فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش معنا در زندگی (هدف در زندگی)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش معنا در زندگی در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 63 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
مبانی نظری و پیشینه پژوهش معنا در زندگی (هدف در زندگی)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر


مبانی نظری و پیشینه پژوهش معنا در زندگی در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



توضیحات ابتدایی فایل:

تعداد صفحات: 30 صفحه (26 صفحه متن و 4 صفحه منابع)

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش و با فرمت doc (آماده جهت پرینت)

نوع تایپ متن: کاملا استاندارد همچنین دارای پیشینه تحقیقاتی داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و بعضا متغیرهای مشابه می باشد.

کیفیت منابع: منابع کاملا جدید هستند:: منابع خارجی (شامل 2013) داخلی (شامل 1394)

منابع درون متنی و پایانی: دارد

قابل استفاده برای مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت و سایر رشته های مرتبط

بخشی از متن:

معنا در زندگی

در تعریف معنای زندگی باید گفت زندگی برای مردم زمانی معنادار است که آنان بتوانند الگو یا هدفی را در زندگی خود در نظر بگیرند، معنای زندگی به محتوایی اشاره می‌کند که مردم زندگی خود را از آن آکنده می‌کنند. این معنا به زندگی مردم جهت می‌دهد و در ارتباط با هدف‌ها و ارزش‌های زندگی است. داشتن هدف یا معنا در زندگی با سلامت روان و رفاه همبستگی مثبت دارد. نداشتن معنا با روان‌نژندی، علائم افسردگی و اضطراب و شناخت ناکارآمد در ارتباط است. در صورت نداشتن معنا، با ایجاد استرس، اضطراب و افسردگی، روابط فرد و حمایت‌های اجتماعی وی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. داشتن معنا در زندگی با خوش‌بینی و رفاه در میان نوجوانان ارتباط دارد. هم داشتن معنا در زندگی و هم خوش‌بینی به میزان قابل‌توجهی با رضایت از زندگی و همچنین ساختار چندبعدی مشکلات روانی اجتماعی در ارتباط هستند (هو، 2010؛ به نقل از دشتی، 1394). با داشتن معنا، حمایت اجتماعی و فعال بودن، ارتباط برقرار کردن با دیگران یا ایجاد یک طرح فعالیت نیز می‌تواند به‌نوبه خود با پرورش درگیر شدن و ابراز هیجان به دیگران، به فرد کمک کند تا برای زندگی خویش معنایی بیابد (جکسون، 2008).

معنادرمانی روشی از رویکرد وجودی است که زمینه فلسفی و نظری آن با ماهیت وجودی و معنوی انسان سر و کار دارد. این رویکرد درمانی بر این فرض استوار است که زندگی معنایی بی‌قیدوشرط دارد و معنا را هر کس در هر کجا و در هرزمانی می‌تواند بیابد و کشف کند (نلسون، 2001؛ به نقل از دشتی، 1394). معنادرمانی روشی است که در آن بیمار در جهتی راهنمایی می‌شود که معنای زندگی خود را بیابد. بنابراین اصول معنادرمانی تلاش برای یافتن معنا در زندگی است که اساسی­ترین نیروی محرکه هر فرد در دوران زندگی اوست. این معناجویی نیروی متضاد با لذت‌جویی است که روان­تحلیلگری فروید بر آن استوار است و همچنین متضاد با قدرت­طلبی مورد تأکید آدلر می‌باشد. معنادرمانی می‌تواند ساختاری مفهومی برای کمک به مراجعان جهت چالش برای یافتن معنا در زندگی‌شان آماده کند. این رویکرد درمانی بر چهار علاقه مهم که ریشه در هستی یا وجود انسان دارد، تأکید می‌کند: مرگ، آزادی، تنهایی و بی‌معنایی (دشتی، 1394).

وانگ (2002) معنادرمانی را یک نظام فلسفی- روان‌شناختی می‌دانند که به بیماران کمک می‌کند تا به‌رغم سوگ یا ناامیدی بر ازدست‌رفته‌ها تمرکز نکنند بلکه در جستجوی معنا باشند. درنتیجه، زندگی از نگاه معنادرمانی تحت هر شرایطی معنادار است، افراد بااراده معطوف به معنا انگیخته می‌شوند و انسان دارای اراده آزاد است. معمولاَ انسان برای اطمینان خاطر، در کشتزار زندگی خویش به خوشه های وامانده فرصت های گذرا می نگرد تا به خرمن انباشته ای که همه ی کرده ها و خوشی ها و رنج های او در آن نهفته است. چیزی که «شده» است نمی توان ناشده انگاشت، و آنچه که بوده و هست نمی توان تصور کرد، چون «بود» مطمئن ترین نوع «هستی» است (فرانکل، 1967؛ به نقل از دشتی، 1394، ص 77). تلاش برای یافتن معنایی در زندگی، نیروی اولیه است نه نمود یا نتیجه­ای که از تحریک غرایز سرچشمه گرفته باشد. این معنا برای هر فرد ویژه و یکتاست و فقط اوست که باید و شاید آنرا انجام دهد. فقط در آن صورت است که این نیروی معناجویی یا معناخواهی وی را راضی خواهد کرد (مک دونالد، ۲۰۰۴).



. Hu

. Jackson

. Nelsoon

. Wong

. Frankel

. McDonald


پیشینه پژوهش


بابلان، جمالویی، سبحانی (1391)، پژوهشی با تعیین رابطة دلبستگی به خدا و تاب آوری با معناداری زندگی در دانشجویان انجام دادند که نتایج حاصل نشان داد که دلبستگی به خدا با معناداری زندگی و تاب آوری و معناداری زندگی با تاب آوری همبستگی مثبت معناداری دارد . همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که 25 درصد از واریانس معناداری زندگی، 37 درصد از واریانس م ؤلف ة چارچوب و 15 درصد از واریانس مؤلفة رضایت را متغیرهای دلبستگی به خدا و تاب آوری تبیین می کند.

تحقیقی توسط خاکشور (1392)، انجام شد با هدف ارائه مدل معنای زندگی در ارتباط با تصور از خدا با توجه به اکتشاف و تعهد مذهبی که نتایج نشان داد هویت مذهبی زودرس و کسب شده ارتباط بین تصور تعلق پذیری و حضور معنا در زندگی را میانجی گری می­کند، همچنین هویت مذهبی آشفته، میانجی­گر بین بُعد کنترل و حضور معنا در زندگی می­باشد، مدل نیز نشان داد بُعد کنترل اثر مستقیم منفی و تصور تعلق پذیری اثر مستقیم مثبتی بر جست وجوی معنا دارد.نتایج همچنین نشان داد پایگاه­های هویت مذهبی تنها پیش بینی کننده حضور معنا در زندگی می باشند، و مهربانی نقشی در پیش بینی پایگاه های هویت افراد ندارند.

مومنی و شهبازی­راد (1391)، تحقیقی با هدف رابطه معنویت، تاب­آوری و راهبرد های مقبله­ای با کیفیت زندگی دانشجویان انجام دادند که در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که با توجه به این که متغیرهای تاب­آوری، معنویت و راهبردهای مقابله­ای پیش­بینی کننده­های معناداری برای کیفیت زندگی می-توان با ایجاد چنین ظرفیت­هایی کیفیت زندگی دانشجویان را ارتقاء بخشید.

صیدی، پور ابراهیم، باقریان و منصور (1390)، در پژوهشی با هدف ابطه ی بین معنویت خانواده با تاب آوری آن، با واسطه گری کیفیت ارتباط در خانواده انجام دادند که نتایج نشان داد که معنویت هم بطور مستقیم هم غیر مستقیمبا واسطه کیفیت ارتباط در خانواده پیش بینی کنننده تاب آوری است.


گیتی پسند، فرح بخش، اسمعیلی، ذکایی (1394) در پژوهش خود با عنوان بررسی مؤلفه‌های معنای زندگی، ازدواج و زندگی مشترک در زوجین رضایتمند زناشویی آورده اند: این پژوهش، با هدف بررسی معنای زندگی در زوجین رضایتمند و ارائه الگوی معنای زندگی رضایت بخش، انجام گرفت. جامعه آماری زوجین رضایتمند تهرانی بودند که از بین آنان، 8 زوج از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. طول مدت زندگی مشترک زوجین منتخب، کمتر از 15 سال و حداقل دارای یک فرزند بودند. پژوهش با بهره گیری از روش های کیفی انجام و برای دستیابی به داده ها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. در مرحله اول، هریک از زوجین به تنهایی و در مرحله بعد، در کنار هم، مورد مصاحبه قرار گرفتند. میانگین مدت زمان مصاحبه های فردی، 60 و مصاحبه های مشترک، 30 دقیقه بود. برای تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه، از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته ها، ضمن معرفی مؤلفه های معنای زندگی فردی، معنای ازدواج و معنای زندگی مشترک زوجین، نشان داد همخوانی معنایی، همکاری در ساخت معنای مشترک و توانایی مذاکره در زوجین وجود دارد.



ویژگی های متمایز کننده این محصول نسبت به محصولات مشابه!!!

منابع جدید داخلی و خارجی
تمامی منابع ذکر شده در متن در پایان فایل آمده است!!!
منابع درون متنی و منابع پایانی کاملا به شیوه APA نوشته شده اند که مورد تایید تمام دانشگاه های ایران (سراسری و آزاد) می باشد
مشخص بودن تعداد صفحات متن و تعداد صفحات منابع!!!
پشتیبانی تخصصی (در صورت وجود هر گونه سوال، راهنمایی یا مشکل احتمالی در مورد فایل مورد نظر)

پشتیبانی 09191809834 (لطفا فقط پیامک یا تلگرام).

نحوه دانلود: بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

توجه ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.