده آل استفاه از مواد افزودنی مناسب می باشد.
واژه های کلیدی:
سیمان، بتن، مواد افزودنی، آب، استاندارد ASTM، استاندارد BS، گیرش کندگیرکننده، تسریع کننده، روان کننده، فوق روان کننده، کلرید کلسیم.
2ـ مواد افزودنی بتن
مقدمه:
«علت رشد زیاد کاربرد مواد افزودنی آن است که این مواد قادرند امتیازات فیزیکی و اقتصادی قابل ملاحظه ای برای بتن ایجاد نمایند. این امتیازات شامل بوجود آمدن امکان کاربرد بتن در شرایطی که پیش از آن مشکلات قابل توجه یا حتی غیرقابل حل وجود داشت نیز می گردد. مواد افزودنی همچنین امکان استفاده از گسترة وسیع تری از مواد متشکله در مخلوط بتن را بوجود می آورند و در حالیکه مواد افزودنی همیشه ارزان قیمت نمی باشند. ولی اجباراً باعث هزینه های اضافی نمی گردند، زیرا کاربرد آنها می تواند منجر به صرفه جویی اقتصادی گردد.»
«آدام نویل، ترجمة کامران مالکی، 1370، ص 295» «در عمل مواد افزودنی بصورت محصولات تجاری عرضه می شوند و در بعضی موارد، بروشورهای تبلیغاتی حاوی ادعاهای متفاوت و گسترده ای از فواید این مواد می باشند. در حالیکه این ادعاها ممکن است صحت داشته باشند ولیکن برخی از این فواید بصورت غیرمستقیم و بعنوان عواقب شرایط ویژه اتفاق می افتند. و لذا مهم است که قبل از مصرف این مواد اثرات ویژة آنها شناخته شوند.»
«همان ، ص 256»
3ـ مواد افزودنی بتن
نکاتی چند در مورد مواد افزودنی :
«مواد افزودنی می توانند بصورت جامد یا مایع مصرف شوند که حالت مایع آن بیشتر متداول است. زیرا مایع سریعتر و بصورت یکنواخت تر در جریان مخلوط نمودن بتن پخش می شود. مقدار مصرف مواد افزودنی مختلف که معمولاً بصورت درصدی از جرم سیمان مخلوط بیان می شود توسط تولیدکنندگان آنها توصیه شده است؛ اما این مقادیر مصرف، اغلب برحسب شرایط متغیرند. قدرت تأثیر هر مادة افزودنی می تواند برحسب مقدار مصرف آن در بتن و نیز مواد متشکلة مخلوط تغییر نماید. در مورد برخی از مواد افزودنی، میزان مصرف مربوطه عبارتست از: مقدار مواد جامد و نه کل جرم مادة افزودنی بصورت مایع. بطور کلی مواد افزودنی نباید با پوست بدن یا چشم تماس حاصل نمایند.»
«آدام نویل، کامران مالکی، 1370، ص 296»
4ـ مواد افزودنی بتن
انواع مواد افزودنی:
«مواد افزودنی عموماً براساس عملکرد آنها در بتن، طبقه بندی می شوند که دو استاندارد ASTM , BS در این زمینه عمومیت بیشتری دارند:
طبقه بندی آئین نامة «ASTM 494_92» بشرح زیر است:
نوع A کاهندة آب «روان کننده»
نوع B کندگیرکننده
نوع C تسریع کننده
نوع D کاهندة آب و کندگیرکننده
نوع E کاهش دهندة آب و تسریع کننده
نوع F کاهش دهندة زیاد آب «فوق روان کننده»
نوع G کاهش دهندة زیاد آب و کندگیرکننده
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 42 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 58 |
ملاقات با مشتری
مقدمه
قبل از طراحی یک پروژه مسکونی طراح باید چند کار مقدماتی را انجام دهد که هر کدام شامل جمع آوری سازماندهی و ارزیابی اطلاعاتی است که اساس مراحل بعدی طراحی را تشکیل می دهند. ملاقات و گفتگو با مشتریان معمولا اولین کار در مرحله تحقیق و آماده سازی بوده که در این فصل به تفصیل پیرامون آن بحث می نماییم.
دیگر اعمال مقدماتی بیشتر مربوط به خود محل بوده و عبارتند از :
1.بدست آوردن ابعاد و اندازه های مکان مورد نظر
2.؟؟؟؟؟ bare sheet و نقشه پایه با مقیاس مشخص
3.ارزیابی و تحلیل مکان و بالاخره
4.نوشتن برنامه طرح که جملگی در فصول 6 و 7 ارائه خواهد شد.
ملاقات و گفتگو با مشتریان گام مهمی است چون زمینه تضمین مراحل طراحی را فراهم می کند. در این جاست که طراح با اطلاعات لازم در مورد خواسته ها و نیازهای مشتریان در مورد مکان طراحی آشنا می شود. چنانچه این ملاقاتها به درستی انجام شود نحوه تعامل بین طراح و مشتریان را در اداه مراحل طراحی مشخص خواهد شد. برخورد صادقانه و شفاف هر یک از دوطرف جهت اعتماد سازی و احترام متقابل بین آنها بسیار مهم است. در این فصل راهکارهای شروع مثبت و سازنده پروژه که شامل آگاهی در مورد طراح اولین تماس با مشتری ملاقات با مشتریها و تنظیم یک پیش طرح حاوی خدمات طراحی است، ارائه می گردد. تمام این موضوعات و اعمال اساس تعامل حرفه ای و لذت بخش بین طراح و مشتریان می باشد.
آشنایی با طراح
راههای احتمالی زیادی برای آشنایی ابتدایی مشتریان با طراح وجود دارند که معمولا با کسب آگاهی اولیه پیرامون طراحی و اطلاعات شغلی اساسی در مورد طراحی (حقیقی) و یا شرکت طراحی (حقوقی) مربوطه شروع می شود. این فرآیند آشنایی باید آنقدر برای مشتری بالقوه آسان و جالب توجه باشد تا وی را وادار به پیگیری از طریق تلفن یا حضور در دفتر کار طراح بنماید. مشتریان از راههای مختلفی می توانند با شرکت طراحی آشنا شوند که اهم آنها عبارتند از: تبلیغات، بروشور، وب سایت، تابلوی محل کار و بالاخره تبلیغ کلامی. از این رو طراحی باید از راههای مختلف جهت ارتباط با مشتریان استفاده نماید به گونه ای که نگاه و فکر آنها را جهت پیگیری خدمات طراحی جلب نماید. تبلیغات مالکین منازل می توانند از طریق تبلیغات موجود در روزنامه ها، مجلات محلی یا برنامه های رویدادهای ورزشی یا موسیقی یا از طرق تلویزیون و رادیوی محلی بایک شرکت طراحی آشنا شوند.
اندازه و محتوای این گونه تبلیغات کوتاه و مختصر بوده به طوری که با چند کلمه و تصویر جذاب توجه مشتری را به خود جلب می نمایند. باید این تصاویر تبلیغاتی خیلی جالب باشند چون اولین چیزی هست که نگاه مشتری به آن افتاده و دیگر اینکه آنها می توانند تا حد زیادی بیانگر احساس و سبک کار طراح باشند. در هر موقع ممکن؛ بهتر است یک طراح گرافیک حرفه ای یا شرکت تولیدی را برای تولید یک آگهی مناسب برای این منظور استخدام نمود. آگهی و تبلیغات علیرغم پر هزینه بودن آن در بعضی موارد توانایی جلب نگاه مشتریان زیادی را دارد.
بروشور: دفترچه یا جزوه ای است که حاوی اطلاعات مهم یا تبلیغاتی در مورد چیزی است و ؟؟؟؟ مفیدی برای شرکتهای طراحی است که می تواند از طریق پست یا تحویل مستقیم به مشتریان در اختیار آنها قرار گیرد. در این دفترچه علاوه بر درج اطلاعات مهم تبلیغاتی فلسفه طراحی، فرآیندی و تعرفه هزینه های مربوطه نیز درج می گردد تصویر 1-5 البته ظاهر و طرح بندی بروشور در برقراری ارتباطی موثر و ایجاد انگیزه در مشتری بسیار مهم می باشد.
وب سایت: در عصر الکترونیک شبکه اطلاعاتی اینترنتی لازم شغلی بدل شده است هر وب سایتی در اصل یک نسخه دیجیتالی از یک بروشور است.
با:
- از مزایای اضافی وب سایت به روز بودن و پیوند های متعدد هر سایت و در نتیجه امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر را نام برد.
تصویر 1-5 نمونه ای از بروشور یک شرکت
تابلوی محل کار: روش موثر جهت جلب مشتریان نصب تابلوهای کوچک و در عین حال جذاب در محل کار است.
تبلیغ کلامی: در نهایت یکی از بهترین راههای اطلاع رسانی و آشنایی مشتریان با حرفه طراحی و یا هر حرفه دیگر شنیدن تجربیات مشتریان قبلی و کسانی است که با طراح به نوعی برخورد داشته یا کار کرده اند. شاید بهترین شکل آگهی رسانی داشتن مشتریان قبلی باشد که ؟؟؟؟؟ مثبت کارتان را به دوستان یا آشنایان خود بازگو می نمایند. بنابرانی کامل کردن کیفیت کار و حفظ روابط مستمر با مشتریان سابق برای یک طراح بسیار مهم است. ملاقات طی تعطیلات سالانه یا ارسال جدید ترین کارها برای مشتریان سابق می تواند آنها را در جریان وضعیت شغل حرفه ای قرار داده و احساس نمایند که هنوز برای شما ارزش دارند.
تصویر 2-5 شبکه اینترنت بهترین مکان برای ارتباط با عامه مردم است.
اطلاعات بدست آمده
روشهای قبلی ارتباطی با مردم از جمله راههای انتخابی آگاهی رسانی مشتریان در مورد طراح یا شرکت طراحی است. با این اشکال متنوع ارتباطی و نیز با تهیه اطلاعات اساسی در مورد طرح یا شرک طراحی همچون خدمات قابل دسترس علت و فلسفه طراحی فرآیند طراحی و تعرفه هزینه های می تون علاقه و انگیزه مشتریان بالقوه را بر انگیخت میزان معرفی و ارائه این اطلاعات تا حد زیادی بسته به وسایل ارتباطی مورد استفاده مخاطب مورد نظر زمان و مکان قابل استفاده و در نهایت مقدار بودجه تخصیص یافته تغیر می نماید. آگهی و تابلوی محل کار کمترین و بروشور و وب سایت ها بیشترین فرصت را جهت اطلاع رسانی در اختیار طراح یا شخصی که می خواهد کارش را به بازار معرفی نماید قرار می دهند.
خدمات قابل دسترس: آگهی، بروشور، وب سایت، تماماً بایستی نوع و نحوهخ دمات ارائه شده توسط شرکت طراحی یا طراح را به اطلاع مشتریان بلقوه برساند. اهم این اطلاعات عبارتند از: طراحی، ساخت که در ارتباط با سازه هایی چون تارس، دک و حفاظهاست. کاشت (درمورد گیاهان) و مراقبت و نگهداری (درمورد مراقبت مستمر منظره و محوطه بعد از ساخت و کاشت گیاهان در آن) می باشد. مشتریان بالقوه بایستی بدانند که شرکت طراح تا چه اندازه قادر به پوشش این خدمات گسترده ومتنوع است چون از این دیدگاه قوت و ضعف بسیاری از شرکتها شناخته می شود.
یک شرکت طراح منازل مسکونی را که کلیه خدمات طراحی، ساخت، کاشت گیاهان و مراقبت و نگهداری را با هم انجام می دهد شرکت طراح و سازنده یا تمام خدماتی می نامند. مزیتی که چنین شرکتی دارد اینست که می تواند یک بسته هماهنگ خدماتی را به مشتریان خود عرضه نماید و از این رهگذر جریان ملایمتر و خالی از کشمکش و افت و خیزی را از هر مرحله به مرحله بعدی ایجاد نماید. شرکتهای دیگر تنها خدمات طراحی را به عهده گرفته و سپس با پیمانکاران منظره دیگر برای اجرای مراحل دیگر وارد عمل می شوند. کیفیت کار چنین شرکتهایی معمولا عالی است چون از پرداختن به مسائل دیگر همچون ارزیابی گیاهان یا دیگر مصالح ساختمانی ؟؟؟ بوده و وقت خود را روی پیدا کردن طرحهای تازه و تزریق خلاقیت روی کارهای خدو می نمایند. بنابراین هر شرکت باید سابقه و قابلیتهای حرفه ای خود را به مشتری مطرح نماید تا آنها خود انتخاب کننده نوع شرکت تخصصی یا تمام خدماتی باشند.
فلسفه طراحی: مشتریان همچنین بایستی با فلسفه طراحی طراح یا اصول و ارزشهای اساسی که طراحی در پروژه های طراحی خود بکار می برد آشنا شوند. فلسفه های طراحی مفاهیم و احساساتی هستند که همچون زیبا شناسی یا آنچه که باعثص می شود تا طراح خوب شناخته شود درک و شناخت مزایای طرح اهمیت به فضای بیرون ساختمان مباشرت و نظارت زیست محیطی سبک یا سبکهای انتخابی مواد و مصالح انتخابی( گیاهی و ساختمانی) و بالاخره روش برخورد و کار با مشتریان طراح بایستی فلسفه طراحی طراحانی را پیدا نمایند که فلسفه های طراحی آنها با طرز فکر و باورها و ارزشهای شخصی آنها در مورد طراحی منظره هماهنگی داشته باشد.
فرآیند طراحی: مشتریان بایستی از نوع فرآیند طراحی که قرار است روی محل سکونت آنها اعمال شود آگاهی یابند. بسیاری از مالکین کاملا نمی دانند که برای تهیه نقشه اصلی محل مسکونی به چه چیز نیاز است و یا مراح مختلف آن کدامند. تهیه طرحی حاوی مراحل ضروری از فرآیند طراحی و مدت زمانی که هر مرحله طول می کشد برای هر طراحی مفید خواهد بود. مراحل زیر از فرآیند طراحی باید به عرض مشتریان برسد:
1.آنالیز محل
2.برنامه طراحی
3.دیاگرامهای کارکردی
4.طرح مقدماتی و بالاخره نقشه اصلی.
هر مرحله را بایستی به طور مختصر با زبان شفاف و عام الفهم تشریح نمود تا همه آنرا بفهمند. بعضاً از مثالهای گرافیکی نیز می توان جهت تکمیل توضیحات مکتوب استفاده نمود.
بایستی به مشتری فهماند که طراحی و رای انتخاب و آرایش گیاهان است. هر طرحی آمیزه ای زیبا شناختی و کارکردی خاصی از نیازهای منحصر به فرد مشتریان با مسائل و پتانسیل محل است که تماماً با حرفه طراحی گره خورده اند. بنابراین مشتریان باید اعمال و مرحل مربوط به فرآیند طراحی را بدانند.
قیمتها و تعرفه هزینه ها: اکثر مشتریان مایلند تا از هزینه تمام شده نقشه اصلی و اجرای آن اطلاع یابند. این امر را می توان با تهیه یک تعرفه کلی بر اساس نرخ ساعتی و یا به طور یکجا برای تهیه یک نقشه اصلی تنظیم شده به انجام رساند. این اطلاعات هر چند می تواند برای مشتریان بسیار سودمند باشد بعضی از طراحان به خاطر اینکه مبادا مشتریان از مبالغ مندرج بترسند یا اینکه رقبای آنها به خاطر تقویت جایگاه یا بهتر جلوه دادن خود در بازار قیمتهای پایین تر ارائه دهند به دیده شک به این موضوع می نگرند که هر دوی این نگرانی ها طبیعی و بر حق است. در هر صورت طراحی باید در مقطعی از فرآیند طراحی تعرفه قیمتی را به مشتری اعلام نماید. معمولا بهتر است تا به مشتری این اجازه را بدهیم تا هر چه زودتر قیمت پیشنهادی را به دلیل عمدم صرفه اقتصادی رد کند.
مساله دیگر پرداخت یا عدم پرداخت بهای طرح است. بعضی از طراحان از مشتریان خود در صورت امضای قرار داد اجرای طرح پولی بابت خود طرح نمی گیرند که این عمل معمولا « طرح مجانی» می گویند. بعضی از طرحهای مجانی بایستی رایگان باشند چون آنها تنها نقشه ساده ای از محل قرار گیری گیاهان خاص در محل می باشند. غالبا این طرحها را به همراه فهرستی از گیاهان و قیمت آنها روی نوشت افزار شرکت ترسیم می نمایند.
فایل فاقد تصویر میباشد
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 45 |
مکانیک خاک :
علمی که به نام مکانیک خاک مشهور است هدف تعیین واقعی تر مقادیر ظرفیتهای ایمن تاب فشاری خاکها را در حالات خاص دنبال می کند و اگر از این علم به طور منطقی و عقلانی استفاده شود می توان مقاومتهای خاک را دقیقتر از آنچه که از جداول استخراج می گردد و یا با فرو کردن پاشنة کفش در ته گودال پی حاصل
می گردد برآورد نمود. اما نباید تصور کرد که مکانیک خاک یک علم دقیق است و در جوابهایش جای هیچگونه تردیدی نیست. مکانیک خاک هرگز نمی تواند ظرفیت دقیق تاب فشاری یک خاک واقعی را به دست دهد زیرا که خواص فیزیکی تمام خاکهای واقعی در محل ساختمان نقطه به نقطه چه در سطح و چه در عمق تغییر می کند مکانیک خاک فقط می تواند بگوید که مقاومت حجم کوچکی از خاک که به عنوان نمونه از عمق معینی و از گمانه معینی برداشت شده است چقدر است مقاومت خاکهای سایر قسمتهایی که فقط چند متر دورتر نه ممکن است از مقاومت نمونه هابیشتر و یا کمتر باشد به عبارت دیگر در مورد خاک نمی توان گفت که مشت نمونه خروار است.
در نتیجه شیفتگی و پر بها دادن به مکانیک خاک بی فایده است تعیین مقدار متوسط نتایج آزمایش نیز عملاً بی فایده است زیرا که این عمل عیناً مشابه اینست که نتایج ضعیف تر (نقطه ضعف خاک) صرفنظر گردد. در کاربرد نتایج آزمایشات باید هوشیارانه از قضاوت خودمان استفاده نمائیم زیرا که خاکها در وضعیت طبیعی خود چنان متغییرند و این تغییرات چنان دامنه وسیعی دارد که فی الواقع یک جواب واقعی برای ظرفیت مجاز تاب فشاری موجود نمی باشد و اگر در هر مطالعه خاکی وانمود شود که مسئله ساده است و عاری از هر گونه سردرگمی می باشد بی شک نتایج حاصله به علت بی توجهی به علم بی ارزش خواهد بود و در واقع مکانیک خاک چه می گوید و چگونه باید از زمین نمونه برداری نمود و چگونه این نمونه ها را در آزمایشگاه آزمایش کرد و نتایج حاصله از آزمایشات چه معنی و مفهومی دارند سپس تعداد مثال طراحی پی ها را بررسی و مختصری از آزمایش و نوع پی ها و ظرفیت مجاز تاب فشاری و غیره که تمام این در ارتباط با خاک بوده.
نوع خاک |
ظرفیت ایمن تاب فشاری KN/m2 |
|
خشک |
مخاط در آب (غرتاب) |
|
سنگریزه متراکم و سنگریزه ماسه ای (شن) متراکم |
600 و بیشتر |
300 و بیشتر |
شن با تراکم متوسط ماسه ای با تراکم متوسط |
600 ـ 200 |
300 ـ 100 |
شن سست و شل ماسه ای سست و شل |
کمتر از 200 |
کمتر از 100 |
ماسه متراکم |
300 و بیشتر |
150 و بیشتر |
ماسه با تراکم متوسط |
300 ـ 100 |
150 ـ 50 |
ماسه سست و شل |
کمتر از 100 |
کمتر از 50 |
بررسی مختصر محلی :
به فرض این که می خواهیم برای ساختمانی در محلی پی طراحی کنیم و می دانیم که خاک از نظر مشخصات یکنواخت می باشد و تا عمق قابل ملاحظه ای بدون تغییر امتداد یافته است اگر قبلاً تجربه ای با این نوع خاک داشته باشیم ممکن است قادر باشیم از خیس آن و ظاهرش قضاوت کنیم که چند کیلو نیوتن بر متر مربع بار را به طور ایمن تحمل خواهد کرد به عنوان مثال می توان انتهای مدادی را در یک خاک رس نرم که تاب فشاری آن 100Rn/m2 و (1/02kg/cm2) می باشد به راحتی فرو برده و برای فرو بردن همان مداد در خاکی با ظرفیت 2 00kn/m2 فشار قابل ملاحظه ای لازم است و برای فرو بردن مداد در خاکی با مقاومت 4 00kn/m2 دچار اشکال زیاد می شود.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 54 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 67 |
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
مکان
عرف
سبک
نتیجه گیری
مقدمه:
این مقاله به بررسی بحث و جایگاه مکان در معماری می پردازد. این بحث در حوزه اصلی تئوریهای معماری قرار می گیرد که این مقاله بر پایه پدیدارشناسی قرار دارد .
از آنجا که این بحث در ذهن من بسیار گنگ و نامفهوم بوده لذا مطالعه را با طرح این پرسش های اصلی آغاز کردم که اساسا مکان چیست و چه جایگاهی در معماری دارد.
تأثیر مکان در شکل گیری معماری به چه صورتی است آیا یک معماری واحد میتواند در نقاط مختلف شکل بگیرد، آیا مکان شکل دهنده فرهنگ یک منطقه است و این فرهنگ شکل دهنده معماری این منطقه . دلیل به وجود آمدن معماریهای مختلف با وجود یکسان بودن نیازها و فعالیت ها چیست.
برای یافتن پاسخ این پرسش ها به سراغ کتاب معماری زبان مکان رفتم و نتایج مطالعات خود را در این مقاله ارایه کرده ام.
در واقع این مقاله خلاصه ایست از بخش سوم کتاب معماری:حضور زبان و مکان نوشته کریستان نور برگ شولتس.
بخش آخر کتاب، مکان، که موضوع این مقاله نیز می باشد به کاربرد زبان فرمال در معماری بومی و مدرن اختصاص دارد فصل اول این بخش عرف نام دارد به نظر شولتس معماری بومی، خاستگاه و منشأ هنر مکان و هنر مکان پاسخی است به پرسش زیستن یا ساکن شدن در اینجا رابطه ای بین ابنیه بومی و ساختار منظر محیطی که به آن تعلق دارد توضیح داده شده است و یک بازنگری روی معماری بومی اروپا آغاز می گردد و در نهایت به این نتیجه می رسد که خاستگاه تاریخی همه آنها مشترک است و به تعریف خاستگاه و ماهیت خاستگاه می پردازد. در فصل بعدی “ سبک” قواعد سبک شناسی معماری اروپا به مثابه تبلور کیفیات مشترک انسانی که در طول تاریخ تحول یافته و با ویژگیهای محیطی مناطق مختلف تطبیق داده شده اند بررسی می شوند و در فصل آخر معماری مدرن به عنوان بیانی جهانی با خصوصیات باز و پویا مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد این هویتی جدید است که اگرچه اساسا یکسان است لیکن همواره به صور مختلف بروز می کند.
در بحث سبک ، سبکهای مختلف اروپا تا دوره مدرن بررسی می گردد یعنی تاریخ سبکها را بیان می کند در واقع سبک زبانی است که می کوشد آنچه از کشورهای به کشور دیگر در معماری به ظهور می رسد را آشکار کند و در نهایت به دنبال پاسخ به این سوال است که معماری سبکی که بسیار انعطاف پذیر و زنده بوده به چه دلیل دچار بحران می شود. و در نهایت زبان فرمهای معماری را به سه گروه بومی، سبکی و مدرن تقسیم می کنند ار تباط میان ساخت و ساز بومی و چشم انداز پیراونی و رمزگان سبک شناختی معماری اروپایی به عنوان برآیندی از کیفیت درونی که در گذر تاریخ برای مناطق گوناگون انتخاب شده اند عرضه و پیشنهاد می شود.
چکیده
فرمهای معماری را به سه گروه بومی، سبکی و مدرن تقسیم می کنند ارتباط میان ساخت و ساز بومی و چشم انداز پیرامونی و رمزگان سبک شناختی معماری اروپایی به عنوان برآیندی از کیفیات درونی که در گذر تاریخ برای مناطق گوناگون انتخاب شده اند عرضه و پیشنهاد شده است و سرانجام معماری به عنوان بیانی از جهان گشوده و پویای امروزی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن ریشه ای نوینی طرح می شود که حاصل بر همکش میان هویت هاست.
مکان:
هنر مکان به تأویلهای متنوعی تن می سپارد من اصطلاح مکان را بیشتر برای کلیت های بزرگ و کوچکی در چشم اندازهای گوناگون و نیز همین کلیت ها در نماهای داخلی به کار گرفته ام.
هنر مکان بنا به ساختار جزئی، کلی خود هنری است پایگانی . (heriar chical)، از نظر اجرائی گزینشی/ گرد اورنده و به لحاظ محتوا تاریخی است تاریخ کارکردی بنیادین در شکل گیری هنر مکان دارد و نقش آن تشویق و تحریض به دگرگونی و پایداری است در حالی که دیگر هنرها از موقعیت دورانی که در آن پدید آمده اند منبعث می شوند. هنر مکان، هنر کلیت هاست، هدف از آن ارائه تصاویری از جهان است تا با ایجاد بر هم کنش میان آنها معنای چیزها آشکار گردد همین چیزهای که پیرامون ما را فرا گرفته اند و خود بر همکنش را چنان باز نمایی محلی موضعی از معنا سازیهای جهانی بر می شمارند.
طبعا همه آثار کلیت های سرانجام یافته اند یعنی ساخت آنها به واقع هم نهادی عناصر کیفی مختلف بوده است، اما هنر مکان یا به تعبیر ما معماری در اصل با تجربه زیسته در ارتباط است و از اینرو می توان مادر همه هنرهای دیگر باشد.
تصویری از این جهان که هنر مکان ارائه اش می کند حقیقت متعینی است که بازتاب هیچ موقعیت دینی، فلسفی یا علمی نیست گو اینکه تصویر و انگاره ارایه شده توسط آن سویه های یاد شده را نیز می تواند داشته باشد تصویر جهان آنگونه که در هنر مکان به حضور در می آید هر تأویلی که داشته باشد مشخص کننده موقعیت موجود نیست.
هنر مکان قادر است ار تباطی صمیمی میان یک محیط داده شده(مفروض) و انسانهای ساکن در آن محیط برقرار سازد. در یونان باستان پرسشگاه همواره به یونان باستان مرتبط بود بهترین نمونه این ارتباط را در پری ینه شاهد بوده ایم.
هنگامی که هنر مکان موقعیتی را به حضور در می آورد آنچه پنهان و متلاطم بوده خود را به تحقق می رساند و روشنی می بخشد تصویر معمارانه آنچنانکه لوکوربوزیه در می یافت مؤسس یک جهان است.
سوزان ک. لانگو نیز در جریان تحلیل معماری در زمینه پژوهش نگریک بر روی هنر- آنرا تصویر یک حوزه قوی معرفی کرده است اما در زیست جهان قومیت یک مفهوم ایستا نیست چون بازتابی از یک رویداد پی در پی و بی وقفه است تصویر مکان را نیز باید هر باز از نو به چنگ آورد وفهم کرد تصویر مکان همواره همان the same است بی آنکه این همان identical باشد در حالی که امر نوپدید که از صورت بندی زمان پدید می آید در عین حال که بر این ساختار ها مبتنی است هرگز این همان نیست، این همانی صورتها یک ایده مجرد یا مطلق نیست بلکه شکلی از گشودگی هستی است مکان چونان فراهمی کیفیتهای صوری طبیعتا شیوه ای از هستی را مشخص می سازد که به هر گوشه و کناری قابل ربط دادن و ستری دارد و تن به تأویلهای بیشماری میسپارد من این شیوه گشودگی هستی را خود مکان می دانم و معتقدم این تعریف دلیلی است بر اینکه چرا هویت یک مکان نشانگر یک گوهر یا ماهیت عمومی و مربوط به آن مکان است نقش مکان پذیرش و به جسم آوردن زیست جهان است زبان ابزاری است که وقوع چنین رویدادی را امکان پذیر می سازد.
اتحاد و یگانگی گشتالت، فرم و فضا مشخصه مکانهایی است که زندگی در آنها روی می دهد این یگانگی را می توان به بهترین نحو در نمونه هایی مشاهده کرد که تاریخ هنر مکان (تاریخ معماری) ارائه شان می کند.
هر تصویر محلی نخست بر ساخته از کلیتی است که امکانهای پیشتر موجود در آن محل را با یکدیگر یگانه و متحد سازد یعنی در چشم اندازی که توسط انسان به کار گرفته شده است تصویر محلی در کلیت خود تنها با هم نهاده های یک بینش یا نگرش هنری فهمیده می شود اصطلاح بینش را که در اینجا به معنای درک کلی به کار برده ایم می یابد چونان مکاشفه یا حتی شهود در نظر آورد بدین ترتیب تعریف محلی مرتبط است با کیفیت موثر آن مکان و نه فقط خصوصیاتی که در نگاه نخست به چشم بیننده می آید کیفیت مؤثر نیز به شکلی خود انگیخته چونان موقعیت دریافته و تجربه می شود و تجربه آن همخوان با ماهیت آن است.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 48 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 68 |
چکیده:
برای افزایش اطلاعات در مورد روش تولید کامپوزیت کاه، ذرات به کار برده شده در تخته خرده چوب و تخته کاه به همراه چسب اوره فرم آلدهید(UF) تحت پرس قرار گرفته و به صورت آزمایشی ، نفوذ پذیری خرده چوب ها ، فشار خرده چوب ها ، دمای مغز تخته ، فشار بخار مغزی ، پروفیل عمودی تخته، بررسی و با هم مقایسه شدند.
نتایج نشان دادند که تخته کاه خیلی بیشتر فشرده می شود و بنابراین نیاز به فشار کمتری برای فشرده شدن داشت.
ذرات چوب و ذرات جدا شده از تخته کاه با هم مقایسه شدند. الیاف کاه به دست آمده از آسیاب چکشی، نفوذ پذیری کم و ثانیاً فشار بخار مغزی بالایی داشته و بیشترین دمای مغزی را در هنگام پرس گرم، نشان دادند که به اختلاف دانسیته بین سطح و لایه های مغزی در تخته پرس شده نهایی، افزود.
توصیه شده است که بسته شدن پرس به آهستگی و باز شدن آن طولانی مدت باشد تا برنامه پرس تخته کاه بهبود یابد.
مقدمه :
تخته کاه یک کامپوزیت کاملاً جدید وتولید شده از کاه گندم یا برنج می باشد. در فرآیند تولید ، ممکن است کاه ها کوبیده شوند(آسیاب چکشی) ویا به الیاف پالایش شوند. برای ارتباط مؤثر بین الیاف کاه با محتویات غیرآلی سطوح بالایی ، معمولاً از رزین متیل دی فنیل (MDI) استفاده می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که پرس خوب منجر به تولید تخته کاه مطلوب می شود. تخته کاه می تواند جایگزین MDF و تخته خرده چوب شود، همچنین تولید تخته کاه برای مناطق و کشور هایی که منابع چوبی کمی دارند و نیز الیاف کشاورزی که به آسانی در دسترس است، بسیار جالب باشد. ولی تخته کاه هنوز برای رسیدن به عرصه تولید تجاری بالا،دارای مشکلات تکنیکی در فرایند شکل دهی کاه دارد، که به نظر می رسد ذرات چوب و الیاف دارای خصوصیات مختلفی هستند. یک تکنیک که از اهمیت خاصی برخوردار است، پرس تخته کاه در تولید می باشد. در یک کامپوزیت چوب، پرس یک کلید فعال در تولید تخته کاه است. هنگام پرس گرما و فشار برای استحکام ذرات چوب و عملکرد چسب بکار می روند. افزایش تولید نتنها به وسیله زمان پرس هدایت می شود، بلکه به خصوصیات فیزیکی و مکانیکی تولید نهایی و به ذرات متراکم شده خرده چوب ها و عملکرد چسب ها بستگی دارد. عملکرد پرس گرم خیلی پیچیده است، زیرا تغییرات معنی داری در گرما، رطوبت، تغییر شکل و چسبندگی دیده می شود. در این تحقیق خصوصیات رفتار تخته کاه در برابر پرس را با بهترین تخته خرده چوب ها مقایسه کردند. هدف اصلی تحقیق، بهبود اطلاعات مربوط به رفتار تخته کاه در برابر پرس بود و اهداف دیگر عبارتند از:
1- بررسی تجربی استحکام و نفوذ پذیری تخته کاه در مقایسه با تخته خرده چوب
2- بررسی درجه حرارت چوبها ، فشار گاز داخلی ،دانسیته پروفیل عمودی تخته کاه و تخته خرده چوب در طی پرس گرم
مواد و روشها :
برای تهیه کاه از سه گونه گندم استفاده شد. آنها الیاف کاه را بوسیله ساییدن کاه توسط آسیاب چکشی و پالایش در فشار اتمسفر از هم جدا کرده و برای مقایسه، ذرات باریک چوب را از یک کارخانه تخته خرده چوب تهیه کردند . ذرات کاه و ذرات چوب در ابعاد 250×250 میلیمتر که برای یک آزمون مکانیکی بین المللی آماده شده بودند، با استفاده از پرس سرد، پرس شدند . آزمون فشار برای تعیین ارتباط تنش و کرنش با ذرات تحت بار و شرایط بدون بارگذاری انجام شد. آزمون پرس گرم برای رزینی شدن ذرات شکل گرفته انجام شد، تا رفتار و عکس العمل پرس گرم تخته ها مشخص شود. دو تخته 900 × 900 میلیمتر از هر سه نوع کاه شامل ذرات کاه ساییده شده(توسط آسیاب چکشی)، ذرات کاه پالایش شده و ذرات چوب ساخته شدند. چسب اوره فرم آلدهید (UF) به میزان 9 درصد اندازه گیری شده بود. از این تحقیقات برای تعیین درجه حرارت و فشار بخار ذرات در هنگام پرس استفاده شد. فشار و در هم رفتگی ذرات به صورت اتوماتیکی با استفاده از سیستم کامپیوتری اندازه گیری شده و کنترل می شود. برای تعیین نفوذ پذیری، نمونه های دیسکی (mm50 قطر و mm5 ضخامت)از تخته های آزمایشی و تخته خرده چوب تجاری بریده و تهیه شدند. این نمونه ها برای مطالعه وضعیت اولیه هدایت سیستم جریان هوا تهیه شده بودند. فشار هوا و میزان جریان برای هر آزمون ثبت شد. نفوذ پذیری بر اساس قانون darcy محاسبه شد. برای اندازه گیری مقدار تراکم عمودی، 3 نمونه mm50 × mm50 از هر تخته بریده شد. ضخامت نمونه ها به دقت با عبور اشعه x استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بررسی ها بر اساس دانسیته میانگین نمونه ها با قطعات تولید شده از لایه های با دانسیته متوسط مقایسه شد.
بحث ونتیجه گیری:
خصوصیات مواد
- شکل هندسی مواد
در جدول1 اندازه های توزیع شده ذرات چوب، ذرات کاه ساییده شده و ذرات کاه پالایش شده مشخص شده است. هر دوی ذرات چوب و ذرات کاه ساییده شده حاوی بعضی ذرات کلفت و مقدار کمی ذرات باریک هستند، در حالیکه ذرات کاه پالایش شده اکثراً یک شکل به نظر می رسند. کاه های ساییده شده ضخیم اغلب شامل هیچ گرد و غباری نیستند. ویژگی های هندسی دیگر ذرات کاه (بخصوص کاه ساییده شده ) به طوری است که خیلی شبیه تراشه های کوچک هستند (باریک و تخت) و برخلاف شکل مکعب ذرات چوب می باشد.
خرده چوب های تراشه ای شکل، دارای نفوذ پذیری کم بخار در حالت کاه های متراکم یا نیمه متراکم هستند. جدول 2 فهرستی از جرم مخصوص ظاهری ذرات چوب به هم فشرده، کاه ساییده شده و ذرات کاه پالایش شده را نشان می دهد. بدون هیچ پرسی، فشردگی ذرات چوب، بیشتر از ذرات کاه است.