دسته بندی | کارآموزی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 366 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
گزارش کاراموزی راهنمایی و رانندگی در 44 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست
عنوان صفحه
اولین قانون راهنمایی و رانندگی در تهران 1
بیشترین تخلفات در رانندگی 3
ضوابط احراز سلامت جسمانی و روانی 4
بینایی 7
شنوایی 8
اندامهای حرکتی فوقانی و تحتانی 8
سایر موارد برای انواع گواهینامه رانندگی 10
مقررات و ضوابط حمل بار در جاده های کشور 13
ضوابط حمل بار 14
مقررات حمل و نقل بار در راهها 15
توصیه پیشگیرانه در رانندگی 24
توصیه پیشگیرانه در تردد شهری 30
توصیه پیشگیرانه در مسافرکشی 34
توصیه پیشگیرانه در سفر 36
توصیه پیشگیرانه در موتورسواری 40
چگونه ترمز کنیم ؟ 41
چگونه فرمان بگیریم ؟ 42
دور زدن 43
دور یک فرمانه 43
دور دو فرمانه 44
اولین قانون راهنمایی و رانندگی در تهران
مردم آن روز در دی ماه سال 1309 که دست های راننده ها را مدام در حرکت دیدند، به خنده افتادند، اما خیلی زود یاد گرفتند از دست چپ و راست شان چه زمانی کمک بگیرند و چطور در هوا تکانشان بدهند تا شوفرهای دیگر بفهمند که حالا قرار است صاحب دست ها چه کند؛ دور بزند، بایستد، پارک کند و دقیقاً از همان روزها شروع شد.
آن روزها نوای بوق تا فاصله 100 متری شنیده می شد. همان دوره با همان قوانین 32 بندی، ماشین ها صاحب 5 پلاک شدند؛ نام کارخانه، آدرس مالک، نمره عقب، نمره جلو و پلاک مالیات. تصویب قوانین به همین جا ختم نشد؛ حود 1308 وقتی تعداد اتول سوارهای شخصی شهر به 1522 نفر رسید، قوانین مربوط به عابران پیاده وضع شد.
آبان 1305 پایتخت نیز بوذرجمهری، بلدیه چی شهر یک کمپانی دانمارکی را مسئول اتوبوسرانی شهر کرد و قرار شد فرنگی جماعت 7 خط راه بیندازد که در هر کدام 2اتوبوس فعال باشد. کرایه این اتوبوس ها 8 شاهی برای یک مسیر بود. تهرانی که اتوبوس هایش از ابتدا تا انتهای مسیر 25 بار توقف می کردند و سرعت شان 20 کیلومتر بود. اواخر سال 1312، وقتی «سرتیپ قلی هوشمند» به جای بوذرجمهری بلدیه چی شهر شد، اعلام کرد محل عبور پیاده ها را از عرض خیابان به صورت مورب سنگ فرش کنند و عابران را موظف کرد تنها از همان مسیرها عبور کنند.
بعد به سراغ اتوبوسران ها رفت و اعلام کرد که آنها حین رانندگی نباید حرف بزنند و آیین نامه اتوبوسرانی به وسیله شهربانی تنظیم شد.
«قاسم خان صور اسرافیل» بلدیه چی تهران بین سال های 1317 تا 1319 اعلام کرد هر وسیله چرخدار احتیاج به پلاک و چراغی دارد که حداقل تا فاصله 70 متری اش را روشن کند، اما اعتصاب اتوبوسران های شهر در یک سال بعد و در زمان محمد سجادی اتفاق افتاد. وقتی این بلدیه چی مالیات بسته بود به بنزین و بلیت و.. اما بلدیه چی ایستاد که اتوبوسران ها نباید کرایه را اضافه کنند.
بیشترین تخلفات در رانندگی
پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد: تجاوز به چپ از شایعترین تخلفات درونشهری است.
خط ممتدد محوری، خط کشی است وسط معابر شهری و برونشهری که به دلایل گوناگون نمیتوان در آن محلها دور زد، سبقت گرفت و یا از روی آن عبور کرد که این نوع خط کشی را اصطلاحا دیوار قانون میگویند. متاسفانه در معابر درون شهری تخلف تجاوز به چپ که منجر به بسیاری از تصادفات میشود از شایعترین تخلفات است .
کلیه معابر عمومی درون و برونشهری جهت تشخیص سهم عبور رانندگان وسایل نقلیه توسط خط کشی ممتد یا مقطع شدهاند و یا با موانع فیزیکی نظیر نرده، گاردریل، بلوک سیمانی و ... به دو قسمت مساوی تقسیم شدهاند و رانندگان باید در محدوده مجاز از سمت راست معابر تردد کنند.
به گزارش ایسنا، خط مقطع محوری، خط کشی است که در وسط معابر کشیده میشود و معمولا کاربرد آن در جادههای برون شهری است که یک خط رفت و یک خط برگشت دارد که رانندگان در این محلها زمانی که ببینند از جلو وسیله نقلیه نمیآید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و جانب احتیاط می توانند به سمت چپ منحرف و سبقت بگیرند و حتی میتوانند در این محلها دور بزنند.
ضوابط احراز سلامت جسمانی و روانی (صلاحیت پزشکی) درخواستکنندگان انواع گواهینامه رانندگی
ماده1ـ بینایی برای گواهینامههای رانندگی پایه الف (گروههای 1 و 2) و پایه ب (گروه 1) و ویژه:
1ـ حداقل قدرت بینایی برای مجموع دوچشم با اصلاح یا بدون اصلاح 10/12
2ـ حداقل میدان بینایی برای هر چشم 70 درجه.
3ـ برای افراد تکچشمی حداقل قدرت بینایی 10/9 و میدان بینایی 100 درجه، ضمن رعایت شرایط ویژه در وسیله نقلیه.
ماده 2ـ بینایی برای گواهینامههای رانندگی پایه الف (گروه 3)، پایه ب (گروه 2) و پایه « پ» (گروه 1) و مجوزهای صادره در ماده (33) آییننامه:
1ـ حداقل قدرت بینایی برای مجموع دوچشم با اصلاح یا بدون اصلاح 10/14
2ـ حداقل میدان بینایی برای هرچشم 70 درجه
ماده 3ـ بینایی برای گواهینامههای رانندگی پایه پ (گروه2) و پایه ت (گروه 1 و 2):
1ـ حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح حداقل 10/15.
2ـ حداقل میدان بینایی برای هرچشم 70 درجه.
ماده 4ـ آن دسته از بیماریهایی که نیاز به دریافت نظریه و تأیید پزشک متخصص معتمد چشم را دارد:
1ـ افراد دارای میدان بینایی دوچشمی بین 120 تا 140 درجه.
2ـ افراد مبتلا به کوررنگی چشم.
3ـ افراد مبتلا به کاتاراکت (آب مروارید).
4ـ افراد مبتلا به گلوکوم (آب سیاه).
5 ـ مبتلایان به بیماری شبکیه چشم.
تبصره 1ـ ملاک ارزیابی میدان بینایی تست Confrontaion میباشد.
تبصره 2ـ در معاینه چشم و سنجش بینایی، رعایت موارد زیر به وسیله پزشک الزامی است:
الف ـ سنجش دید (قدرت بینایی) باید طبق استانداردهای بینالمللی و با نمودارهای سنجش بینایی استاندارد انجام پذیرد.
ب ـ حداکثر میزان دید برای هر چشم 10/10.
پ ـ در صورتی که متقاضی در هر خط دید بیش از 2 حرف را خطا نماید، آن خط در محدوده دید محاسبه نگردیده و خط درشتتر ملاک ارزیابی قرار میگیرد.
ماده5 ـ شنوایی:
1ـ حداکثر افت شنوایی قابل قبول بدون اصلاح در هر گوش تا 40 دسیبل، برای گواهینامه رانندگی پایه الف (گروه 3)، پایه ب (گروه 2)، پایه پ (گروه 1و2)، پایه ت (گروه 1 و 2) و مجوزهای صادره در ماده (33) آییننامه.
2ـ در صورت کر بودن کامل یک گوش، حداکثر افت شنوایی قابل قبول با یا بدون اصلاح در گوش بهتر تا 40 دسیبل، برای گواهینامههای رانندگی پایه الف (گروه 1 و 2) و پایه «ب» ( گروه 1) و ویژه.
ماده 6 ـ موارد ممنوعیت مطلق صدور و تمدید گواهینامه رانندگی:
اول: بینایی:
1ـ میدان بینایی دوچشمی کمتر از 120 درجه برای انواع گواهینامه رانندگی.
2ـ افراد مبتلا به بیماریهای Hmianopia bitemporal, Homonymous hemianopia برای انواع گواهینامه رانندگی.
3ـ افراد تکچشمی دارای قدرت بینایی کمتر از 10/9 برای انواع گواهینامه رانندگی.
4ـ افراد تکچشمی دارای میدان بینایی کمتر از 100 درجه برای انواع گواهینامه رانندگی.
تبصره1ـ افرادی که به تازگی یک چشم خود را از دست دادهاند تا طی زمان لازم برای عادت به دید تکچشمی، حداقل به مدت یک سال ممنوعیت مطلق رانندگی دارند.
نارکولپسی).
14ـ عفونتها.
احـراز سلامت جسمانی و روانی رانندگان براساس دستورالعمل اجرایی است که پس از تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هماهنگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای اجرا به تمامی پزشکان انجامدهنده معاینات پزشکی درخواستکنندگان انواع گواهینامه، ابلاغ میشود.
ماده10ـ پزشکان انجام دهنده معاینات درخواستکنندگان گواهینامه رانندگی، ملزم به شرکت و کسب موفقیت در دوره آموزشی « معاینات رانندگان» که به وسیله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار میگردد، هستند.
مقررات وضوابط حمل بار در جادههای کشور
ضوابط و مقررات حمل بار در جادههای کشور که توسط وزارت راه و ترابری با استناد به ماده (14) قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی ـ مصوب30/3/1350ـ با اصلاحات بعدی آن و بندهای 7 و 12 ماده (7) قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری و تجدید تشکیلات و تعیین وظایف آن ـ مصوب 16/4/1353 ـ تعیین گردیده است، به شرح زیر میباشد:
ضوابط حمل بار
1ـ وزارت راه و ترابری میتواند درآزادراههای کشور وسایل لازمه برای توزین و اندازهگیری ابعاد و وزن محور وسایط نقلیه سنگین را تهیه و مورد استفاده قرار دهد.
2ـ وزارت راه و ترابری میتواند با جلب مساعدت نیروی انتظامی از عبور و مرور وسایط نقلیهای که وزن و طرز بارگیری و ظرفیت محموله آن اضافه بر میزان مجاز باشد جلوگیری نماید.
3ـ مالکین وسایط نقلیه سنگین مکلف به رعایت مقررات یادشده و سایر مقررات بینالمللی و مصوب از طرف وزارت راه و ترابری بوده و وزارت راه و ترابری برای اجرای این تصویبنامه با استفاده از نظر سندیکای مالکین کامیونها حدود و نظامات مربوط را تعیین و آگهی خواهدنمود.
4ـ وزارت راه و ترابری در اجرای مقررات این تصویبنامه عده لازم از مهندسین آن وزارت را انتخاب خواهدنمود که با تشریک مساعی نیروی انتظامی اقدام لازم را معمول دارند.
مقررات حمل و نقل بار در راهها
الف ـ بار محوری
تعریف ـ فشار یا نیروی وزن وارده از سوی هریک از محورهای وسایل نقلیه بر سطح راه را بار محوری مینامند.
حداکثر فشار وارد از محورهای راهنما، منفرد و زوج بر سطح راه نباید از حدود ذیل تجاوز نماید.
1ـ محور راهنما (دوچرخ) شش تن
2ـ محور منفرد (چهار چرخ) سیزده تن
3ـ محور زوج (هشت چرخ) بیست تن
تبصره1ـ برای استفاده از حداکثر فشار تعیین شده در فوق اندازه لاستیک چرخها نباید از 20 × 750 کمتر باشد.
تبصره2ـ چنانچه فاصله دو محور مجاور از یکدیگر کمتر از دو متر باشد، آن دو محور را روی هم محور زوج نامند و اگر فاصله از دو متر بیشتر باشد هرکدام محور منفرد محسوب میشود.
ب ـ وزن مجاز کامیونها
حداکثر وزن کامیون با بار آن نباید از حدود ذیل تجاوز نماید:
ـ کامیون دو محور 19 تن
ـ کامیون سه محور 26 تن
ج ـ وزن مجاز وسایل نقلیه مفصلدار
اوّل ـ کامیون نیمه یدک (بارگیر مستقیماً به وسیله چرخ پنجم به کامیون اتصال دارد) شامل:
1ـ تریلی سه محور ده چرخ بیست و شش تن
2ـ چهار محور چهارده چرخ سی و دو تن (چنانچه فاصله بین دو محور عقب تریلی از دو متر تجاوز نماید. حداکثر وزن مجاز (تریلی با محموله)، 36 تن میباشد.)