فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 70
فرمت فایل doc
حجم فایل 45 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های اجتماعی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

قابل ویرایش : بله

منابع : جدید و آپدیت شده

فرمت فایل : ورد

نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .

پشتیبانی تخصصی : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )




توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

توجه به مهارت های اجتماعی از دیر باز در کانون توجه پژوهشگران و دست اندرکاران تعلیم و تربیت بوده است. در متون پژوهشی، مهارت های اجتماعی به عنوان رفتارهای اجتماعی مورد قبول و یادگرفته شده ای که باعث ارتباط با دیگران و بهبود کیفیت زندگی می شود، تعریف شده است. از زمانی که مهارت های اجتماعی به عنوان یک موضوع قابل مطالعه معرفی شده است ، انفجار واقعی در تحقیقات رخ داده است و آگاهی فزاینده ای نسبت به اهمیت این حوزه علمی در پژوهش های بالینی و کاربردی ملاحظه می شود (آدبیسی، آیروهام و آموی، 2014).

اجتماعی شدن

مسئله اجتماعی بودن انسان و اینکه انسان ذاتا موجودی اجتماعی است یا اجتماعی زیستن را کسب کرده از دیرباز میان فلاسفه و اندیشمندان مطرح بوده است و منجر به ابراز دیدگاه های متفاوتی شده است. شاید قدیمی ترین نظریه پیش ساخته نگر باشد که مربوط به قرن پنجم پیش از میلاد و قائل به ذاتی بودن گرایش به حیات به صورت اجتماعی است. دیدگاهی که عملا در قرن شانزدهم میلادی و پس از بیست ویک قرن تسلط این دیدگاه با تفکرات جان لاک در خصوص محیط گرایی رو به افول نهاد .نقطه حرکت لاک در این مورد اصل عقاید ذاتی که از زمان افلاطون تا زمان دکارت ادامه داشت، تاکید بر تجربه گرایی بود. این حرکت در اتحاد با نهضت فکری تحول گرایی به پرچمداری ژان ژاک روسو نهایتا در جا اندازی این مفهوم که اجتماعی شدن نیز به عنوان بخشی از وجود آدمی اکتسابی است، سهم عمده ای را بر عهده گرفت. از سوی دیگر این جریان فکری در تعامل با تحولاتی که در زمینه های نظریه زیست شناسی به سردمداری چارلز داروین (1859) صورت گرفت و آثاری که این دیدگاه تکاملی بر فلسفه و علوم انسانی و اجتماعی نهاد، منجر به تعمیق دیدگاه های نوین بشری در خصوص اکتسابی بودن جریان اجتماعی شدن بشر شد (بازکورت و ووران، 2014). به این ترتیب، این دیدگاه که انسان از همان آغاز زندگی موجودی اجتماعی است، صورت جهانی به خود گرفت. آری اجتماعی شدن، جریانی است که از همان لحظه تولد کودک که به وی لباس می پوشند و به گهواره می گذارند و یا در مقابل گریه های او واکنش نشان می دهند، آغاز می شود. کودک که پس از تولد در سال های نخست زندگی کاملا به دیگران وابسته است، با افزایش سن میزان اتکای او به دیگران کاهش می یابد. اما با این وجود این نیاز هم چنان باقی می ماند و کودک بدون تماس با دیگران قادر به ادامه زندگی نیست و با گذشت زمان روابط کودک با دیگران گسترش پیدا کرده و با اشخاص بیشتر و گوناگونی آشنا می شود. پس جریان رشد اجتماعی یک سیستم دوجانبه ارتباطی بین فرد و جامعه است و به همین جهت هم تاثیرات فرهنگی و هم الگوهای رشد فرد باید به طور هم زمان مدنظر قرار بگیرد. بنابراین ،توضیح اجتماعی شدن مستلزم بیان الگوهای رشدی فرد و هم چنین ارزش ها و الگوهای است که توسط جامعه و گروه های اجتماعی انتقال می یابند (لوگسون، 2012).

تعریف مهارت های اجتماعی

درباره اینکه مهارت های اجتماعی واقعا چه نوع مهارت هایی هستند و چگونه باید آن ها را تعریف کرد ، تا حدی ابهام وجود دارد. علت عمده این ابهام این است که گروه های حرفه ای گوناگون مانند (مددکاری اجتماعی، تعلیم و تربیت، روان شناسی مدرسه، روان شناسی بالینی و روان پزشکی و پرستاری روانی ) نسبت به مطالعه این موضوع علاقه نشان داده و راه حل هایی برای آن ارائه کرده اند (چان و همکاران، 2015). در متون پژوهشی مربوطه، مفهوم مهارت اجتماعی به صورت های مختلف تعریف شده است:

گرشام و الیوت (1990)، مهارت های اجتماعی را مجموعه ای از رفتارهای یاد گرفته شده ای می دانند که به ما اجازه می دهند تا به آغاز و ادامه تعاملات مثبت با دیگران بپردازیم که از جمله این مهارت ها ،می توان به تقسیم احساسات خود با دیگران، کمک کردن به آن ها برای آغاز یک رابطه و کنترل میزان خلق و خو اشاره کرد (بری و کونر، 2010 :1).

تیگن (1990) ، مهارت های اجتماعی را به عنوان رفتارهای اجتماعی مورد قبول و یادگرفته شده ای که باعث ارتباط با دیگران و بهبود کیفیت زندگی می شود، تعریف نموده است (الکان و اردم، 2011: 3451).

خدایاری فرد و همکاران (1386)، مهارت اجتماعی را توانایی ایجاد روابط متقابل با دیگران در زمینه خاص اجتماعی ، به طریقی که در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد. (همان منبع :26).

در تعریف مهارت های اجتماعی ویژگی های ذیل مورد قبول اکثر محققان است :

1. ارتباط فرد به فرد که شامل تبادل و تفسیر پیام ها است.

2. یادگیری رشد پیدا می کند و علاوه بر شخصیت فرد ، تجارب گذشته و تعامل بین فردی او نیز در رسیدن به هدف موثر است.

3. به صورت کلامی (سخن ، لغات ، جملات )و یا غیر کلامی و استفاده از چشم ، تن صدا، بیان چهره ها و ژست ها می باشد.

4. از فرهنگ و گروه های اجتماعی که فرد در آن زندگی می کند تاثیر می پذیرد.

5. توسط تقویت اجتماعی رشد پیدا می کند ، این تقویت در صورتی موثر است که مورد علاقه فرد بوده و برانگیزاننده باشد.

6. طبعیت دو جانبه ای دارد و رفتارهای دو سویه را می طلبد و از عوامل محیطی سن ،جنس و موقعیت دیگر افراد تاثیر می پذیرد (چان و همکاران، 2015).



.Darwin

.Gersham &Elliot

.Tegin

.Alkan &Erdem

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.