دسته بندی | آزمون ارشد |
بازدید ها | 41 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 57 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال ADHD یا بیش فعالی و نقص توجه در 23 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توجه: این فایل براساس DSM-5 تهیه شده است.
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مقدمه
یکی از رایجترین اختلالات دوران کودکی که توجه روانشناسان و روانپزشکان را به خود جلب کرده، اختلال کم توجهی- بیشفعالی می باشد (بوسینگ، ماسون، بل، پورتر و گاروان، 2010). این اختلال در حدود سنین 2 تا 4 سالگی، شروع میشود. اختلال کم توجهی- بیشفعالی در میان کودکان پیشدبستانی به عنوان یک چالش مهم تلقی میشود. این اختلال، سبب بروز مشکلات هیجانی شدید برای کودکان پیشدبستانی و خانواده آنها میشود (کافمن، گلدبرگ-استرن و شاپر، 2009).
اخراج ازمدرسه، ناتوانی در مهار رفتار حرکتی، نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی، آسیبپذیری نسبت به سانحه و... از جمله این مشکلات میباشد. همچنین به فرآیند تحول استعدادها ی ذهنی، مهارتهای عاطفی و اجتماعی کودک نیز آسیب جدی وارد میشود (گرینهیل و هچتمن، 2009). نتایج تحقیقات نشان میدهد که این کودکان، مشکلات جسمانی و روانی دیگری نیز دارند و مکررا نیازمند استفاده از خدمات مراقبت سلامت هستند (کایلینگ و همکاران، 2008). به نظر میآید که این اختلال یک مشکل پایدار است که ممکن است نشانههای آن با افزایش سن از دوران پیش از مدرسه به دوره بلوغ و پس از آن گسترش یابد.
دانشآموزان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیشفعالی که درمان مناسب و کافی دریافت نمیکنند با احتمال بیشتری مردود شدن، اخراج از مدرسه، پیشرفت تحصیلی پایین و مشکلات سازگاری اجتماعی و هیجانی را تجربه میکنند.این کودکان ممکن است در یادگیری ناتوان نباشند، بلکه در عملکردهای مربوط به مدرسه مشکل دارند که ناشی از سازماندهی ضعیف، بیتوجهی، تکانشگری، بیشفعالی وحواسپرتی میباشد (کاکاوند، 1392).
این اختلال روند طبیعی و رشد دوران کودکی را با مشکل رو به رو میکند که در صورت عدم درمان، آمادگی کودک را برای پذیرش آسیبهای روانی و اجتماعی در بزرگسالی افزایش میدهد. تقریباً در یک چهارم کودکان زیر سن مدرسه، مشکلات رفتاری دیده میشود که اگر این مشکلات از شدت کافی برخوردار باشد و کودک در روابط اجتماعی خود مشکلاتی داشته باشد،تا دورههای بعداز دوران کودکی نیز ادامه خواهد داشت. پایداری نتایج اختلال کم توجهی- بیشفعالی، تا سالهای بعدی و نقایص ناشی از این اختلال، بر نیاز به مداخله زود هنگام برای کودکان پیشدبستانی مبتلا به این اختلال تأکید میکند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013).
تعریف اختلال کم توجهی- بیشفعالی
در DSM-V نرخ شیوع این اختلال برای بزرگسالان 5/2 درصد است و برای کودکان رقم 5 درصد گزارش شده است.با این وجود رقم محتاطانه 7-3 درصد از کودکان در سنین مدرسه را مبتلایان به این اختلال تشکیل میدهند.به طور کلی احتمالا در هر کلاس عادی یک یا دو کودک با اختلال نارسایی توجه وجود دارد.نشانههای اصلی اختلال کمبود توجه و بیش فعالی باید قبل از 12 سالگی شروع شود و حداقل در دو موقعیت متفاوت مانند کودکستان،مدرسه،خانه و یا هنگام ارزیابی و معاینه روانشناختی دیده شود(راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-V)، 2013-2012؛ ترجمه رضائی، فخرای، فرمند، نیلوفری، هاشمی آذر و شاملو، 1394).
اختلال کم توجهی- بیشفعالی، الگوی پایدار عدم توجه و یا بیشفعالی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر و شایعتر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح رشد مشابه دیده میشود. برای مطرح کردن این تشخیص باید برخی ازنشانهها پیش از سن 7 سالگی ظاهر شوند. اختلال باید حداقل در دو زمینه وجود داشته باشد و بایستی عملکرد فرد بسته به میزان رشد،در زمینههای اجتماعی، تحصیلی یا شغلی مختل شده باشد. این اختلال در حضور اختلال فراگیر رشد، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک نباید مطرح شود و نیز یک اختلال روانی دیگر،توجیه بهتری برای آن نباشد. همچنین اختلال کم توجهی- بیشفعالی،سندرمیعصب شناختی است که معمولاً با ویژگیهای تکانشگری، حواسپرتی و بیشفعالی مشخص میشود (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013).
- Bussing, Mason, Bell, Porter &Garvan
. Kaufman., Goldberg- Stern&Shaper
. Greenhill &Hechtman
.Kieling
- American Psychiatric Association