فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرطان (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرطان در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 40
فرمت فایل doc
حجم فایل 50 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرطان (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرطان در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

قابل ویرایش : بله

منابع : جدید و آپدیت شده

فرمت فایل : ورد

نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .

پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )




توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مفهوم سرطان

بدن انسان بیش از یک صد تریلیون سلول دارد. بجز گلبولهای قرمز خون، همه سلول های بدن هسته دارند که حاوی ماده ژنتیکی یا وراثتی است. در هر سلول سوماتیک بدن 46 کروموزوم که ناقل میلیون ها ژن هستند وجود دارد. در سال 2003 توسط پروژه ژنوم انسانی، تمام ژنهای انسان ردیف شناسی شدند که برای اولین بار مشخص شد که فقط 23500 ژن فعال در هسته هر سلول سوماتیک است. این ژنهای فعال در حدود 400000 نوع پروتئین را برای بدن می­سازند که بصورت پروتئین، آنزیم، هورمون، سیتوکین و مولکول های گیرنده در بدن وجود دارند. این تنوعات مولکولی باعث تغییرات در ظاهر و داخل بدن انسان می­شود. سرطان یک بیماری ژنتیکی است که 277 نوع بیماری را شامل می­گردد. همچنین در محیط زیستی ما بیش از یک صد هزار نوع مواد شیمیایی وجود دارد که فقط 35000 از آن آنالیز شده و حدود 300 عدد از آنها تولید سرطان می­کنند. هنوز 65000 مواد شیمیایی باقیمانده در طبیعت آزمایش نشده است (فوگلشتاین و کینزلر، 2014). سرطان در نتیجه تقسیم غیرقابل کنترل سلولها بوجود می­آید که اثرات عوامل محیطی و اختلالات ژنتیکی است. چهار دسته از ژن­های کلیدی که در هدایت سلول­های سرطانی نقش دارند شامل آنکوژ نها، ژن ها مهار کننده توموری، ژن­های ترمیم کننده DNA و ژن­های مرگ برنامه­ریزی شده هستند. چنانچه یک موتاسیون ژنتیکی در سلول تولید شود، سلو لهای طبیعی از مسیر خود خارج شده و تحت تاثیر فرمانده های جدید قرار می گیرند که به سوی سلول­های سرطانی شدن پیشرفت می کنند. علاوه بر مواد شیمیایی، اشعه­های آفتاب، امواج کوتاه، ویروسها و باکتری ها هم در تولید سرطانها نقش مهمی را دارند. سرطان­ها از بدو پیدایش بشر وجود داشته اند ولی در چند دهه اخیر، پیشرفتهایی در علوم پزشکی مولکولی کامپیوتر توانسته­ایم که نه فقط علل و مکانیسم­های این بیماری مهلک را مطالعه نماییم بلکه در تشخیص زودرس و معالجه آن عملکرد بهتری داشته باشیم. در حال حاضر بیش از 50 درصد بیماری های سرطانی را معالجه می نماییم مخصوصا اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شوند. بیماری های سرطانی از چند طریق: جراحی، شیمی درمانی، اشعه درمانی، ایمنودرمانی، ژن درمانی و یا تلفیقی از آنها معالجه می­شوند (ویلیام و همکاران، 2015).

شیوع سرطان

در حال حاضر بیش از 7 ملیون نفر در جهان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند و پیش بینی می شود که تعداد موارد جدید ابتلا تا سال 2020 سالانه از 10 میلیون نفر به 15 میلیون نفر برسد (حسن پوردهکردی، آذری، 1388). در سال 2010 بیش از 14000000 نفر به سرطان مبتلا و در حدود 7000000 یعنی 50 درصد از آنها دچار مرگ شدند (پارسا، 1390). از سال گذشته سرطان از نظر مرگ و میر رتبه اول جهانی را داشته است. در حالی که تابحال بیماری های قلب و عروق مقام اول را به خود اختصاص می داد. بالاترین درصد سرطان ها به ترتیب عبارت از سرطان شش، سرطان معده، سرطان روده، سرطان کبد، سرطان سینه در خانم­ها و سرطان پروستات در آقایان می­باشد. بالاترین درصد سرطان در بچه­ها شامل خون، مغز و غدد لنفاوی است. بالاترین عامل خطر سرطان ازدیاد سن است. هر چه سن بالاتر رود، خطر بیشتری وجود دارد که دچار سرطان بشویم . مثلا در حدود 75 درصد مردان در سن 80 سالگی به سرطان پروستات مبتلا می­شوند. 93درصد سرطان ها زاییده محیط زیست است، 30 درصد از دود سیگار، 35 درصد از رژیم غذایی، 25 درصد از بیماری های عفونتی و 10 درصد از اشعه­های یونی و غیریونی (فوگلشتاین و کینزلر، 2014).



. Vogelstein

. Kinzler

. William


چگونگی شروع سرطان

سلولها دائماً توسط کاسینوژنها (مواد سرطان زا) بمباران می شوند، مواد سرطان زا به ژنهای ویژه ای (بخش هایی ازDNA که عملکرد ویژه را کنترل می کنند) که انکوژن نامیده می شوند و فرآیندهای حیاتی از قبیل تقسیم سلولی را تنظیم می کنند صدمه می زنند بیشتر ژنهای صدمه دیده ممکن است باعث شوند تا سلول به صورت غیر طبیعی عمل کرده و سرانجام سرطانی شود (رضوانی راد، 1394).



پیشگیری های سرطان گوارش

پیشگیری اولیه

به افراد جامعه جهت کاهش خطر سرطان آموزش داده می شود. توصیه به مصرف زیاد سبزیجات تازه، غذا های حاوی فیبر فراوان شامل : غلات سبوس دار، میوه، وسبزیجات، افزایش مصرف ویتامین های A وC که در هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، زرد آلو، مرکبات و....وجود دارند، کنترل وزن ، توقف مصرف دخانیات، کاهش مصرف الکل، اجتناب از قرارگرفتن در معرض آفتاب (رضوانی راد، 1394).


پیشگیری ثانویه

این مرحله شامل تشخیص بیماری قبل از بروز نشانه های آن است که با انجام آزمایشات غربالگری در افراد در معرض خطر انجام می شود (کاریناچ، 2009؛ به نقل از رضوانی راد، 1394).





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.