فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی، اصول برقراری ارتباط بین الملل از منظر قرآن

مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی، اصول برقراری ارتباط بین الملل از منظر قرآن
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 98 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43
مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی، اصول برقراری ارتباط بین الملل از منظر قرآن

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی، اصول برقراری ارتباط بین الملل از منظر قرآن

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی

طرح اصول سیاست ‏خارجی اسلام از منظر قرآن، مستلزم آن است که رابطه‌ی دین و سیاست مفروض انگاشته شود. در چارچوب اندیشه جدایی دین و سیاست، زمینه‏ای برای طرح این بحث‏ نخواهد ماند. سیاست ‏خارجی، یکی از بخش‏های اساسی سیاست در معنای کلان آن است؛ بنابراین اگر دین در مسائل سیاسی اندیشه نموده، طبیعتا در مسائل سیاست ‏خارجی نیز اندیشیده است. سیاست ‏خارجی، مجموعه‏ای از مسائل سیاسی مرتبط به حوزه‌ی خارجی است و از دو بخش نسبتا ثابت و متغیر برخوردار می‏باشد. قسمت ثابت آن، بیانگر چارچوب کلی سیاست گذاری خارجی است که خط مشی‏ها و استراتژی‏های سیاست‏ خارجی در درون آن تنظیم می‏گردد; این بخش، عمدتا مبتنی بر آموزه‏های نظری و نظام ارزشی و ایدئولوژی حاکم است. عناصر متغیر سیاست ‏خارجی ناظر به خط مشی‏هایی است که متناسب با اوضاع تنظیم و تدوین می‏گردند.

اسلام دو بخش ثابت و متغیر دارد: ثابت آن ناظر به اصول کلی رفتار دینداران است و در طول زمان ماندگاری دارد؛ اما جنبه‌ی متغیر آن از عرف و ضرورت‏های زمانه تاثیر می‏گیرد. بخش متغیر سیاست ‏خارجی به این جنبه برمی‏گردد؛ زیرا در شرایط و مقتضیات زمانه تغییر مشی می‏دهد; بنابراین، اندیشه‌ی دینی در مورد مسائل سیاسی و مدیریت اجتماعی، در حیطه‌ی طرح کلیات و اصول محدود می‏گردد. مسائل روابط بین الملل و سیاست ‏خارجی به شکل امروزی و در قالب یک سیستم آکادمیک و منسجم، محصول قرون اخیر به خصوص دوره‌ی پس از جنگ جهانی دوم است; ولی برخی مسائل آن، نظیر روابط خارجی و مسائل جنگ و صلح به قدمت تاریخ بشر سابقه دارد. چنین نگرشی، طرح بحث‏ سیاست‏خارجی اسلامی را تبیین می‏کند؛ زیرا به گفته‌ی «هالستی‏» اگر یکی از مهم‏ترین مسائل روابط بین‌الملل را مطالعه‌ی دو پدیده‌ی جنگ و صلح بدانیم، مطالعه‌ی مسائل جهانی به دوره‏های پیش از میلاد باز می‏گردد و اثر تاریخی «توسیدید» پیرامون جنگ‏های «پلوپونز» از قدیمی‏ترین متون این رشته محسوب می‏گردد.[1]

..................

اصول سیاست ‏خارجی اسلام

همان‏گونه که اشاره شد، مقصود از اصول سیاست ‏خارجی، مجموعه‏ای از آموزه‏های دینی است که چارچوب کلان سیاست ‏خارجی دولت اسلامی را شکل می‏دهد. این مجموعه از خصلت ماندگاری برخوردار است و از نظر تفسیری بر دیگر مسائل سیاست ‏خارجی حکومت دارد. یکی از پژوهشگران مسلمان در تعریف اصول سیاست ‏خارجی می‏گوید: «مقصود از اصول سیاست‏خارجی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است که منابع دینی، آنها را به عنوان چارچوب تنظیم روابط خارجی مطرح می‏کند.»[2]

..............

1ـ اصل توحید

محور آنچه قرآن مردمان را بدان خوانده، یک اصل بیش نیست؛ اصل ایمان به خدا ـ رب العالمین ـ و اینکه هیچ

..........

2ـ اصل ولاء

مسلمان همواره باید بداند که عضو جامعه‌ی اسلامی است. غیر مسلمان نیز عضو یک پیکر دیگر است. عضو پیکر

.....................

3ـ اصل دعوت و جهاد

از میان اصول سیاست‏ خارجی اسلام، شاید این اصل بیش از همه حائز اهمیت ‏بوده و بیش‌تر از دیگر محورها مورد

.............

4ـ اصل عدالت

اسلام دینی است که جهان انسانیت را واحدی یکنواخت دانسته و بنیاد تبعیض و تفرقه را از بیخ برکنده است. این روش نسبت به همه عمومیت داشته و هیچ گونه فرقی میان سیاه و سفید، زن و مرد، غنی و فقیر نخواهد بود. به همین علت عدالت در آیات قرآنی جایگاه ویژه‌ای دارد، تا جایی که یکی از اهداف پیامبران برپایی قسط می‌باشد. خداوند متعال در قرآن کریم سوره حدید، آیه 21 می‌فرماید:

« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط... ما پیامبران خود را با معجزات فرستادیم و همراهشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند...»

.............

5ـ اصل ظلم ستیزی و نفی سلطه‌ی کافران

عنوان نفی سلطه‌ی کافران، برگرفته از نص آیه قرآن است: «... وَ لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلی المُْؤْمِنِینَ سَبِیلا. و خداوند هرگز بر [زیانِ‏] مؤمنان، برای کافران راه [تسلّطی‏] قرار نداده است.» (نساء/141)

............

6ـ اصل عزت اسلامی

اصل عزت در روابط خارجی دولت اسلامی، بیانگر برتری تعالیم اسلامی و به دنبال آن، برتری جوامع اسلامی است. اصل عزت اسلامی در روابط خارجی، ناظر به جامعیت و مقبولیت دین اسلام است که خداوند این دین آسمانی را کامل‏ترین و برترین دین دانسته و به صراحت ‏بر مقبول نبودن دیگر دین‏ها تاکید دارد: «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْاسْلَامُ... » (آل عمران/19)

..........

7ـ اصل التزام به پیمان‌های سیاسی

اصل وفای به عهد، یکی از دستورهای مؤکد اسلام است که آیات بسیاری به آن توصیه کرده‏اند. مانند: اسراء آیه 34، بقره آیه 177، مؤمنون آیه 8 ، معارج آیه 32، مائده آیه 1، و آل‏عمران آیه 76. عمره‌ی قضاء طبق بند 8.

.................

اصول حاکم بر روابط سیاسی میان جوامع (نه دولت‌ها) از دیدگاه قرآن

1ـ عدالت

یکی از اصولی که در قرآن کریم بسیار مورد تأکید و اهتمام قرار گرفته، مسأله عدالت است: «یاأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یجْرِمَنَّکُمْ شَنَئَانُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ إِعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی. ای کسانی که ایمان آورده‏اید، برای خدا به داد برخیزید [و] به عدالت شهادت دهید، و البتّه نباید دشمنی گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نکنید. عدالت کنید که آن به تقوا نزدیک‌تر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام می‏دهید آگاه است.» (مائده /8)

..........

2ـ تعادل در روابط و حفظ احترام متقابل

اصل اعتماد متقابل، پشتوانه‌ی فعالیت‌های هماهنگ اجتماعی و همکاری در سطح وسیع می‏باشد. همین معنا در روابط بین المللی و در سطح جهانی نیز صادق است. یکی از مصادیق بارز و تعیین کننده به عنوان ضامن اجرای این...................

3ـ حفظ سیادت اسلام

حفظ سیادت اسلام و جامعه‌ی اسلامی از جمله وظایف مسؤولان نظام اسلامی است که نقض آن از حدود اختیارات مسلمانان خارج بوده و بر اساس قاعده‌ی نفی سلطه‌ی کافران، حتی تعهدات بین المللی نیز نمی‏تواند ناقض آن باشد. این اصل کلی را فقها تحت عنوان «أَلإِسْلامُ یعْلُو وَ لایعْلی عَلَیهِ» به صورت یک قاعده‌ی حقوقی[3] در فروع و موارد

............

اقسام بیگانگان در ارتباط با مسلمانان

قرآن در یک دسته بندی، ارتباط با بیگانگان را به سه قسم تقسیم می‌کند:

................

اصل برقراری ارتباط از نظر قرآن

سؤالی که مطرح است اینکه آیا قرآن اصل را بر ارتباط می داند یا جهاد؟ در پاسخ این پرسش، نخست بایـد گفت

................

اصول برقراری ارتباط بین الملل از منظر قرآن

برقراری ارتباط میان ملت‌ها از دیدگاه قرآن، بر اساس پایه‌هایی استوار می باشد که به اختصار به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود.

۱ـ اصل برقراری ارتباط با گفتار پسندیده

از آنجایی که در نخستین ارتباط میان انسان‌ها، ذهنیت‌ افراد نسبت به همدیگر شکل می‌گیرد، شایسته است که فرد یا

...............

۲ـ اصل برقراری ارتباط با گفتار نرم

گفتـار نرم در روابط دیپلماتیک اسلام از اهمیت ویـژه‌ای برخوردار است؛ زیرا برقراری ارتبـاط بین‌المللی بر پایه اهدافی صورت می‌گیرد که برای تحقق آنها باید اصولی را به عنوان پیش شرط آن به کار بست تا به مقصد اصلی

............

تعریف و مفهوم تقیه و نقش آن در روابط بین‌الملل‏

علامه طباطبایی ذیل آیه‏: «...إِلَّا أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَیة... مگر اینکه از آنان به نوعی تقیّه کنید...»
.............

دلایل تقیه در قرآن

نهی از پذیرش دوستی و ولایت کفار، از مسایلی است که در قرآن تأکید فراوانی بر آن شده؛ لیکن تقیه از آن استثنا شده است:

...............

حکم تقیه‏

تقیه از احکام ثانویه است. موضوع تقیه در موارد مختلف، پذیرای احکام متفاوت پنج گانه می‏باشد؛ به این معنا که تقیه در مواردی ترک یا انجام دادن کاری را مباح، واجب و یا مستحب، و در مواردی دیگر، مکروه یا حرام............

حدود تقیه‏

وظیفه‏ی هر مسلمانی، نخست انجام احکام اولیه‏ی دین خداست؛ ولی چون اسلام دین آسان است و سعادت دنیا و آخرت را در کنار هم برای انسان می‏خواهد، بنابراین در مواقعی که میان رعایت حدود الهی و مسایل حیاتی انسان

..............

دیدگاه قرآن در باره‌ی رفتار با اهل کتاب

قرآن در آیات بسیاری یهودیان و اهل شرک را دشمن می‌خواند: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ... مسلّماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‏اند، دشمن‏ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت..‏.» (مائده/82)

...........

رفتار با‌ اهل‌ کتاب‌ از دیدگاه قرآن‌

١ـ گذشت کردن و به روی خود نیاوردن بدی‌های آنان: «وَدَّ کَثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُم مِّن بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَینَ‏َ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتی‏ یَأْتی‏َ اللَّهُ بِأَمْرِهِ‏... بسیاری از اهل کتاب پس از

...............

رابطه با‌ کافران‌ و مشرکان از دیدگاه قرآن‌

١ـ بستن قرارداد و همزیستی‌ مسالمت‌آمیز تا زمانی که به پیمان خود یای‌بند هستند: «إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِکِینَ ثمُ‏َّ لَمْ یَنقُصُوکُمْ شَیْئًا وَ لَمْ یُظَاهِرُواْ عَلَیْکُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّواْ إِلَیْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلی‏ مُدَّتهِِمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُتَّقِین‏. مگر آن

................

منابع و مآخذ: (فارسی)

1ـ ابن رسته. الاعلاق النفیسه. مترجم: قره چانلو، حسین. تهران: امیر کبیر، 1365.

2ـ ابن فراء. رسل الملوک. (سفیران) مترجم: اتابکی، پرویز. چاپ اول، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1363.

....................

....................

.................


1ـ کی. جی، هالستی. مبانی تحلیل سیاست‏بین الملل. مترجم: مستقیمی، بهرام. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، 1376.

2ـ نادیه، محمود مصطفی. المدخل المنهاجیه فی العلاقات الدولیة فی الاسلام. المعهد العالمی للفکر الاسلامی، 1996م.

1ـ النجفی، محمد حسن. جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام. ج21، ص 136.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.