دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 17 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 74 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش حساسیت زیبایی-شناسی در 36 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مقدمه:
تجربه زیبایی شناسی تجربهای خوشایند و مطلوب است که به زندگی ارزش و معنا میبخشد. این تجربه، نشأت گرفته از درون فرد است که سبب میشود او محیطش را بهتر درک کند و از آن لذت ببرد.
زیبایی شناسی از جمله مسائلی است که دانشمندان حوزههای گوناگون علمی از جمله فلاسفه، هنرمندان و روانشناسان به آن توجه کردهاند. اگرچه هر یک از این حوزهها از دیدگاه خاصی به زیباییشناسی مینگرند، اما توجه آنان به زیبایی شناسی اهمیت و پیچیدگی آن را نشان میدهد (رشید و همکاران، 1387). لفظ زیباییشناسی در اصل از زبان یونانی گرفته شده و مفهوم و معنای لغوی آن شناخت احساس و عواطف و عکسالعملهای انسان نسبت به محسوسات، اشیاء، حیوانات، طبیعت و... است. در لغتنامهی ورد رفرنس (2006) زیباییشناسی (درک زیبایی یا چیزهایی زیبا) و (مطلوبیت چیزی از نظر زیبایی) تعریف شده است. در لغتنامه ی مریام وبستر زیبایی شناسی به دو گونه تعریف میشود: 1- آنچه مرتبط با زیبایی شناسی یا زیبایی است، 2- توجه و علاقه به زیبایی (آنچه خوشایند حواس ماست) (نقل از رشید و همکاران، 1387). پاسخهای زیباییشناسی تفسیری گسترده دارد و شامل آن دسته پاسخ هایی است که در آنها کیفیت و معانی اشیاء و مقاصد هنری، مرکز توجه عمده هستند (تانتون، 2009). ورود به مبحث زیباییشناسی بدون آگاهی از اجزاء و عناصر اصلی حوزه هنر و زیباییشناسی مقدور نمیباشد. آشنایی با مفاهیم عمده در این قلمرو و همچنین مبانی و مفاهیم سلامت روان، مباحث این فصل را تشکیل میدهند.