دسته بندی | پیشینه متغیر های روانشناسی |
بازدید ها | 53 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 48 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری مشارکتی در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
قابل ویرایش : بله
منابع : جدید و آپدیت شده
فرمت فایل : ورد
نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .
پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
تعریف و تبیین یادگیری مشارکتی:
درمطالعهی ادبیات مربوط به یادگیری مشارکتی کار سه گروه از محققان جالب است. یک گروه توسط راجر جانسون از دانشگاه مینسوتا رهبری میشود. گروه دیگرتحت نظارت رابرت اسلاوین از دانشگاه جانز هاپکینز است، و گروه سوم را شلومو شاران (1990-1980) هدایت میکند. آنها در بعض از تفحصات خود تأثیرات تکلیف مبتنی بر مشارکت همراه با پاداش را بر تکالیف « متداول» برای یادگیری، که در آنها دانشآموزان مطالبی برای تسلط یافتن دریافت میدارند، مورد بررسی قرار دادهاند (جویس و همکاران، ترجمه: بهرنگی،1390، ص275).
اثر گروه جانسون (1981، الف 1975) که درباره تدریس شاگردان به شاگردان است اطلاعاتی درباره اثرات رفتار توأم با همیاری بر وظایف متداول یادگیری و بر ارزشها و رفتار بین گروهی و نگرش ها فراهم آورده است. الگوی این گروه بر توسعه چیزی که بدان بهم وابستگی مثبت اطلاق میکنند، یا بر همیاری در جایی که اقدام جمعی تفاوت های فردی را میپذیرد تأکید دارد. او در گزارش خود به موفقیت استفاده از گروههای غیر متجانس در وظایفی که مستلزم هماهنگی اعضای گروه در یادگیری تحصیلی و روابط بین گروهی است، اشاره میکند و انواعی از راهبردهای پایدار را که ساختارهای پاداشدرونی و خارجی را به کار میگیرند به وجود میآورد (جویس و همکاران، ترجمه: بهرنگی،1390، ص513).
از میان الگوهای بسیار گوناگون تدریس میتوان به یادگیری مشارکتی اشاره کرد. این الگو ازنظر ساختاری زیرمجموعه خانواده الگوهای اجتماعی و برای آموزش همکاری است. سازوکار این الگو به سبب وجود عوامل بارز و مؤثری چون روابط مثبت میان اعضاء، همکاری در گروههای یادگیری، مسؤلیتپذیری فردی و پیامدهای رضایتبخش گروهی، موجب دستاورد- های مثبت و شاخص در آموزش و پرورش دانشآموزان شده است. یادگیری مشارکتی با ایجاد شرایط مناسب برای آموختن استراتژیهای یادگیری، به انتقال یادگیری از طریق گروه به فرد، و کنش متقابل میان فراگیران با سطوح توانایی علمی ناهمگن در کلاس کمک میکند. این الگو برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان الگویی مناسب و شناخته شده است
ویژگیهای روش یادگیری مشارکتی:
برای بسیاری از متخصصان و مجریان این سؤال مطرح است که چه تفاوتهای اساسی بین روش مشارکتی و سایرفعالیتهای آموزشی مربوط به گروههای کوچک وجود دارد. تفکیک و تمایز روش مشارکتی از سایر گروههای کوچک یاددهی- یادگیری را میتوان در عامل«انگیزه »جستجو کرد. انگیزه یادگیری در راهبردهای مشارکتی نسبت به سایر راهبردهای آموزشی بسیار بالاست. چنین انگیزهای از سه ویژگی مهم نشأت گرفته است که عبارتند از:
1- اهداف گروهی
اهداف گروهی معمولاً به صورت پاداش براساس موفقیت گروه در وظایف و کارکردهای تحصیلی تعریف میشود. در این رویکرد کار گروهها براساس ارتقای هر عضو در سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی مورد شناسایی قرار میگیرد. دانشآموزان در موقعیت روش مشارکتی، همچون سایر موقعیتهای آموزشی، برای تسلط بر محتوا و دستیابی به اهداف آموزشی سخت تلاش میکنند، اما این تلاش برای کسب امتیازات فردی صورت نمیگیرد، بلکه هدفش کسب افتخار گروهی و ارتقای موقعیت گروه است. در فعالیتهای آموزشی به صورت گروههای کوچک، به هیچ وجه اهداف گروهی مورد توجه نیست.
پاداشهای گروهی در روش مشارکتی کارکردی حمایتی برای فراهم کردن انگیزه در فرآیند یادگیری دارد. این ویژگی دانشآموزان را تشویق میکند که زمان خود را صرف مساعدت به هم گروههای خود نمایند. از طرف دیگر پاداشهای گروهی سبب میشودکه دانشآموزان کمتوان نیز انگیزه بیشتری برای فعالیتهای یادگیری داشته باشند، زیرا مایل نیستند که کمکاری آنها باعث کاهش امتیاز دانشآموزان قوی در گروه گردد.
2- مسؤلیتهای فردی:
مسؤلیتهای فردی بستگی به میزان تلاش در فرآیند آموزش و تسلط هر دانشآموز بر محتوای آموزشی دارد. اعضای گروه به صورت مشارکتی تمرین و به یکدیگر کمک میکنند، اما به صورت ویژه وبه طور مستقل و جدا از هم برای ارائه مهارتهای خود مورد ارزشیابی قرار میگیرند. اما امتیاز فردی هر یک از اعضای گروه، اساس و پایه موفقیت گروه را مشخص میسازد، زیرا بر اساس میانگین چنین موفقیتهایی است که شناخت عمومی گروه قابل پیشبینی است. مسؤلیتهای فردی، اعضای گروه را مطمئن خواهد ساخت که هر عضوی بهطورجدی وظایف یادگیریاش را انتخاب و دنبال خواهد کرد، و عدم تسلط هیچ عضویموجب شکست دیگران نخواهد شد. تأکید بر این مسؤلیت سبب میشود که همه اعضای گروه وظایفشان را به نحومطلوب انجام دهند تا موجب کاهش نمره دیگران نشوند. برعکس در سایر گروههای کوچک معمولاً معلم به صورت کلی به نتایج کار گروهی نمره میدهد در نتیجه همه اعضای گروه همان نمره را دریافت میکنند.
3- فرصتهای برابر برای یادگیری:
فرصتهای برابر برای موفقیت، به وسیله نظام نمرهگذاری برمبنای عملکرد پیشین اعضای گروه تضمین میشود نه براساس رسیدن به سطح پیشرفت آزمونهای هنجاری یا آزمونهای معیاری. در روش مشارکتی، گروههای ممتاز آنهایی هستند که پیشرفت اعضایشان نسبت به گذشته قابل توجه باشد، نه آنهایی که بالاترین میانگین نمرات را در آزمون کسب کرده باشند. دراکثر موقعیتهای رویکرد مشارکتی، موفقیت تنها محدود و منحصر به یک گروه نیست؛ ممکن است همه گروهها موفقیت کسب کنند. به هر حال موفقیت گروهی میطلبد که اعضای گروه همه نیروی خود را برای رسیدن هر یک از اعضای گروه به حداکثر پیشرفت تجهیز کنند.
یکی از کارکردهای مؤثر روش مشارکتی این است که دانشآموزان با هر میزان توانایی که دارند، تعامل و چالش را تجربه میکنند، و به سوی پیشرفت تحصیلی مطلوب گام برمیدارند. مطالعات کنترل شده وبه دقیق نشان میدهند که درروش مشارکتی، حتی ضعیفترین دانشآموزان به طور قابل ملاحظهای سریعتر از دانشآموزان ضعیف همتراز خود در سایر موقعیتهای آموزشی پیشرفت می کنند
........
............
......................
Slavin
Sharan
Johnson