دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 55 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش طرحواره درمانی در 46 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات: 46 صفحه ( 43 صفحه متن و 3 صفحه منابع)
فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت doc (آماده جهت پرینت)
نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.
کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل 2015) داخلی (شامل 95)
منابع درون متنی و پایانی: دارد
قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط
طرحوارهها تا هنگامی که توسط ماشهچکان مهمی فعال نشوند، خوابیده هستند و زمانی که فعال میشوند، موتور حرکت افکار خود آیند منفی میشوند و در جهت سودار کردن منفی اطلاعات عمل میکنند. آنها زمینههای حساسیت خاص یا آسیبپذیری هیجانی ویژهای را فرا میخوانند که اشتیاق فرد را به واکنش افراطی باعث میشود. به عبارت دیگر، طرحوارههای شناختی به هنگامی که ادراک کننده، فاقد اطلاعات واجد جزئیات دربارهی هدف است، تأثیر بیشتری بر ادراک فرد دارند (گویل و میدن، 2013). طرحوارهها تحت عنوان ساختارهای پردازش اطلاعات، مفهومسازی شدهاند که در اوایل زندگی شکل گرفتهاند و محصول خلق و خو و محیط فرد هستند (بارانوف، هندرهن و کانور، 2015).
یانگ معتقد است که طرحوارهها به گونهای متناقض و اجتنابناپذیر زندگی بزرگسالی را به شرایط ناگوار دوران کودکی میکشانند که غالباً برای بیماران زیانبخش بوده است. تا حدی شبیه مفهومسازی راتر (1996) از منبع کنترل بیرونی و تئوری سلیگمن (1971) از درماندگی آموخته شده طرحوارهها ممکن است این عقیده را بسط دهند که پیامد وحشتناک بی توجه به تلاش برای کنترل پیامدهای آن، غیرقابل اجتناب است (نقل از هورلی و باکر، 2014).
فرض بر این است که فعالسازی یک خود-طرحواره، عقایدی دربارهی خود را فعال و خزانهی رفتاری همایند با آن را ایجاد میکند. وقتی که یک طرحوارهی ناسازگار اولیه برانگیخته میشود، فرد هیجانها و احساسات بدنی را تجربه میکند و ممکن است هشیارانه یا ناهشیارانه این تجربه را به یک خاطرهی اولیه متصل نماید. خاطرات مرکز ثقل طرحوارهها هستند اما معمولاًبه طور واضح در سطوح آگاهی قرار نمیگیرند و حتی این خاطرات گاهی اوقات در قالب تصاویر ذهنی نیز یادآوری نمیشوند (هورلی و باکر، 2014).
Temperament
Baranoff, Hanrahan & Connor
واژه "طرحواره" یا «اسکیما (Schema) بطور کلی بعنوان ساختار، قالب یا الگو تعریف می شود. طرحواره شامل یک بسته حافظه ای است که محتوای آن را آموزه های فرد در طول زمان شکل می دهد. باید توجه داشت که در روند پدیدایی طرحواره ها عواملی مثل بنیادهای زیستی فرد و عوامل مربوط به محیط تربیتی او مثل محیط خانواده، فرهنگ، تجارب وی در فرایند رشد، رخدادهای بزرگ و... تاثیر می گذارند. به نظر صاحب نظران در این زمینه، این بسته حافظه ای مثل یک فیلتر بزرگ و پیچیده بر سر راه اطلاعات ورودی به حافظه و همچنین اطلاعات موجود در حافظه عمل کرده و با سرند، دسته بندی، و سازمان دهی، شکل گیری معانی جدید را در ذهن ممکن می سازد (یانگ، کلوسکو و ویشار، 2012؛ ترجمه حمیدپور و اندوز، 1394).
طرح واره های ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختیِ خود آسیب رسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته اند و در مسیر زندگی تکرار می شوند. طرح واره های ناسازگار اولیه برای بقا خودشان می جنگند این امر نتیجه ی تمایل بشر به “همآهنگی شناختی” است.اگر چه فرد می داند این طرحواره منجر به ناراحتی وی می شود ولی با طرحواره احساس راحتی می کند و همین احساس راحتی فرد را به این نتیجه می رساند که طرحواره اش درست است. افراد به سمت وقایعی کشیده می شوند که با طرحواره هایشان همخوانی دارند و به همین دلیل تغییر طرحواره ها سخت است. در روش متمرکز بر طرحواره تاکید زیادی بر ریشه مشکل می شود و در حقیقت علت بسیاری ار رفتارهایی که افراد امروز انجام می دهند مربوط به دوران کودکی و نوجوانی آنهاست (یانگ و همکاران، 2012؛ ترجمه حمیدپور و اندوز، 1394).
پیشینه پژوهشی:
سجادی و همکاران (1395) در پژوهش خود تحت عنوان اثربخشی طرحواره درمانی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر دورة دبیرستان دوم به این نتیجه دست پیدا کردند که یافته های این پژوهش نشان دهندة اثربخشی رویکرد طرحواره درمانی بر انگیزش تحصیلی دان شآموزان دختر بود.
نتایج پژوهش کاظمی و مطهری (1392) نشان داد در دانش آموزان دختر با فعال شدن طرحوارة شکست، در مقایسه با پسرها در زمینه های پیشرفت، همچون تحصیل احساس بی کفایتی بیشتر و موفقیت کمتری می کنند و موجب کاهش عملکرد تحصیلی می شود و همچنین احساس ناقص بودن، نامطلوب و حقیر بودن موجب نقص در یادگیری و عملکرد تحصیلی می شود، و او را در انتخاب راهبردهای مناسب، تضعیف می سازد. دانش آموزانی که این طرحواره را دارند، اغلب خودشان را کم هوش، بی استعداد یا ناموفق می دانند.
پناه علی و همکاران در پژوهش خود نشان دادند که طرحواره درمانی، بر الگوهای خود ویرانگر تفکر، احساس و رفتاری که از دوران کودکی فرد ریشه گرفته اند و در سراسر طول زندگی فرد تکرار می شوند، تمرکز می کند (پناه علی، شفیع آبادی، نوابی نژاد و نورانی پور، 1392).
در پژوهش دیگر کروتر و مولتنر به این نتیجه دست پیدا کردند رویکرد طرحواره محور به دلیل کار کردن بر درو نمایه های روان شناختی یا همان طرحواره های ناسازگار اولیه در دانش آموزانی که دید منفی نسبت به خود و توانایی های خود دارند در اصلاح باورها و افکار آنها مفید است (کروتر و مولتنر، 2014).
پشتیبانی 09191809834 (لطفا فقط پیامک یا تلگرام).
نحوه دانلود: بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است.