دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش رفتار کمک طلبی در 19 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
کمک طلبی
کمکطلبی یکی از راهبردهای مهم یادگیری خودتنظیمی است که نقش عمدهای در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند. ایمز(1983) معتقد است که کمکطلبی نوعی تلاش است. یعنی شخص بهطور فعالانه از امکانات موجود جهت افزایش احتمال موفقیت در آینده استفاده میکند. کمکطلبی به عنوان نوعی رفتار پیشرفت که مستلزم جستجو و استفاده از یک راهبرد جهت رسیدن به موفقیت است، در نظر گرفته شده است. یکی از مشخصههای ویژهی یادگیرندگان خودتنظیم در کلاس درس، توانایی استفاده از افراد دیگر به عنوان منبعی برای مقابله با ابهام و دشواری در فرایند یادگیری است. برای اقدام به کمکطلبی دانشآموزان باید از نیاز خود به کمک آگاه باشند (فراشناخت)؛ تصمیم بگیرند که از دیگران کمک بخواهند (انگیزش)؛ و راهبردهایی را برای فراخوانی کمک از شخص دیگر به کار ببرند (رفتار) (پرسن و همکاران، 2013).
کمکطلبی به عنوان یک فرایند اجتماعی – تعاملی در نظر گرفته شده است. در واقع، این رفتار مستلزم وجود افراد دیگری است که دانشآموز با آنها تعامل و روابط اجتماعی داشته و در خلال این تعاملات از آنها کمک میگیرد و از این نظر، رفتار کمکطلبی نشانگر تاثیر عوامل اجتماعی بر یادگیری و تحول ذهنی دانشآموز است (ویلیامز و تاکاکو، 2013). گال و نیومن (1990)، کمکطلبی را یکی از راهبردهای یادگیری میدانند که دانشآموزان با استفاده از آن میتوانند مسائل و مشکلات یادگیری و تحصیلی خود را تشخیص داده و از طریق پرسش و کمک گرفتن از دیگران در جهت رفع آن اقدام کنند. آنها میتوانند از این راهبرد برای تبحر یافتن بر مهارتها و یادگیری بهتر استفاده کنند (ویلیامز و تاکاکو، 2013). دانشآموزان زمانی که به کمک نیازمند هستند و تقاضای کمک میکنند، نهتنها مشکلات تحصیلیشان کاهش مییابد، بلکه دانش و مهارتهایی را کسب میکنند که در حل مسئله به آنها کمک میکند.
.Amez
.interactive-social process
به عقیده ی رول، آلون، مک لارن و کدینگر (2011، به نقل از رنجبر، 1391) دلایل اجتناب از کمک در کلاس چندبعدی است و میتوان سه جهت گیری را برای آن مفهوم سازی کرد : جهتگیری خودمختاری؛ که به موجب آن اجتناب از کمک به تلاش برای استقلال در عملکرد نسبت داده میشود، جهت گیری متمرکز بر توانایی؛ که به موجب آن تمایل فرد برای پنهان کردن توانایی پایین و ناکارآمدی باعث اجتناب از کمک طلبی میشود، و جهتگیری مصلحتآمیز؛ که به موجب آن عدم تمایل به درخواست کمک به ادراک فرد از اینکه جستجوی کمک به انجام سریع تکلیف منجر نمیشود نسبت داده میشود. همچنین باتلر (1998) معتقد است که در هر کلاس دلایل اجتناب از کمک طلبی با سبکهای مختلفی از کمک طلبی ارتباط دارد. نتایج پژوهش او نشان داد که جهت گیری خودمختاری برای اجتناب از کمکطلبی با سبک کمک طلبی خودمختارانه ارتباط دارد که به یادگیری و استقلال در عملکرد منجر میشود و به موجب آن دانش آموزان در ابتدا سعی میکنند خودشان مسئله را حل کنند، اگر موفق نشدند به جای درخواست راهحل، درخواست اشاره میکنند و اشارههای دریافت شده را برای حل مسائل بعدی بهتنهایی به کار میبرند.جهت گیری مصلحت آمیز با الگوی کمک طلبی اجرایی مرتبط است، آنها زودتر درخواست کمک میکنند و کمکی را که باعث تسریع انجام تکلیف شود ترجیح میدهند. در نهایت جهتگیری متمرکز بر توانایی برای اجتناب از کمک طلبی با سبک اجتنابی پنهان ارتباط دارد که به موجب آن درخواست کمک آشکار کم، و به احتمال زیاد به دنبال کمک پنهان (تقلب) هستند. دانش آموزان ممکن است برای حل و فصل افشای بی کفایتی و عدم افشای آن به درخواست کمک بهوسیلهی الگوی اجتنابی پنهان وسوسه شوند، بنابراین آنها ممکن است از کمک پنهان، به عنوان مثال، کپی کردن پاسخ از همسالان یا نوشتن پشت کتاب و غیره استفاده کنند (شریفی، 1390، به نقل از رنجبر، 1391).
تئوریهای مرتبط با کمک طلبی
1) دیدگاه شناختی – اجتماعی
2) یادگیری مشارکتی
3) رابطهی اهداف پیشرفت با روابط دوستانه
4) دیدگاه خودسیتمی
دیدگاه شناختی – اجتماعی: دیدگاه شناختی – اجتماعی اولین مکانیسم یادگیری را در مشاهده کردن صرف از دیگری میداند و تاکید خود را بر فعالیت دانش آموز با دیگر همسالانش در کلاس درس قرار میدهد. طبق این دیدگاه روابط دوستانه، از عوامل تاثیرگذار بر انگیزه ی پیشرفت به شمار می آید. در حالی که نظریه های انگیزشی مانند خودکارآمدی، انتظار ارزش و اهداف پیشرفت، تاکید خود را بر ادراک فرد از مدرسه و کلاسهای درس، رابطه با بزرگسالان و همسالان و انتظار یادگیرنده از موفقیت خود قرار میدهند. چنین شناخت و ارزیابی، تلاش، جستجوی کمک، خودنظم دهی، یادگیری و عملکرد را در کلاس درس به دنبال دارد ( فریمن و همکاران، 2008، به نقل از رنجبر، 1391).
یادگیری مشارکتی: یادگیری مشارکتی، رویکردی در آموزشوپرورش است که دانش آموزان با توجه به یادگیری مشارکتی میتوانند در جریانی از انگیزش، تفکر، فعالیت و همکاری قرار گیرند. با این رویکرد، انگیزش عبارت است از ارزیابی دانش آموزان از توانایی و انتظارات خود برای موفقیت، اهداف، ارزشها و راهبردهای یادگیری که دارند. یادگیری مشارکتی فعالیتی است که در آن ایدهها مبادله میشود، دانشآموزان برای یادگیری درس به تقسیم مسئولیت میپردازند و در جنبههای عقلانی رشد پیدا میکنند، فرضیههایی برای مواد درسی ارائه میشود، نگهداری و تفکر انتقادی صورت میگیرد و در نتیجه سطح پیشرفت بالایی حاصل میگردد. زمانی که دانشآموزان با همسالان خود همکاری دارند با مواد درسی درگیری پیدا میکنند و به فرد این امکان را میدهد تا خلاق باشد، کشف کند و فهم عمیقی از درس داشته باشد (فریمن و همکاران، 2008، به نقل از رنجبر، 1391).
تحقیقات نشان میدهند که تعلق پذیری با خودکارآمدی تحصیلی رابطه دارد و نیز، بهترین دوستان میتوانند مانند اعتقادات، باورها و ارزشها، منبع حمایتی درون فردی مهمی برای فرد باشند (نلسون و همکاران، 2008، به نقل از رنجبر، 1391). آنها همچنین نشان دادند دانشآموزانی که قادر بودند دوستان جدیدی در مدرسه بیابند، کسانی بودند که نمره ی بهتری در آزمونهای استاندارد به دست آوردند و نیز عملکرد تحصیلی آنها با روابط دوستانه ی آنها، بدون در نظر گرفتن شدت و نوع دوستی، رابطه ی مثبتی دارد.
رابطه ی اهداف پیشرفت با روابط دوستانه: اخیرا پژوهشگران اهداف پیشرفت را در فرایندهای اجتماعی گسترش دادهاند؛ از جمله مسئولیّت اجتماعی، حس تعلق داشتن به مدرسه، اجتناب از کمک خواستن، جایگاه اجتماعی دانش آموز، تمایل و نگرش آنها به همکاری و روابط درون گروهی. این مطالعات نشان دادهاند که اهداف تسلط در مقایسه با اهداف عملکردی به سازگاری اجتماعی بهتری منتهی میشوند. ارتباط سازگارانه ی دانش آموزان با همسالان نقش حیاتی دارد؛ چراکه تعیین کننده ی .........
...........
...................
...............................