دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 94 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش شبکه های اجتماعی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
الگوی عمومی استفاده از اینترنت و شبکههای نوین اطلاعاتی
توسعه و کاربرد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی، صرفا به تأثیر مستقیم آنها بر فرایند آموزش و یادگیری خلاصه نمیشود. این فناوریها و به طور خاص اینترنت و شبکة وب پیوسته در زندگی روزمرة مردم نقش دارند. افراد به هنگام حضور در شبکه، کوله باری از دانش و تجربههای فرهنگی و اجتماعی خود را به همراه میآورند و در عین حال، تحت تأثیر اطلاعات و تعاملهای درون آن قرار میگیرند. خارج شدن یادگیری از خانه، مدرسه، دانشگاه و گرایش به استفاده از وب به عنوان» فضای سوم« زمینهای برای باز اندیشی در روابط و مناسبات علمی، اجتماعی و آموزشی فراهم کرده است. همچنین شبکههای نوین اطلاعاتی زمینههای بیشتری برای انتخاب خدمات علمی و فرهنگی برای یادگیرندگان فراهم کرده و وسیلهای برای دسترسی به منابع بیشتر و افزایش تعامل با دیگران در درون و خارج از ساختارهای رسمی و غیررسمیِ آموزشی شده اند.
در چنین شرایطی، پژوهش دربارة آموزش و یادگیری در عصر ارتباطات و اطلاعات، ابعاد و قلمروهای جدیدی پیدا کرده است. مطالعه دربارة الگوی استفاده از اینترنت و شبکههای نوین اطلاعاتی در میان دانشآموزان بررسی تأثیرات مثبت و منفی آن بر فرایند یادگیری، در کنار پرداختن به مفهوم سواد اطلاعاتی )دانش و مهارت استفاده از اینترنت( که از مدتها قبل آغاز شده، یکی از این رویکردهای نوپدید به شمار میآید. هرچند تحقیقات در این حوزه و به ویژه در عرصة آموزش و یادگیری ناچیز است؛ اما مطالعات و تجارب به دست آمده میتواند محققان را با زوایا و جوانب مختلف بحث، درگیر و افقهای جدیدی را پیش پای پژوهشهای آینده به ویژه در حوزة یادگیری الکترونیکی و آموزش از طریق شبکه وب قرار دهد(ابراهیمآبادی، 1388).
کاربرد اینترنت و شبکة وب در ابعاد و سطوح مختلف جامعه به طور عام و در سطح مدرسه و دانشگاه به طور خاص، علاوه بر حفظ رویهها و فرایندهای جاری برنامه ریزی، نیازمند رعایت چارچوبها و عوامل ایجاد و توسعة محیط وب است. از جملة این الزامات «سطح مهارت و توانمندی کاربران»(عملکرد ماهرانه) در کاربری شبکه و ابزارهای مربوط به آن و «میزان و نوع استفاده» از اینترنت (الگوی استفاده) و (رفتار ارتباطی) در شبکة وب به ویژه در محیط یادگیری الکترونیکی است. اما الگوی استفاده از اینترنت و رفتار ارتباطی یادگیرندگان، در بهره مندی از شبکه تحت تأثیر چه عواملی است؟ یا بنابر نظر تومی (2002) فناوریهای اطلاعاتی، ارتباطی و رایانهای چه جایگاهی در شکلدهی رفتارهای جاری ما دارند، چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارند و چه تأثیری بر یادگیری و رفتارهای آیندة ما خواهند داشت؟ هرچند تحقیقات و تجارب اندک تاکنون نتوانسته الگوی فرهنگی و اجتماعی دقیقی برای استفاده از اینترنت ترسیم کند، اما میتوان از دو رویکرد عمدة ارتباطی سخن گفت؛ یکی رویکرد سنتی که می توان آن را نگاه سخت افزارانه نامید و دیگری که می توان آن را نگاه نرم و مبتنی بر تعامل نام گذاشت.
در این رویکرد افرادی مانند شکرخواه (1387) و پاترو (2003) معتقدند نگاه سخت افزارانه ریشه در منطق ماشین محور و الگوی کارخانه ای قرن بیستم ریشه دارد. کلوپ رم که یکی از مراکز مطالعات راهبردی در جهان به شمار می رود، در اعلامیة اجلاس جهانی جامعة اطلاعاتی دربارة دیدگاه دوم چنین اشاره کرده است: جامعة داناییِ مبتنی بر شبکه، نوعی چرخش پارادایم از مدل صنعتی در دو قرن گذشته است. این مدل می تواند الگوهای جدیدی از ساخت و رفتار اجتماعی از نهادهای عمومی و خصوصی و از تولید و تجارت ارائه کند. این الگو می تواند پیوند و روابط میان انسانها، ملت ها و ادیان را باز تعریف کند. دسترسی ارزان به شبکه های فیبر نوری، کابلی، بی سیم و ماهواره ها می تواند خلاقیت، ابتکار و اشتغال زایی محلی و نیز اجتماعات محلی را تقویت کند و در عین حال بهره وری را بهبود بخشد و در یک کلام «کسب ارزش بیشتر از منابع کمتر» را تحقق بخشد. بنابراین کاهش «شکاف دیجیتال» بی تردید اولویتی جهانی است. این امر نیازمند توسعة مناسب فناوری و آموزش کاربرد فناوری در کنار استفادة مؤثر از فناوری ها و ایجاد ظرفیتهای جدید برای آموزش و پرورش است. بر اساس این رویکرد نوآورانه و آینده نگر افرادی مانند کری ایساکسون، مک کیم، جولی و کانتیلون معتقدند، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و محیطها و ظرفیتهای موجود در آن مانند شبکه جهانی وب، با گذر از محدودیتهای زمانی و مکانی و با استفاده از تمام قالبهای سمعی و بصری و توان بالای پردازش اطلاعات میتوانند نظام یادگیری ما را متحول کنند و الگوهای نگرشی و رفتاری جدیدی را بنا نهند؛ از گفته های وارشر (2003، به نقل از ابراهیم آبادی، 1388) چنین برمی آید که سواد و مهارت رایانهای و بهره مندی درست از ابزارهای ارتباطی، شرط مقدماتی اجتماعی شدن ارتباطات کامپیوتری و پیشبرد هدفهای جوامع در فضای مجازی است.