دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 11 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 239 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هیجانات تحصیلی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
هیجانات تحصیلی
هیجانات در بافت آموزشی و تربیتی
توجه به بحث ارتباط بین هیجان و شناخت و در نظر گرفتن این نکته که کلاس مکان تجارب هیجانی چندگانه شامل هیجانات مربوط به موفقیت یا شکست تحصیلی، پذیرش یا عدم پذیرش بوسیله دوستان و ... است، سبب توجه خاص محققان تربیتی به عناصر هیجانی کلاس شده است. به گونه ای که در چند سال اخیر بر تعداد دانشمندانی که بر بافت آموزشی با نگاه هیجانی تحقیق میکنند، افزوده شده است (پکران و گارسیا، 2012).
پکرون و گارسیا (2012) هیجاناتی را که در بافت آموزشی رخ میدهد را به سه وادی کلی هیجانات مرتبط با خود و تکلیف، هیجانات مرتبط با بازنگری و هیجانات اجتماعی تقسیم مینمایید. باید گفت که اگر چه درک روابط چندگانه و متقابل بین فرایندهای انگیزشی، هیجانی و شناختی یک موضوع نوظهور در تحقیقات روانشناسی تربیتی محسوب میشود. اما برخی تلاشهای نظری برای تعیین این روابط و تمرکز بر هیجانات بر بافت آموزشی صورت گرفته است. به گونه ای که بر طبق گزارش لیننرینک (2014) در کنفرانسی که در موسسه تحقیقات تربیتی آمریکا با موضوع ویژه تمرکز بر تحقیق هیجانی و یکپارچگی نظری هیجان، انگیزش و شناخت، برگزار شده بود، پنج دیدگاه نظری مختلف مطرح گردید. در این بخش مدلهای نظری مهمی که به تحقیق در زمینه هیجانات در بافت تربیتی و آموزشی متمرکز شده اند، مورد بررسی قرار میگیرد.
مدلهای نظری هیجانات تحصیلی
شوتز، هانگ، کراس، و اوسبان
شوتز و دیگران (2013) با بیان این که آموزش یک فرایند گرانبار هیجانی برای دانشآموزان، معلمان و والدین است، بر ضرورت بررسی هیجانات در بافتهای آموزشی تاکید میکنند و به منظور تبیین هیجانات در آموزش مولفه های زیر را مورد توجه قرار میدهند:
هیجانات به صورت اجتماعی ساختار یافتهاند و به صورت شخصی عمل میکنند لذا هیجانات به صورت «رابطه ای» در نظر گرفته میشود و تجارب هیجانی خاص شامل تبادلات فردی محیطی هستند به همین دلیل در هیجان کلاسی معلمان و دانش آموزان برحسب ماهیت تبادلات در موقعیت خاص ممکن است هیجانات متفاوتی تجربه نمایند.
هیجانات راههای بقا محسوب میشوند: هیجانات به عنوان رویدادهای التقاطی در نظر گرفته میشوند که شامل جنبههای فیزیولوژیکی، روان شناختی و رفتاری میباشد. لذا شاد بودن، خشمگین بودن یا افسرده بودن شیوههای خاص بقا در جهان محسوب میشوند.
هیجانات در نتیجه ی ارزیابیهای آگاهانه یا ناآگاهانه در مورد موفقیت در اهداف یا حفظ استانداردها و باورها ایجاد میشوند. اهداف استانداردها و باورها، سازههای سازمان یافته مرکزی در هیجانات هستند زیرا این اهداف باورها و استانداردها چهارچوبی را برای ارزیابی معلمان و دانشآموزان ایجاد میکند. متقابلا هیجانات و تنظیم هیجان به دنبال ارزیابیهای مرتبط با اهداف استاندارد ها و باورهای فرد ایجاد میشوند لذا باید گفت که این ارزیابیها برای به روز هیجانات شرط اساسی هستند گرچه ممکن است به سرعت و بدون آگاهی رخ دهند
-Relational