فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلالات روانی (فصل دو )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) اختلالات روانی در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 33
فرمت فایل doc
حجم فایل 117 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلالات روانی (فصل دو )

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) اختلالات روانی در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

توجه: این فایل براساس DSM-5 تهیه شده است

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

اختلالات روانی؛ ماهیت و انواع اختلالات روانی

تعریف اختلال روانی

اختلال روانی یا بیماری روانی یک الگوی رفتاری و روانشناختی است که در یک فرد اتفاق می­افتد و همراه با آشفتگی در کارکرد ناشی از یک اختلال بیولوژیک، اجتماعی، روانشناختی، ژنتیک، فیزیکی یا شیمیایی است. اختلال روانی بر حسب شدت انحراف از محدوده طبیعی سنجیده می­شود (کامبل، کونلی و بورمن، 2014).

یک اختلال روانی به طور مرسوم به عنوان یک الگویی از علائم رفتاری، شناختی، هیجانی، جسمانی که به وسیله فرد نشان داده شده، تعریف شده است. اختلال روانی با سه ویژگی برجسته مرتبط است. پریشانی نظیر غم یا ترس، ناتوانی در فعالیت فیزیکی، هیجانی و رفتاری و عواقب ناشی از ناتوانی‌ها از جمله درد، مرگ و...(گرجی، 1390).

تعریف اصطلاح اختلال روانی مانند هر اصطلاح دیگر دشوار است و هر تعریفی استثناهایی دارد.در پنجمین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013) که نظام تشخیصی رسمی اختلالات روانی آمریکا محسوب می شود،در خصوص اختلال روانی گفته شده است که:اختلال روانی یک سندرم یا الگوی رفتاری یا روان شناختی دارای اهمیت بالینی است که فرد دچارش می­شود و توام با ناراحتی یا ناتوانی و یا افزایش خطر درد، مرگ، رنج، ناتوانی و از دست رفتن آزادی است. در ضمن این الگو یا سندرم نباید قابل انتظار و پاسخی فرهنگی به یک واقعه خاص باشد. این الگو یا سندرم با هر علت اولیه‏ای باید تظاهر یک بدکاری رفتاری، روان شناختی یا زیست شناختی قلمداد شود.رفتار انحرافی و تعارض­های فرد و جامعه اختلال روانی محسوب نمی­شود مگر آن که انحراف یا تعارض مورد نظر نشانه نوعی بدکاری در فرد باشد (سادوک و سادوک، 2007).

اختلال روانی سندرم (یا مجموعه ای از رفتارهای نابهنجار) که با ناراحتی،ناتوانی یا افزایش خطر بروز مشکلات همراه است» (فیرس و ترال، 2002؛ ترجمه مهرداد فیروزبخت، 1390).

دراین تعاریف چند نکته مهم وجود دارد:

1- سندرم (مجموعه­ای از رفتارهای نابهنجار) باید با ناراحتی،ناتوانی یا افزایش خطر بروز برخی مشکلات توام باشد.

2- اختلال روانی معرف بدکاری در فرد است.

3- تمام رفتارهای انحرافی یا تعارضهای فرد با جامعه، علامت بیماری روانی نیستند (فیرس و ترال، 2002؛ ترجمه مهرداد فیروزبخت، 1390).

طبقه بندی اختلالات روانی براساسDSM

این طبقه بندی در نسخه DSM-V دارای پنج محور است که عبارتند از:

محورI

همه اختلالات بالینی عمده را بجز اختلالات رشد شخصیت شامل می­شود و این اختلالات به شکل زیر تفکیک می­شوند:

1- اختلالاتی که معمولا اولین بار در دوره طفولیت، کودکی یا نوجوانی تشخیص داده شدند. در این طبقه مفصل، اختلالات هوشی، هیجانی و جسمی که معمولا در طفولیت، کودکی یا نوجوانی آغاز می شوند، وجود دارند مانند: اختلال اضطراب جدایی، اختلال سلوک، بیش فعالی و غیره.

2- دلیریوم، دمانس، اختلال یادزدایشی وسایر اختلالات شناختی: این طبقه بندی اختلالاتی را در برمیگیرد که درآنها شناخت شدیدا در هم ریخته است مانند-دلیریوم (روان آشفتگی)، دمانس (زوال عقل) و یادزدودگی (آمنزی).

3- اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر:مشکلات شخصی و اجتماعی همراه با استفاده از موادی چون الکل،کوکائین وغیره که رفتار را آنقدر تغییر می­دهد که در کارکرد شغلی یا اجتماعی فرد اختلال به وجود می آید.درسال­های اخیر سوءمصرف مواد مخدر درسراسر جهان افزایش یافته است،به طوری که در حال حاضر همه کشورهای جهان،هزینه­های قابل توجهی را در نتیجه خسارت­های ناشی ازسوء مصرف مواد متقبل می‏شوند (میسیا، 2009).درحال حاضر،هرویین، کوکایین و سایر مواد مخدر سالانه حدود 200 هزار نفر را در جهان می­کشد و باعث از هم پاشیدگی خانواده­ها و بدبختی هزاران نفر از مردم دیگر می­شود (گزارش جهانی مواد مخدر ، 2012). در واقع، سوء مصرف مواد مخدر هزینه­های اجتماعی و اقتصادی گزافی از طریق اثرات مخرب خود بر سلامت افراد وافزایش جرم و جنایت ومرگ و میر در جامعه تحمیل کرده است و در نتیجه به یک تهدید بزرگ برای جوامع تبدیل شده است (پیتر و آلیسیا، 2010). با وجود منابع عظیم دولتی اختصاص داده شده برای جلوگیری از گسترش سوء مصرف موادمخدر، سوء مصرف مواد در افراد با هر رده سنی،وضعیت اقتصادی، سطح تحصیلی، نوع نژاد و منطقه در حال گسترش است (محمدی، پورقاز و رقیب، 1392).



. Cumble, Conley & Burman

. Diagnostic and statistical manual of mental disorder

.Fiyers & Teral

. Maithya

. Peter & Alicia



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.