دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 48 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 258 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش طراحی آموزشی و مدل وارونه در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
طراحی آموزشی فرایند سیستماتیک برنامهریزی کلیه رویدادها برای تسهیل یادگیری است (کید و سونگ، 2008).
اصطلاح طراحی به برنامهریزی نظام مند و فرایندهای ذهنی که برای توسعه نقشهای جهت حل مسئله دلالت میکند اطلاق میشود. طراحی نوعی حل مسئله است و در حرفههای گوناگون به همین منظور بکار گرفته میشود.
طراحی با برنامهریزی متفاوت است. طراحی از برنامهریزی دقیقتر و تخصصیتر است در این رابطه سیمون میگوید طراحی را بهعنوان ابزاری جهت توسعه موقعیتهای موجود توصیف میکند و وظیفه آن انتخاب بهترین راهحل از میان گزینهها بر اساس دانش موجود تلقی مینماید (آقازاده، 1390).
فعالیتهای هدفمند که منجر به ایجاد زمینه یادگیری و فراگیران میشود را آموزش میگویند.
در هر تعریف آموزش بهعنوان نظم دادن به تجربیات و هدایت فراگیران به کسب تواناییهای خاص میباشد. برای مثال «معلم ممکن است به فراگیر کمک نماید از یک نرمافزار رایانهای برای حل یک سری مسائل معین استفاده کند». هر تجربهای که توسعه مییابد در راستای یک یا بیش از یک هدف یادگیری است (دیناروند،1390).
شاید شما نیز یکی ازکسانی باشید که معتقدید بسیاری از دوره های آموزشی،کلاس ها، کارگاه ها یا سایر برنامه های آموزشی فقط روی کاغذ، مطلوب به نظر می رسند ولی هنگامی که اجرا می شوند اثربخشی موردنظر را ندارند.این مشکل دلایل متعددی دارد،یکی از دلایل آن ضعف طراحی آموزشی است.اگر طراحی آموزشی به درستی انجام نشود نمی توان انتظار داشت هدفهای موردنظر به بهترین شکل تحقق یابد.طراحی آموزشی با ارائه طراحی دقیقی از آموزش،از جمله عوامل موثر بر آموزش است که فرایند یادگیری را تضمین می کند.
به طور کلی طراحی آموزشی را می توان علم،هنر و شیوه ایجاد برنامه های آموزشی یا تهیه ی آموزش دانست (پیسکوریچ، 2006)این تعریف بسیار عام وکلی است.براساس یک تعریف تخصصی تر،طراحی آموزشی ″فرایند پیش بینی روشها براساس اهداف در شرایط خاص″است. به عبارت دیگر طراح آموزشی به معنای پیش بینی فعالیت های آموزشی برای افراد مشخص و در زمینه ای معین است.
یکی از اجزای مهم طراحی آموزشی که ریشه در نظریه رفتارگرایی دارد،استفاده از هدفهای رفتاری است. این مولفه که با مفهوم تحلیل وظیفه و آموزش برنامه ای در ارتباط است،″بر تعریف ومشخص کردن رفتارهای قابل مشاهده ای که یادگیرنده باید انجام دهد″،تاکید می ورزد.هدفهای رفتاری ناظر بر رفتارهایی است که یاد گیرندگان باید برای نشان دادن تسلط خود بر محتوای آموزشی انجام دهند.هدف های رفتاری سبب عینی تر شدن فرایند آموزشی می شود و اختلاف در بر داشت معلمان وهمین طور یادگیرندگان از منظور ومقصود آموزش را کاهش می دهد. افزودن بر این استفاده از هدف های رفتاری دلیل منطقی دیگران نیز دارد .با در دست داشتن هدفهای رفتاری معلمان ومربیان در قبال فرایند آموزش احساس مسئولیت و پاسخگویی بیشتری خواهند داشت.
طراحی آموزشی براساس دیدگاه رفتارگرایی،با مرحله ی تحلیل وظیفه آغاز می شود. تحلیل وظیفه روشی برای تجزیه یک وظیفه یا موضوع آموزشی به اجزای تشکیل دهنده ی آن و تشخیص تغییرات رفتاری موردنیاز برای انجام آن وظیفه یا یادگیری موضوع است،سپس طراح باید توالی رویدادهای یادگیری را مشخص کند.پس از بیان هدفهای آموزشی،فرصتهایی برای یادگیرنده فراهم می شود تا به تمرین بپردازد و محتوای آموزشی را یاد بگیرد.ارزشیابی از آموخته های دانش آموز به عنوان آخرین مرحله ی طراحی آموزشی معمولا براساس ملاک از پیش تعیین شده صورت می گیرد.همه ی یادگیرندگان با این ملاک ارزشیابی می شوند و در صورت کسب امتیاز لازم،آموزشهای بعدی را دریافت می کنند (یوئل، 2005).
فرایند نظاممند و مؤثر انتقال اصول یادگیری و آموزش در قالب طرحهای برای فعالیتها، محتوا، منابع اطلاعاتی و ارزشیابی آموزشی است.