دسته بندی | مبانی نظری و پیشینه تحقیق علوم اجتماعی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 135 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 49 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی در 49 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
کامل و قابل ویرایش
شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق
شامل منابع داخلی و خارجی
منبع نویسی استاندارد
بخشی از مبانی نظری:
درباره فرهنگ تعاریف متفاوت و گوناگونی آمده است؛ اما می توان به دو تعریف زیر اشاره کرد:
فرهنگ عبارت است از مجموعه پیچیده ای از علوم، دانش، هنر، افکار و اعتقادات، قوانین و مقررات، آداب و رسوم و سنت ها و به طور خلاصه، کلیه آموخته های و عادت هایی که انسان در حکم مهمترین عناصر جامعه اخذ می کند. و در تعریف دیگر، فرهنگ را شیوه زندگی برخاسته از اندیشه(عقل نظری) و نظام ارزشی(عقل عملی) نیز تعریف کرده اند. لذا این فرهنگ چند لایه دارد.
1- لایه اول و عمیق ترین لایه هر فرهنگ، لایه معرفتی یا جهان بینی آن است که از سنخ تفکر، باور و اندیشه است.
2- لایه دوم، لایه ارزشهاست که برآمده از لایه اول است، یعنی الگوهای داوری و قضاوت از خوبی، بدی، زشتی وزیبایی.
3- لایه سوم، الگوهای رفتاری، هنجارها و قالب های رفتاری است. یعنی قالب هایی که در نهادهای گوناگون شکل می گیرند. نهادهایی چون خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش، اقتصاد و اوضاع دین و سیاست.
4- لایه چهارم، نمادها هستند که هم کلامی اند و هم غیرکلامی اند؛ به معنای دیگر، هم نوشتاری است و هم زبان گفتاری و حرکات و عادات رفتاری، هنر، موسیقی و طراحی را نیز در بر می گیرد (افروغ، 1382: 84)
بخشی از تحقیقات انجام شده:
- ساختار هویت در فیسبوک: قدرت دیجیتالی در ارتباطات کنترل شده عنوان تحقیقی است که در دانشگاه تمپل ایالات متحده و در دپارتمان جامعهشناسی این دانشگاه و با روش تحلیل محتوا هویتهای ابراز شده در فیسبوک مورد بررسی قرار گرفته است.
در چکیده این تحقیق آمده است: «تحقیقات اولیه روی اظهارات آنلاین، اساساً بر ساختارهای هویت در محیطهای تخلصی آنلاین (محیطهایی که در آن کاربران با نام مستعار ظاهر میشوند) متمرکز شده است. بیشتر مطالعات اخیر به بررسی ویژگیهای عملکرد افراد در محیطهای آنلاین با جنبه تخلصی کمتر (مانند سایتهای اینترنتی قرارعشقی) پرداخته و یافتههای متفاوتی را گزارش کردهاند. مطالعه کنونی به پژوهش ساختارهای هویتی فیسبوک "محیط آنلاین غیر تخلص (محیطی که در آن کاربران با نام واقعی ظاهر میشوند) که به تازگی پدید آمده است" پرداختهاند. براساس تحلیل محتوای 63 حساب(اکانت) فیسبوک این نتیجه حاصل شده است که شخصیتهای مطرح شده در این محیطهای غیر تخلصی با هویتهای پدید آمده در محیطهای تخلصی تفاوت دارند و کاربران فیسبوک، خصوصیات خویش را به طور ضمنی و مفهومی و نه صریح ابراز میکنند.
- یانگ، در مقاله ای با عنوان" رابطه حوزه های عمومی و خصوصی در سایت های شبکه های اجتماعی نمونه مورد مطالعه فیس بوک "با استفاده از روش پیمایشی به انجام این تحقیق اقدام کرده نمونه آماری این پژوهش 77 دانشجوی رشته علوم ارتباطات در دانشگاه ایندیانا استیت است. از مهمترین اهداف مطرح شده در این پژوهش این است که افراد تا چه اندازه با هویت واقعی خود در این شبکه عضو می شوند که نتیجه بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که بیش از 95 درصد کاربران اظهار داشته اند که از اسم واقعی شان در این شبکه استفاده می کنند.
فهرست مطالب:
هویت فرهنگی و شبکه های اجتماعی
فرهنگ
2-1-2- هویت
3-1-2- هویت فرهنگی
4-1-2- ابعاد هویت فرهنگی:
شبکه های اجتماعی
مفهوم شبکه های اجتماعی
1-2-2- شکلگیری و تحول شبکههای اجتماعی در جهان
2-2-2- ایران و شبکههای اجتماعی مجازی
3-2-2- آشنایی با رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی
4-2-2- ویژگی های رسانه های اجتماعی
5-5-2-ویژگی های انحصاری شبکه های اجتماعی
6-2-2- ویژگی های شبکه اجتماعی فیس بوک(facebook)
7-2-2- کارکردهای منفی شبکههای اجتماعی
8-2-2- کارکردهای مثبت شبکههای اجتماعی
9-2-2- انگیزه های مخاطبان برای پیوستن به شبکه های اجتماعی
10-2-2- انواع شبکه های اجتماعی
11-2-2- شبکه اجتماعی فیس بوک
بررسی پژوهش های پیشین
1-3-2- پژوهشهای پیشین خارجی
2-3-2- پژوهشهای پیشین داخلی
چارچوب نظری
4-2- مبانی نظری
1-4-2- نظریه بازنمایی:
2-4-2- مفهوم هویت و فرهنگ در نظریه بازنمایی هال:
3-4-2- مکتب ساخت- کارکرد:
4-4-2- مفهوم کارکرد
5-4-2- ساختار گرایی
6-4-2- مفاهیم و اصول ساخت گرایی
7-4-2- نظریه ساخت گرایی و کارکردگرایی ساختاری
8-4-2- مفهوم هویت در دیدگاه گیدنز:
9-4-2- نظریه حوزه عمومی هابرماس
فهرست منابع