دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بهداشت روانی بلوغ در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات: 25 صفحه ( 23 صفحه متن و 2 صفحه منابع)
فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت doc (آماده جهت پرینت)
نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.
کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل 2011) داخلی (شامل 94)
منابع درون متنی و پایانی: دارد
قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط
جریان زندگی همانند رودخانه ای است که از مبدأ تا مقصد از کنار سرزمینهای مختلف و متنوعی میگذرد و سرانجام به دریا میپیوندد. نوجوانی یا بلوغ یکی از متنوعترین و پیچیده ترین چشماندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است، لذا با شناخت ابعاد روانی نوجوان، فضایی که با ابرهای سنگین و تیره بر روابط نوجوان و دیگران سایه افکنده به روشنی میگراید و واقعبینی، جایگزین بدبینی شده و حسن تفاهم، به جای سوء تفاهم بر این روابط حاکم میشود. موریس دبس می نویسد: مقاله ای که برنهایم در سال 1891 به نام «مطالعه دربارهی بلوغ» منتشر ساخت، اولین اثری است که پژوهشگران مختلف را به اکتشاف در جهان بلوغ وادار کرد. به دنبال آنها، روسو نقش بزرگی در تدوین نظریات مربوط به دوران بلوغ ایفا نمود. مجموعهی این مطالعات با پژوهش های «استانلی هال» که او را پدر روان شناسی نوجوانی (بلوغ) می دانند، پیوند خورد و با انتشار کتاب «بلوغ» در سال 1905 به اوج اهمیت خود رسید و سبب پیدایش علمی به نام هبلوژی یا «علم به احوال جوانی» شد و محققین با اتکا به این علم جدید و جوان به اکتشاف در جهان ناشناخته ای به نام «بلوغ» پرداختند. در نهایت نتیجه ی این تلاش ها منجر به این موضوع گردید که قرن بیستم را «عصر نوجوانی شناسی علمی» لقب داده اند (شرفی، 1394).
- Hebelogie
تأمین سلامت دانشآموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت روانی دانشآموزان، به ویژه در دورهی بلوغ، میتواند از بیماری ها و ناهنجاری های روانی جلوگیری کند. رعایت بهداشت که به تندرستی و شادابی کامل جسمی و روحی میانجامد، مهمترین وظیفهی هر فرد است. پیشگیری یک فرایند فعال است که افراد و گروهها را جهت مقابله با چالشها و تغییرات زندگی توانمند میسازد. فرایند پیشگیری از طریق ایجاد و تقویت شرایطی که رفتار مناسب و مفید و سبک زندگی سالم را ترویج میدهد، جریان مییابد. در تعریفی دیگر، پیشگیری بهصورت یک فرایند فعال و توانمند در جهت ایجاد شرایط و ویژگیهایی در فرد است که سلامتی و بهداشت را در او بهبود می بخشد.
این تعریف نه تنها شامل رشد ویژگی های مثبت و بهبودپذیر در فرد است، بلکه شامل ایجاد شرایط محیطی و عوامل حمایتی است که رشد سالم را در نوجوان گسترش میدهد. سطح اولیهی پیشگیری را عموم مردم تشکیل میدهد و هدف از پیشگیری در این سطح ترویج و افزایش شایستگی های فردی- اجتماعی و ایجاد محیط های اجتماعی- فرهنگی حمایت کننده است. یکی از جامعه های هدف برای سطح اول پیشگیری دانشآموزان هستند. برای آموزش دانش آموزان در مسیر رسیدن به هدفهای پیشگیری، بسیاری از مهارت های ارتباطی (مهارت های ارتباطی و عزتنفس) با برنامه های آموزشی مانند یادگیری مشارکتی و گروهی مطابقت دارند (کانینگهام، 2000). آموزش در مورد دوره ی بلوغ به پسران میتواند مهمترین و اساسیترین نقش را در پیشگیری و رفع مشکلات این دوره ی خطیر از زندگی ایفا نماید و با ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و کمک به نوجوان برای ایجاد و حفظ رفتارهای سالم به وی جهت عبور ایمن از این دورهی مهم بسیار مؤثر می باشد (مک کینزی، 2008). متأسفانه در حال حاضر در کشور ما در هیچ مقطعی، آموزش رسمی و یا غیر رسمی مثل دوره های آموزشی به نوجوانان پسر داده نمی شود و با توجه به فرهنگ ما، والدین کمتر در این زمینه به پسران آموزش داده و ارتباط برقرار میکنند و نوجوان ممکن است از طریق روش های مختلفی مثل همسالان، همکلاسی ها یا افراد بی اطلاع بزرگسال در این زمینه اطلاعات نادرستی کسب کند
1- Canningham
2- Mckenzie
در برنامه های پیشگیری و ارتقای سلامت روان باید به هر دو روش کوتاه مدت و بلندمدت توجه کرد، زیرا هر کدام بسته به موقعیت اهمیت دارند. همچنین برای اجرای بهتر برنامه های آموزشی باید به منابعی که سطح سلامت افراد تحت آموزش را تعیین میکنند، مانند خدمات آموزشی و بهداشتی، شرایط خانواده ها از جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سلامت جسمانی افراد توجه کرد (استیفمن، استلک، ایونز، هاپکینز و اتکینز، 2010).
پیشینه پژوهشی:
در پژوهشی که مک کبی، ریکاردلی و کارانتز (2010) بر روی نوجوانان پسر انجام دادند. به این نتیجه رسیدند که برنامه ی آموزشی سلامت تصویر تن، عواطف منفی و استراتژی های تغییر بدن در میان آنها مؤثر بوده است؛ به طوری که عواطف منفی و درک نادرست آنها نسبت به تغییرات بدنی در پس آزمون و پیگیری کاهش معنی دار داشت. بنابراین پیشنهاد نمودند که برنامه های پیشگیری باید برای پسرانی که در سن بلوغ و در معرض رفتارهای پرخطر میباشند اجرا گردید و نسبت به استانداردسازی رفتار آنها تلاش بیشتری صورت گیرد.
- Mccabe, Ricciardelli & Karantzas
تحققیات اخیر نیز درباره ی رشد شناختی از این مسأله حمایت میکند که بلوغ و نوجوانی دورههای عمیق رشد هیجانات اجتماعی هستند. بنابراین پیشنهاد شده است که آموزش های لازم در رابطه با علایم ظاهر شده در این دوره به نوجوانان ارائه شود (بورنت، تامپسون، بیرد و بلکمور، 2011).
- Burnett, Thompson, Bird & Blakemore
پشتیبانی 09191809834 (لطفا فقط پیامک یا تلگرام).
نحوه دانلود: بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است.