فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازار و شکست بازار،با زار و انحصار آن

مبانی نظری وپیشینه تحقیق بازاروشکست بازار،با زار وانحصار آن
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 369 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 93
مبانی نظری وپیشینه تحقیق بازاروشکست بازار،با زار وانحصار آن

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری وپیشینه تحقیق بازاروشکست بازار،با زار وانحصار آن

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه


2.1. مقدمه.. 15

2.2. بازار و شکست آن.. 15

2.2.1. انواع شکست بازار.. 16

2.2.2. نظریه‌هایی در مورد شکست بازار.. 17

2.3. بازار و انحصار در آن.. 20

2.3.1. انحصار.. 20

2.3.2. علل انحصار.. 21

2.3.3. انحصار طبیعی.. 23

2.4. بازار و ویژگیهای آن.. 28

2.4.1. ساختار بازار.. 28

2.4.2. رفتار بنگاه ها در بازار.. 34

2.4.3. عملکرد بازار.. 34

2.5. شناسایی ساختار بازار.. 35

2.5.1. تئوری تابع تولید.. 36

2.5.2. تئوری تابع هزینه.. 44

2.5.3. تغییرات تکنولوژیک.. 54

2.5.4. تابع هزینه پویا.. 58

2.5.5. ارزیابی تابع هزینه.. 59

2.6. شناسایی عملکرد بازار.. 66

2.6.1. انحصار در بازار.. 66

2.6.2. هزینه اجتماعی انحصار.. 67

2.6.3. روش های اندازه گیری هزینه اجتماعی انحصار 70

1.1.مقدمه

این فصل از رساله اختصاص به مبانی نظری تحقیق دارد. به منظور ورود به بحث ساختار بازار در این مطالعه ابتدا در بخش ابتدایی مروری بر ادبیات شکست بازار شده است و بر اساس این تئوری ها موضوع انحصار و انحصار طبیعی در بخش بعد مورد توجه قرار گرفته است. چرا که انحصار طبیعی نوعی شکست در ساختار بازار قلمداد شده است. بخش بعدی این فصل به موضوع ویژگیهای بازار و به طور خاص ساختار بازار پرداخته است و مباحثی همچون تمرکز و موانع ورود به بازار به عنوان ویژگیهای ساختاری در بازار به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش بعد از آنجا که یکی از اهداف این رساله شناسایی ساختار است، روش شناسایی بر روی شناخت ویژگیهای تابع هزینه متمرکز شده و آزمون هایی که برای این شناخت مورد نیاز بوده؛ ارائه شده است در عین حال به منظور کمک در تخمین تابع هزینه مروری نیز بر توابع تولید و هزینة متداول و ارزیابی تئوریک آنها انجام شده است. یکی از جنبه های مهم عملکرد بازار موضوع هزینه های رفاهی ناشی از عدم کارکرد صحیح بازار است که در قالب ادبیات هزینه های اجتماعی انحصار عنوان شده است.نظریات گوناگونی که در باب چگونگی اندازه گیری هزینه های اجتماعی انحصار در ادبیات اقتصادی موجود بوده است؛ که به اختصار مروری بر آنها شده است.

1.2.بازار و شکست آن

از بازار در متون اقتصادی تعاریف گوناگونی ارائه شده است و میان اقتصاددانان بر تعریف خاصی از آن توافق وجود ندارد؛اما در اغلب تعاریف بر مولفه های مکان، ساختار، شرایط و فرآیند تأکید می‌شود(رنانی،1376). در حقیقت در بیشتر تعاریف بازار مولفه های فوق مطرح می شوند به طوری‌که منظور از بازار با هر تعریفی که از آن داشته باشیم فرآیندی مملو از رقابت با نتیجه‌ای به نام کارایی است. از این رو مجادلات پیرامون بازار و عملکرد آن بر این تمرکز دارد که آیا اساساً چنین فرآیندی وجود دارد ، آیا چنان نتیجه‌ای از آن حاصل می‌شود یا خیر. به اعتقاد اقتصاددانان تنها بازاری که می تواند منجر به کارایی و تخصیص بهینه منابع شود، بازار رقابت کامل است لیکن اغلب همین اقتصاددانان معتقدند بازار رقابتی هیچگاه محقق نمی‌شود و این موضوع یعنی "شکست بازار[1]" از مناقشه های جدی در اقتصاد می باشد. حال اگر درصدد تبیین روشن تر موارد شکست بازار باشیم، باید به تمیز حوزه های شکست بازار بپردازیم. این امر بر حسب آنکه حوزه بررسی اقتصاد خرد (شکست در تخصیص منابع – ناکارایی ) اقتصاد کلان (شکست در اشتغال منابع بیکاری)‌ و یا اقتصاد توسعه (شکست در اهداف اجتماعی – نابرابری و فقر ) باشد نتایج متفاوتی را به دست می دهد. به عبارتی دیگر ممکن است عملکرد بازار با عنایت به رویکرد اقتصاد خردی در بر دارنده کارایی تخصیص باشد، حال آنکه به لحاظ دیدگاه های اقتصاد کلان و یا توسعه ای ، نمایان گر شکست باشد(رنانی،1376). ولی به هر حال یک تعریف از بازار به شکل زیر ارایه شده است که " بازار فضایی است که در آن خریدار و فروشنده با یکدیگر ارتباط برقرار کرده وکالاها و خدمات مورد نظر را مبادله می کنند.

1.2.1. انواع شکست بازار

1.2.1.1. شکست بازار در تخصیص بهینه منابع

نظریه های شکست بازاری به مواردی اشاره دارند که طی آن سازوکار بازار یا نظام قیمت ها از تأمین مقدار بهینه تولید از نظر اجتماع، ناتوان باشد. این نوع شکست بازاری با منحرف شدن تولید تعادلی از تولید بهینه اجتماعی رخ می دهد. تولید بهینه اجتماعی جایی است که در آن قیمت برابر با هزینة تولید یک واحد اضافه تر از کالا (هزینة نهایی) باشد و هر عاملی که موجب بروز این انحراف شود ، از جمله دلایل شکست بازاری به لحاظ تخصیص منابع، شمرده می‌شود. تجربه نشان می دهد در مواردی اگر چه عرضه و تقاضای بازار به تعادل می رسند و تولید کننده سود خود را حداکثر می‌کند، اما کارایی یا تولید در سطح بهینه اجتماعی تأمین نشده و بازار در کارایی شکست می‌خورد. مهمترین دلایل بروز این نوع شکست بازاری به طور خلاصه عبارتند از انحصار طبیعی، ‌کالاهای عمومی، پیامدهای خارجی[2]، اطلاعات نامتقارن ‌و نقص بازار[3]دانست .

1.2.1.2. شکست بازار در اشتغال صنایع

گاهی اوقات به رغم برقراری شرایط کارایی تخصیص بازار با شکست روبه رو می‌شود. این مسأله که در بیشتر مواقع به دلیل کم بودن سطح تقاضای موثر در اقتصاد رخ می دهد ، متناظر با بیکاری بخشی از منابع و بنابراین پایین بودن سطح تولید (نسبت به سطح اشتغال کامل ) و در نتیجه اختلاف میان سطح تولید تعادلی و اشتغال کامل است. در این هنگام حتی اگر بازار در تخصیص منابع کارآمد عمل کرده باشد؛ در اشتغال منابع شکست خورده است و بدین ترتیب مداخله دولت ضرورت می یابد.


[1] - Market Failure

[2] -Externalities

[3] -Market Imperfection

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.