فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مشاورة شناختی - رفتاری

مشاورة شناختی رفتاری
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 8
فرمت فایل pdf
حجم فایل 1075 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 152
مشاورة شناختی - رفتاری

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مشاورة شناختی - رفتاری

مشاورة شناختی رفتاری به مشاهدات روزانه از رفتارهای افراد می پردازد که نسبت به موقعیتی
واحد، واکن شهای متفاوتی از خود نشا ن می دهند. در ابتدا ی قرن اول میلادی اپیکتیتوس فیلسوف رواقی چنین
نوشت :"مردم قبل از ای ن که از برخورد با رویدادها رنجیده شوند، بیشتر از برداشت های خود از آنها، متأثر می شوند."
توجیهی که نظریه پردازان شناختی - رفتاری مانند ب ک و همکاران ( 1979 ) و الیس ( 1962 ) در مورد ای ن پدیده ارائه
داده اند، ای ن است که تفسیر ی ک فرد از ی ک موقعیت ، تأثیر عمده ای بر عواط ف و رفتار بعد ی او خواهد داش ت. به
عنوان مثال ، فردی ممکن است از ای ن که یکی از همکارانش به نام "جان " امروز صب ح در راهرو ی اداره ، جوا ب سلام
او را نداد ه عصبانی شده ، ای ن کار او را ب یاحترامی نسبت به خود تلق ی کند. اما دیگری همین برخورد منف ی را نادید ه
بگیرد و حتی نسبت به او احساس ترحم و دلسوزی کند و بگوید: "عجب ، ای ن آقا دچار مشک ل روحی شده و
اعصابش به طورکلی درهم ریخته است !"و سپ س با ب یاعتنایی از کنار قضی ه بگذرد. پس یک موقعیت تنها می تواند از
زوایای متفاوتی دیده شود که بعضی از آنها سازگارانه تر از برخی دیگرند.
نخستین وظایف درمانی در درمان های شناختی - رفتاری ، همان گونه که بک و الیس قبل از دیگرا ن
مطالعه کرده اند، این است که به مراجعان خود کمک کنند تا به دقت سازگارانه ترین و معقول ترین تفسیر را از یک
موقعیت برداشت کرده و رفتارهای ی را پیش ه کنند که با آن زاویة دید جدید هماهنگ باشد. استعاره ای که زیربنای
رویکرد شناخت ی- رفتاری است ، همانند مورد کس ی است که با یک دوربین عکاسی ، چند عدس ی، فیلتر و لواز م
اختیاری دیگر کار می کند. این الگو بر ای ن موضوع اشاره دارد که یک فرد دارای مشکل بهداشت روان ، از نظر کیف ی
باشخصی که هیچ مسئلة روانی ندارد، تفاوتی نمی کند. اما اختلاف آن دو در این است که شخصِ دارای مشکل در
سلامت روان ، به طور طبیعی دوربین خود را چنان تنظیم می کند که عکس های غیرواقعی از موقعی تها بگیرد. این
رویکرد به ما کمک می کند تا رابطة میان مشاوره و مراجع را به همین گونه تنظیم کنیم .
نظریة شناختی رفتار ی بین دستاوردهای شناختی ، فرایندهای شناختی و طر حهای شناختی تمایز
قائل می شود. برداشت همکار جان در سناریوی بالا مبنی بر این که "او مشکل واقعی پیدا کرده است "، نمون ة یک
محصول شناختی است . این گونه محصول ها امکان دارد در جبهة مقدم هوشیاری یک فرد یا در لبة آگاهی او باشند.
یعنی امکان دارد در مشاور ة کاوشگری و کشف آنها مدتی ، دیر یا زود، طو ل بکشد. محصول های شناختی ، منحصر ب ه
اندیشه ها و نتیجه گیری های فردی نیستند، بلکه ممکن است شامل تصاویر ذهنی نیز بوده و با کیفیت بازتاب همراه
شوند، یا اغلب در ظاهر بدون تلاش هوشیاران ه و عمدی رخ دهند. به همین علت در اکثر اوقات " افکار خودکار"
نام می گیرند. ماهیت رویکرد شناختی رفتاری این است ، که محصولات شناختی آن میان موقعیت ها و پاسخ های
عاطفی ، رفتاری و فیزیولوژیک ی واسطه می شوند و به این ترتیب این رویکرد، یک بسط مهم از الگو ی محرک و
پاسخ رفتار انسان است .
فرایندهای شناختی در سطح بروز کمتر عمل می کنند و سازوکارهای ی را نشا ن می دهند که افراد به
وسیلة آنها رفت ه رفته قضاوت ها، ارزشیاب یها، انتظارها، ادرا کها و چیزهای ی از ای ن قبیل را ک ه بر آگاه یشان اشراف
دارند، شک ل می بخشند. یک موضوع محوری در تدوین نظریة افسردگی بک و همکارانش این است که الگوهای
تفکّرِ غلط در نشانگان افسردگی مداخله می کنند. برای مثال افراد افسرده ممکن است یک رویداد واحد را به دامنة
وسیعی از وقایع تعمیم دهند(تعمیم دهی بیش از حد)، یا اثرات منفی پیامدهای نامطلوب را بزر گ نمایی (بزرگ
نمایی ، فاجعه آمیز ساختن ) کرده ، یا در غیاب شواهد کافی (استنباط دلخواهی )، نتیجه گیری کنند.
طرح های شناختی مقیاس هایی اند که افراد از آنها برا ی پردازش اطلاعات خود بهره می گیرند و
تصور می رود که در یک سطح ساختاری برای ذخیره کردن ، سازمان بخشی ، یک پارچه سازی و هدایت پردازش
اطلاعات ف متکّی بر استنبا ط شخصی عمل کنند. تصور م یشود طر حهای اطلاعاتی معطوف به فرد(طرح های
فردمحور) نقشی مهم در افسردگی شخص دارند. بنابر فرمول بندی بِک ، طرح های شخصی منفی شامل یک شبکة
سازمان یافتة دقیق از اطلاعات ذخیره شدة فردی (که در وهل ة اول ناخوشاینداند) به همراه قواعدی برای سنجش
ارزش شخص به عنوان یک فرداند. این طرح ها در افسردگ ی فعال خواهند شد و به طوری که فرد افسرده تمایل دارد
خود را به گونه ای ناخوشایند ببیند و زندگی گذشته ، حال و آیندة خود را بیشتر به طور منفی تفسیر می کند.
به علاوه ، طرح های شخصیِ منفی فعال شده ، بازیابی اطلاعاتی را ک ه اعتبار آنها را حفظ می کند،
آسان می کنند. تمایز بین محصول های شناختی ، ساختارها و طرح های شناختی تا حدی اختیاری است . اما ای ن تمایز
را تقویت می کنند. در حقیقت بخش اعظم ارزشیابی بعدی مشاورة (CBC) توسعة مشاورة شناختی رفتاری
شناختی رفتار ی شاید بر بسط طرح های شناختی متمرکز باشد.
بک و الیس ، بیشترین تأکید بر ایجاد تغییر رفتار ی و هیجانی ( CBC ) در مشاور ة شناختی رفتاری
از را ه تغییر در شناخ تها بوده است . با ای ن حال ، مؤلفا ن اخیر بیان کرده اند که هر سه عامل (رویکردها، فرایندها و
طرح ها) باهم در تعامل اند. الگوی شناختی در شکل 1.1 نشان داده شده است .
به عنوان مثال ، بررس ی شکل 1.1 معلوم خواهد کرد ک ه آن الگو به طور هماهنگ است با الگوی
شناختی مشاوره در توصیه به مراجعان برای روی آوردن به ورزش (رفتار)، به عنوان روشی در کاهش
تنیدگی (فیزیولوژی ) که پس از آن حالت افسردگی (هیجانی ) را تخفی ف می دهد و ممکن است به کمتر فاجعه آمیز تلقی
کردن (شناخت ) درگیری ها و گرفتاری های روزانة افراد بینجامد.
به این ترتیب ، مشاور م یتواند از هری ک از ای ن چهار مسیر وارد عم ل شود. و هر مسیر ی را ک ه
برگزیند، تأثیر امواجش به راه های دیگر منتقل می شود. اشکال مختلف درمان های روان شناختی بر جه تهای خاصی
به عنوان هدف تأکید دارند. یکی از مزایا ی الگوی ش


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.